Bukefalos 28 år!

Rakt bett.

T

Tjalfe

När jag fick hem min 4åring i höstas så började jag rida med ett vanligt tredelat bett, precis som han hade på det tidigare stället. Dock så hade dom en remontgrimma på honom när vi provred så jag såg inte hur han var med bettet, sen han kom hem har jag ridit utan nosgrimma eftersom jag tycker det är fel att spänna ihop munnen på hästen. Men han har varit jätte "tjaffsig" med bettet trotts att jag både har provat att höja och sänka det. Han kollades i munnen under veterinärbesiktningen, precis innan jag köpte honom och han är väldigt lite riden efter det.
Bytte då till ett rakt bett med fasta ringar eftersom jag hade fått tips om det då det ligger mer still i munnen och inte "stör" hästen så mycket. Tyckte att han blev mycket "lugnare" med det, gapade och tuggade inte lika mycket på det och var inte lika irriterad, men fortfarande lite i mellan åt.
Ska kanske tillägga också att jag mest har ridit på långa tyglar och använt mycket ledanade tygeltag och annars använt skänklar och vikthjälperna. Men det är när jag börjar ta lite mer i honom som han blir irriterad på bettet. Men som sagt det blev mycket bättre när jag bytte till ett rakt.
MEN sen fick min f.d tränare(som buke redan har fått säga sitt om)reda på att jag använde det och hon sa att det var ett riktigt skitbett, nått utav det sämsta man kunde rida på.
Vad tycker ni om raka bett?
Ponnyn har sina vargtänder kvar men enligt veterinären på vetbesiktningen borde han inte ha ont av dom.
Tränaren sa även att han nog bara var irriterad på det tredelade bettet för att han bytte tänder just nu(4½år).

Det jag vill veta är alltså, är det raka bettet ett "skit-bett" som är otydligt t.ex.?
 
Sv: Rakt bett.

Jag är helt övertygad om att alla bett blir "skitbett" om man använder det för länge och om man använder det fel.
Nu säger inte jag att du har använt det fel, det var din tränares synpunkt jag menade. Raka bett är inte sämre än något annat så länge det ligger rätt och man använder det på rätt sätt.

För övrigt så tror jag stenhårt på min hästtandläkares teori: att man använder samma bett för länge och att det blir slitage.
Han säger att om man rider tre gånger i veckan ska man rida en gång på 2 eller tredelat, en gång på rakt och en gång med bettlöst!
 
Sv: Rakt bett.

Mitt raka med fasta ringar är det bästa jag någonsin testat på min häst. Hon funkar på de flesta bett men detta är klart bäst. Raka bett är milda och har de dessutom fasta ringar blir det ännu bättre.

Växlar också ofta bett precis som UnderOath, har rakt, tredelat, och 2 varianter av bettlöst.
 
Sv: Rakt bett.

nej de tycker jag inte, din häst säger ju själv att den är nöjdare med de raka :P Men man ska inte rida på samma bett hela tiden. Variera o rid bettlöst ibland för att undvika förslitningsskador.
 
Sv: Rakt bett.

när jag red in en unghäst förrförra sommarn fick jag med två bett av ägaren. på tränset satt ett tredelat och jag fick även ett rakt. Bytte till det raka efter första ritten! Då slipper dom tänka så mycket på bettet till en början med. Tyvärr så fick han en benskada efter att jag lämnade tillbaka honom :(

men det är ju viktigt att variera bett som andra har skrivit! Min blir stel på rakt bett, han går inte och jobba med så bra, rider med tredelat, blankt kandar eller repgrimma :)
 
Sv: Rakt bett.

Ska kanske tillägga också att jag mest har ridit på långa tyglar och använt mycket ledanade tygeltag och annars använt skänklar och vikthjälperna. Men det är när jag börjar ta lite mer i honom som han blir irriterad på bettet.

Jo. Det är när man börjar ta i tyglarna och kräva att hästen ska jobba som protesterna brukar komma. Lösningen heter utbildning.
 
Sv: Rakt bett.

Jo. Det är när man börjar ta i tyglarna och kräva att hästen ska jobba som protesterna brukar komma. Lösningen heter utbildning.

Det vet jag mycket väl, du behöver inte idiotförklara mej.;) Han är ordentligt utbildad tidigare men eftersom vi är nya för varandra så har vi tagit det lite lugnt.
 
Sv: Rakt bett.

Rakt bett fungerar bäst på min unghäst. Gillade inget, men det funkade och nu går det även bra med tre-delat :) Vill ju skifta lite.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
920
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 916
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp