Rädd för att slå sig?

nagelbitarn

Trådstartare
Hejsan!
Har tänkt att börja köra mitt kallblod lite mer kontinuerligt, men jag har märkt att han är lite rädd att trampa sig.
Han springer gärna snett när vi joggar i mellantempo- detta i samband med att han slår ihop bakhov med framhov. I lågt eller högt tempo håller han ordning på benen och springer rakt med kroppen.

Jag har börjat använda boots fram men undrar om det finns några bra bakbensskydd som "mildrar" när han slår ihop sig? tänkte några långa senskydd, men huvudsaken är ju att de går ned mot hoven och inte slutar i karleden.. (om ni förstår).
Bootsen har verkligen hjälpt, det märks att han är mindre rädd om sig..men lite bättre vill jag gärna ha det!

Alla andra tips med trånglöpande hästar mottas såklart tacksamt :)
 
Risken med att låta den springa snett är att den utvecklar en ovana att sticka bakbenet även i högre tempon, så du gör bäst i att avbryta det felaktiga beteendet snarast. Genom att sätta på boots på framhovarna får du ett kvickare steg och resultatet av detta kan vara att den inte slår sig. Har du provat en lätt boots så prova även en tyngre, det är inte säkert att det hjälper helt men kan vara en bit på väg.

Skydd väljer man beroende på var hästen slår sig. Om den slår sig på kotbenet kan en speedcob vara lösningen. Den täcker skenan, kotleden och kotbenet. Scalpar den sig längre ner på kronranden eller på utsidan av hoven så kan en scalpers vara bra. Den bästa varianten av dessa är en modell med en krok på, men då måste du informera din hovslagare om detta så han/hon kan göra ett hålrum mellan hov och sko. Finns ingen krok åker gärna skyddet upp och sätter sig runt kotbenet. Kronranden/hoven kan även skyddas med en lättboots även på det bakben som hästen scalpar sig på, ibland kan detta räcka.

Det finns även många sätt att hjälpa hästen genom att balansera skoningen, har du en duktig hovslagare kan denne hjälpa dig om du inte kan själv. Lycka till med din häst!
 
Har du låtit en equiterapeut eller liknande gå igenom hästen? Om inte så skulle jag göra det om jag var du. För i dom flesta fall finns det en anledning till att hästen springer snett, slår sig eller trampar sig. Det är min erfarenhet i alla fall.

Håller med föregående talare om att en duktig hovslagare också kan vara till stor hjälp med att få till rätta vinklar så att hästens gång blir mer naturlig.
 
Tack båda!
Han är undersökt och behandlad av equiterapeut, han är mycket snett musklad sedan tidigare.
När jag köpte honom var han fruktansvärt stel och kort i höger ( ej skadad enl vet) men det går framåt, han har musklat om och är nu tillfredsställande liksidig under sadel.

Min teori är att de tränare han stått hos inte har "korrigerat" när han löpt snett. Det ter sig mer som en vana än ett smärtindicerat problem.

Sedan jag startade tråden så har han börjat bredda sig i joggen och han väljer en mer rak position mellan skacklarna.
Min hovslagare har verkligen gjort under med hovarna, jag köpte hästen i februari.

Jag ska absolut testa tipsen och hoppas att han får mer utrymme och blir mindre rädd om sig :) :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 447
Senast: Dino
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 570
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp