Bukefalos 28 år!

radioprogrammet om barfotagång?!

HannaZ

Trådstartare
Lyssnade på det nyss.

Han som är chef eller nåt vi hovslagarskolan var intervjuad.

han menade att svenska hovslagare skor så nära barfotagång som möjligt. Dvs låga trakter etc. Detta nämnde han eftersom Hildur Strasser intervjuats tidigare, och han menade att i Tyskland verkade de med höga trakter och där kunde hennes kritik då vara berättigad.
Hur kommer det då sig att andra (svenska hovslagare) menar att man ska verka höga trakter undrar jag, var kommer dessa tankar ifrån?!

Sen var han ju positiv till barfotagång om hästen klarade det etc etc. men han nämnde också att hästar som har ont under övergångsperioden ska få smärtlindring, vilket ju inte strasser anser. men den diskussionen behöver vi kanske inte ta upp igen...

Han nämnde faktiskt också att skor försämrar hovmekanismen avsevärt, vilket ju var kul att höra honom säga.

Summan av kardemumman. Går det så är barfota bäst, annars är det skor ditsatta av en duktig hovslagare som gäller.

Det som jag tyckte var lite konstigt var att han inte nämnde något om boots. Borde ju vara av intresse även för hovslagare att känna till och kunna rekommendera de alternativ som faktiskt finns.
 
Jag är mycket intresserad av det här med barfotagång eftersom jag alltid eftersträvat att min djur ska gå så naturligt som möjligt. Självklart passar ju detta inte alla hästar och viktigast är ju att de mår bra, men jag är nyfiken.

Vilka hästar har bäst förutsättningar för att klara barfotagång? Läste om det (i senaste numret av Hästfynd tror jag) och såg då att barfotahästar bör gå på lösdrift för att få den regelbunda nötning som krävs.

Vad bör man tänka extra noga på som ägare till barfotad kuse än en skodd häst? Underlag, kost, verkning...
Och hur pass komplicerad är övergången?

*nyfiken* :bow:

Ledsen att jag snurrar bort tråden lite från radioprogrammet, som jag för övrigt önskar att jag hört.
 
Det finns många trådar om just din fråga, kanske hittar du dina svar där?
 
Jag har min häst barfota men jag är inte så inne på Strasser. Använder mig av vildhästverkning.
 
han menade att svenska hovslagare skor så nära barfotagång som möjligt. Dvs låga trakter etc. Detta nämnde han eftersom Hildur Strasser intervjuats tidigare, och han menade att i Tyskland verkade de med höga trakter och där kunde hennes kritik då vara berättigad.
Hur kommer det då sig att andra (svenska hovslagare) menar att man ska verka höga trakter undrar jag, var kommer dessa tankar ifrån?!
jag vet inte vart dessa tankar kommer ifrån, men jag vet att många skor med höga trakter. kanske ett mode?
Jag läste i någon annan tråd här att en hovslagare sagt att travare brukar ha långa tår och låga trakter, medans ridhästar ska ha korta tår och höga trakter.
Förkastligt tycker jag!

Jag hoppas att jag får tag i en bra hovslagare nu när jag har flyttat, annars blir det att börja lära sig verka själv (vill inte!)
 
Jag brukar ha min häst oskodd i bak lite då och då. När hovarna blivit nedslitna ordentligt brukar hovslagaren sko på där bak och när de växer ut tar jag/han bort dem. Nu var det iofs ett tag sedan hon gick utan skor där bak men då har hon gått barfota, fram och bak, ända till någon gång i september. Jag tar av skorna på betet.
Min häst är inte det minsta hovöm. Men då har hon gått oskodd helt fram till fyra års ålder, oskodd bak längre, och är bara snart 6.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 883
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp