Ramlade av hästen, ont överallt.

MissFideli

Trådstartare
I måndags åkte jag av hästen, ramlade rakt bakåt och på ryggen. Var in på natten och kollades upp, både skiktröntgen och vanlig röntgen visade att jag var oskadd i skelettet i nacken, rygg och bröstkorg. Åkte hem med ett recept på Citodon och order om att inte ta i för mycket.
Nu, 2 dagar senare så är det lite, lite bättre i ryggen. Citodonet hjälper inte mycket utöver att jag blir trött tyvärr. Men nu har jag ont i huvudet istället. Tror inte jag slog i huvudet så hårt.

Vad kan jag göra för att skynda på läkningen av musklerna? Gissar att det handlar om sträckning eller liknande?
 
Rör dig lagom! Jag skulle inte utmana något! Att käka zink och magnesium kan hjälpa musklerna att läka!
Tur att det inte blev värre!
 
Tack! Ja, jag är glad för det. Man hittade dock kompressioner på ställen i ryggen där jag haft ont i många år. Så jag fick svar på den frågan i alla fall :)
 
Skönt att jag inte är ensam om att ha ont :)
Gjorde en luftfärd för 2 veckor sedan med klockren landning på svanskotan igen, kan fortfarande inte gå normalt pga svullnad
Har ej varit hos läkare men pratat med en röntgensköterska som sade att man inte gör något åt svanskotor :(
försökt få tid till sjukgymnast men det är inte enkelt utan det är kö dit
Men snyggt blåmärke har jag och rida ska jag göra imorgon för att testa lite
 
Ahh.. en till...
Jag misslyckades att sitta upp på min pärla och landade med ländrygg/bak på en vass sprängsten. Jag har fortfarande blåmärke kvar, två veckor senare och första dagarna kunde jag varken sitta, sova eller röra mig utan smärtor.

Jag hade satsat på att röra på mig för att mjuka upp musklerna, ffa promenader efter ork. När det funkar ok utan att du blir supertrött eller har jätteont kan du öka gradvis. Lyssna på kroppen men inte för mycket, liksom :-)

/Lavinia, som brukar promenera mycket första dagarna efter mindre allvarlig skada, smärtan verkar gå över fortare då.
 
Gjorde samma sak för ett tag sedan, flög av och landade på ryggen. Hade bara slagit i mjukdelar dock, visade sig ha gamla kompressioner sedan tidigare också. Fick ordinerat alvedon och att röra mig så gott jag kunde.
 
Jag har också ramlat av på det sättet en gång för länge sedan och som väl var så var det på en grusväg - ramlade inte på någon sten och ingen bil kom just då. Jag var lite mörbultad ett tag men det gick över. För övrigt, då du stretchar så tänk på att det är bra att töja och så vänta i den ställningen en minut innan du släpper efter om det inte gör alltför ont. Men all rörelse är bra. Jag brukar gå ut och gå i skogen utanför stigarna och ju ojämnare marken är dess bättre. Det är naturlig träning och man mjukas upp inifrån liksom.
 

Liknande trådar

M
Kropp & Själ I början/mitten av januari åkte jag på bra med stryk i en olyckshändelse i stallet och fick ta en tripp till sjukhuset, fick en spark i...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Apollo 13
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 014
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 532
Senast: elfi
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp