Rädd / Känslig häst

R

Ruski

Köpte min andra isis för 2 v sedan. Vet att han är svårfångad - har blivit vallad in i stallet där. Han kommer fram till mig i hagen och ibland kan jag klappa honom försiktigt på mulen. Han äter ur min hand men är "på hugget" hela tiden och ser minsta lilla rörelse jag gör. Idag lyckades jag få tag i hans grimma men fick tyvärr släppa då han kastade sig bakåt. Jag är väl medveten om att detta kommer att ta tid (och det gör inget) men alla tips mottages med största tacksamhet!!:)
Han går i en flock om totalt 7 hästar och passade in där direkt. Är alltid glad och positiv. De få ggr jag haft tag i honom så är han såå rädd för allt vad beröring heter och speciellt huvudet. Kom från Island i september. Inne i boxen ställer han sig gärna med huvudet i n i en hörna. Han blir nio år. Mycket trevlig att rida...Det bästa är att han verkar vara mutbar!!:rofl: Förra helgen följde han mathinken in i boxen (hade gjort en gång med linor). Snälla Ni - tänk till och kom med tips!!
 
Sv: Rädd / Känslig häst

fortsätt att gå ut ofta till honom i hagen. Gå även runt hos dom andra hästarna och kliar och kelar med dom. Då kanske din oxå vill ha uppmärksamhet och söker sig till dig. Försök gissa ut dom bästa ställerna till att bli kliad på. Gör många besök i hagen utan att försöka ta honom, bara kela och klia. Till slut kanske du godkäns som en flockmedlem? ;)

det kanske har hänt något innan med just han huvud i med att du skriver att han är rädd om det. Samma sak där, försök beröra honom lätt över ansiktet. När hästar tillåter en stryka dom i pannan litar dom på en :)

men ja, sammanfattning: Mycket kel och mys. Kanske ut på små promenader ibland? :)

lycka till med pollen din!
 
Sv: Rädd / Känslig häst

Min gamling, 19 år tycker fortfarande inte om att man tar på huvudet, egentligen. Men han har lärt sig att det är ok för det mesta. Men slipper han är han som nöjdast.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hur får man hästen att spänna av när man sprayar med tex pälsglans? Om jag ska ha pälsglans i svansen kan jag smyga in i boxen och ha...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 771
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 865
Senast: Happimess
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 792
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 162
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp