Bukefalos 28 år!

Raskattavel och överpopulationsproblemet

Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Har du innekatt så absolut! Det är inte lätt att hitta en huskatt som trivs med innelivet. Iaf som inte visar på tendenser att ogilla det/vilja ut. Därför brukar jag alltid rekomendera personer som söker innekatt att titta på en lugn raskatt, inte huskatt. Efter som att chanserna är större att de slipper omplacera en sådan pga vantrivsel med sin livssituation. Det är en stor fördel med raskatten. Man kan välja en mer eller mindre domesticerad, anpassad, ras. Även om det även där finns många individer som inte trivs med att vara inomhus.

Jag känner väldigt många huskatter och raskatter. Alla trivs helt ypperligt med att vara innekatter. Kan du snälla, någon gång sluta presentera dina åsikter som absoluta sanningar.

Varför tycker du att människor som vill ha innekatt ska se sig om efter just en lugn raskatt?
Du borde skaffa dig lite mera kunskap om dylikt innan du, som sagt, presenterar dina sanningar.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Jag tror att de flesta hemlösa katter lider i perioder, de som inte gör det har kanske tur och dör innan. De genomgår svältperioder, infektioner, skador osv. och får ingen hjälp utan antingen dukar de under eller så överlever de. Konstigt vore annat. Jag tror lidande för levande varelser är oundvikligt.
Instämmer. :bow:

Vilda djur lever under samma premisser och utsätts såklart också för lidande, skillnaden är att vi inte alltid är, om än indirekt, skyldiga till lidandet. Det är människans fel att det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige. Vi har tagit hit katten och vi har misslyckats med att kontrollera stammen. Det verkar inte heller som att katten har tillräckligt med naturliga fiender i vårat land. Lodjur, räv, varg och diverse rovfåglar tar säkerligen katter. Problemet är att katten, som tamdjur, gärna håller sig nära och/eller i bebyggelse. Vilda djur brukar sky bebyggelse så de potentiellt naturliga fienderna lever inte i samma miljö som katterna.
Jag tycker att det är intressant att vi människor inte anses som en del av naturens gång. I naturen har katterna naturliga fiender, och i närheten av oss människor finns inte alla dessa fiender, men där finns o andra sidan vi. Människan med våra transportmedel, gifter och annat. Det tycker jag är fullständigt naturligt. Att det finns risker och faror i alla miljöer.

Vi ingriper faktiskt även ibland för att förhindra lidande hos vilt också tex. vid viltolyckor. Kör någon på en älg är eftersök i princip obligatoriskt. Kör någon på en katt... vem eftersöker den? Ur vissa synvinklar är vi bättre på att sköta viltstammen än kattstammen.
Men vänta nu. Eftersök är väl ändå inte obligatorisk på vilt. Hare, räv, grävling...?
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Visst har katten fött flera kullar/år i alla år men tror du det går dem obemärkt förbi? Tror du det hör till vanligheterna att vilda småkatter eller förvildade tamkatter blir 15-20 år gamla?

Tror du inte att 3 kullar per år sliter på kroppen och kan leda till en tidigare död? Om inte annat innebär själva förlossningen alltid en risk och ibland stryker honan med så fler kullar leder antagligen till ökad risk för att dö under förlossningen (eller pga. komplikationer efteråt).
Vem säger att en katt måste bli 15 år? Om naturligt beteende inte tillåter en sådan sak, så kanske det inte är meningen att katter ska bli så gamla. Då skulle vi kunna snacka om överpopulation! :p Om en art hade en normal livslängd på 15 år och samtidigt födde 3 kullar/år med mellan 2-9 ungar/kull.

Varför är det fel att kroppen slits med åren av naturligt beteende? Det är ju trots allt nånstans en fungerande cirkel. Naturen tar inte hänsyn till individen, endast till arten.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Jag känner väldigt många huskatter och raskatter. Alla trivs helt ypperligt med att vara innekatter. Kan du snälla, någon gång sluta presentera dina åsikter som absoluta sanningar.

Varför tycker du att människor som vill ha innekatt ska se sig om efter just en lugn raskatt?
Du borde skaffa dig lite mera kunskap om dylikt innan du, som sagt, presenterar dina sanningar.
Varför? För att det sägs, från erfaret raskattfolk från alla möjliga olika håll, vara ganska lätt att få en raskatt att trivas som innekatt. Jag har inte själv försökt, men det presenteras ju som en sanning från er som "vet". Sen är det ju logiskt sätt så att en katt med mildare behov/instinkter har lättare att anpassa sig utan att få utlopp för naturliga behov. Eller vad säger du?

En huskatt har ofta närmre till sina naturliga instinkter än vissa raskatter - dock inte alla.

Jag har dock träffat på varken raskatt eller huskatt som givit mig intrycket av att trivas som innekatt. I regel måste man hålla dem inne med stängda dörrar, och de har ofta mindre eller större beteendeproblem. Men det betyder inte att jag anser att det inte finns katter som trivs som innekatt, och den diskussionen kan vi ju ta i en annan tråd. Om det ens känns motiverat efter som att vi tagit detta om och om igen och vi fortfarande har olika åsikter i frågan. Det är helt ok för mig att man tycker olika, sålänge man gör det man tror är det bästa för sitt eget djur. :)
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Men vänta nu. Eftersök är väl ändå inte obligatorisk på vilt. Hare, räv, grävling...?

Nej, inte på allt vilt men på en del. Därpå kommer skyldighet att anmäla viltolycka till polisen när vissa arter har körts på.

Ja, i naturen är det arten som räknas. Inte individen och skälet till att katter kan föda 3 kullar/år med i snitt 4 kattungar per kull är för att de flesta kattungarna kommer att dö. Om du är koscher med det så fine, men det är ju uppenbart att det inte funkar att ha det så i vårat samhälle. De som betalar priset är katterna som behandlas som skadedjur eftersom det finns för många av dem. Deras förmåga att reproducera sig må vara fantastiskt bra i det vilda, men i vårat samhälle fungerar det inte.

Jag kan förstå att man har den "naturliga" inställningen. Det jag däremot inte förstår är inkonsekvensen i ditt resonemang. Det gäller endast vilda djur och katter. Inga andra tamdjur.

Borde vi inte eftersträva det "naturliga" i alla lägen? Kvinnor bli gravida om de har sex, endast låta sig skyddas av helamning (som funkar ibland) och kanske föda barn varannat, var tredje år? Ända till klimakteriet infaller.

Vi släpper hästarna fria, de kan säkert på egen hand skapa den livskraftigaste stammen för svenska förhållanden. Likaså hundar och kossor. Survival of the fittest, in i det längsta!
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Nej, inte på allt vilt men på en del. Därpå kommer skyldighet att anmäla viltolycka till polisen när vissa arter har körts på.
Absolut. Har man förresten skyldighet att anmäla om man kör på en katt? En hund? En häst? Där har jag dålig koll faktiskt.

Ja, i naturen är det arten som räknas. Inte individen och skälet till att katter kan föda 3 kullar/år med i snitt 4 kattungar per kull är för att de flesta kattungarna kommer att dö. Om du är koscher med det så fine, men det är ju uppenbart att det inte funkar att ha det så i vårat samhälle. De som betalar priset är katterna som behandlas som skadedjur eftersom det finns för många av dem. Deras förmåga att reproducera sig må vara fantastiskt bra i det vilda, men i vårat samhälle fungerar det inte.
Jag förstår ditt resonemang där. Att katten i vårt samhälle riskerar att få lägre status pga överpopulationen i städerna.

Jag kan förstå att man har den "naturliga" inställningen. Det jag däremot inte förstår är inkonsekvensen i ditt resonemang. Det gäller endast vilda djur och katter. Inga andra tamdjur.
Jag tycker nog att det gäller alla tamdjur som har möjlighet att leva på detta sätt. Att man förbjuder lösspringande hundar beror ju på risken med att ha hundar springande lös. Tex.

Borde vi inte eftersträva det "naturliga" i alla lägen? Kvinnor bli gravida om de har sex, endast låta sig skyddas av helamning (som funkar ibland) och kanske föda barn varannat, var tredje år? Ända till klimakteriet infaller.
Hehe, ja så man kan ju se det. :D När det gäller människan så gör vi ju också våra val på eget ansvar. Vill man föda barn ständigt så är det ju fullständigt tillåtet. Men det måste ju få vara upp till var och en hur man skyddar sig.

Vi släpper hästarna fria, de kan säkert på egen hand skapa den livskraftigaste stammen för svenska förhållanden. Likaså hundar och kossor. Survival of the fittest, in i det längsta!
Det är ju inte tillåtet idag att släppa kor, hundar och hästar fria. Däremot betyder ju inte det att man inte ska göra det så naturligt som möjligt för dem i den fångenskap de ändå tvingas leva i. Där måste vi då också ha ett finger med i spelet vad gäller fortplantning efter som att vi som sagt måste hålla djuren i fångenskap, och samtidigt följa regler som finns kring djurskydd.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Varför? För att det sägs, från erfaret raskattfolk från alla möjliga olika håll, vara ganska lätt att få en raskatt att trivas som innekatt. Jag har inte själv försökt, men det presenteras ju som en sanning från er som "vet". Sen är det ju logiskt sätt så att en katt med mildare behov/instinkter har lättare att anpassa sig utan att få utlopp för naturliga behov. Eller vad säger du?

Det var väl främst ordet lugn jag reagerade på. ;) Mina katter är av allt annat än lugn ras och trivs otroligt bra inomhus.
Nej, diskussionen behöver vi inte ta igen.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Vilken lag förbjuder dig att ha dina hästar eller kor lösa på din egen mark? Så länge de håller sig på dina ägor.

Att katten i vårt samhälle riskerar att få lägre status pga överpopulationen i städerna.

Den riskerar inte att få lägre status pga. det. Den, eller för att vara ärlig så är det bondkatten, har redan bottenlåg status pga. överpopulation både i tätort och på landsbygden.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

På egen mark finns ingen lag som förbjuder dig att ha hästar och kor lösa.

Den riskerar inte att få lägre status pga. det. Den, eller för att vara ärlig så är det bondkatten, har redan bottenlåg status pga. överpopulation både i tätort och på landsbygden.
Precis, och det problemet kan jag förstå. Där har vi EN (!) orsak till varför man skulle behöva vara orolig för att katten som art fortsätter att fortplanda sig på egen hand. :)

Reykur Aha! Nä där är jag helt med dig. Man kanske får fundera på defenitionen "lugn". :p Jag menade på att det finns olika raser som har olika stort behov av naturlig stimulans rent generellt, enligt min erfarenhet. Och det är ju också ngt man väl önskar när man avlar fram en ras som är tänkt att fungera inomhus. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Då är det således inget problem att ha sina hästar lösa och låta dem försöka sig fritt. Problemet uppstår väl när hästar lämnar marken men det är väl bara att låta bli att ID-märka dem och blåneka att man har något med dem att göra, så slipper man ta ansvar för dem.

Eller skulle detta aldrig accepteras just för att det är hästar som i allmänhet värderas högre än en katt...
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Efter som att katter får vistas på andras mark och i vilt tillstånd så fungerar det för deras del. Vad gäller hästar så måste du hålla dina djur på egen mark, varpå ytan är begränsad. Där skiljer det sig.

Jag tycker inte att någon ska sparka katten ut ur huset och lämna den åt sitt öde. Det jag menar är att de vildkatter som finns idag kanske inte är ett sånt stort problem med ständigt lidande, som vi vill ge sken av. Och att både raskatter och huskatter måste få finnas trots att det finns för och nackdelar med dem båda.

Oansvariga människor kommer det alltid att finnas. Oavsätt om vi har bara raskatter eller inte i Sverige.

Hästar hamnar också på hemska platser. Oftast dock i händerna av människan efter som att de alltid i slutändan kan användas som föda. Katter är inget man fångar in för att slakta i Italien.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Hästar hamnar också på hemska platser. Oftast dock i händerna av människan efter som att de alltid i slutändan kan användas som föda. Katter är inget man fångar in för att slakta i Italien.

Nej, katter slaktas på diverse vidriga sätt på hemmaplan för att de inte anses vara värda pengarna det kostar att ge dem veterinärvård. Eller bara för att de föddes för att ägaren inte kostade på mamman en kastrering. De blir inte mat vilket kanske är än värre, de slaktas helt i onödan.

De förvildade katterna är ett problem eftersom just för ständigt förökar sig okontrollerat. De ställer till med olägenhet för omgivningen vilket på sikt leder till en negativ syn på katten som djur (främst bondkatten). Detta överskott gör att folk ser katter som förbrukningsprodukter som inte är värda att lägga ens grundläggande veterinärvård på. Knappt ens en kula för att avsluta lidandet.

Visst kommer det alltid finnas människor som behandlar djur illa MEN attityden gentemot en djurart går faktiskt att påverka. Det är inte ovanligt med bönder som tycker det är helt OK att dränka kattungar men de behandlar sina mjölkkor med största omsorg.

Det är liksom ursäktat idag att behandla katter mindre bra eftersom de ses som en förbrukningsvara och kan den attityden påverkas till det bättre kommer vi se färre människor behandla katter illa.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Det är liksom ursäktat idag att behandla katter mindre bra eftersom de ses som en förbrukningsvara och kan den attityden påverkas till det bättre kommer vi se färre människor behandla katter illa.


ja detta är något av en nyckelmening i sammanhanget...

Ett exempel:
Det som är gratis har inget egentligt värde. Ta alltid betalt för en katt även om du skänker bort den (sorgligt exempel en viss populär sångerska för ett par år sedan... :( ). Låt nye ägaren betala en gåva in till Röda Korset eller nåt om du tycker det är pinsamt att kräva betalning.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Nej, katter slaktas på diverse vidriga sätt på hemmaplan för att de inte anses vara värda pengarna det kostar att ge dem veterinärvård. Eller bara för att de föddes för att ägaren inte kostade på mamman en kastrering. De blir inte mat vilket kanske är än värre, de slaktas helt i onödan.
Om man avlivar djur pga överpopulation så är det ju anledning nog - mao inte i onödan? Naturen tar ihjäl individer pga överpopulation och vi människor är en del av naturen. Vi kommer alltid att ha ihjäl andra individer, av vår egen och andra arter, utan ngt moraltiskt syfte. Tyvärr är det så.

De förvildade katterna är ett problem eftersom just för ständigt förökar sig okontrollerat. De ställer till med olägenhet för omgivningen vilket på sikt leder till en negativ syn på katten som djur (främst bondkatten). Detta överskott gör att folk ser katter som förbrukningsprodukter som inte är värda att lägga ens grundläggande veterinärvård på. Knappt ens en kula för att avsluta lidandet.
Som jag skrev innan så förstår jag resonemanget kring kattens status pga överpopulation. De som trots allt är kattägare tycker i regel om katter, och ffa den katten som är deras egen. Och tycker därmed att det är värt att bekosta veterinärvård på sin katt, trots att det kanske är billigare att köpa en ny.

isst kommer det alltid finnas människor som behandlar djur illa MEN attityden gentemot en djurart går faktiskt att påverka. Det är inte ovanligt med bönder som tycker det är helt OK att dränka kattungar men de behandlar sina mjölkkor med största omsorg.
Jag tror inte att man genom att förbjuda annan avel än renrasavel förändrar människans syn på katten i Sverige. Dessutom tror jag inte heller att det är möjligt att urtota huskatten, om ens etiskt korrekt. Det är för långsökt och ovisst. För bonden är kon viktigare än katten. Och för ryttaren är hästen viktigare än hunden. Det handlar om olika intresseområden. Och ska jag vara helt ärlig tror jag inte att bonden alltid älskar sina kor, tvärt om skulle jag säga att många nog ser på den som kreatur/förbrukning som med det mesta. De producerar mjölk eller kött, många gånger under omständigheter som inte är alls naturliga eller trevliga.

Det är liksom ursäktat idag att behandla katter mindre bra eftersom de ses som en förbrukningsvara och kan den attityden påverkas till det bättre kommer vi se färre människor behandla katter illa.
Tyvärr så tror jag som sagt att detta är för långsökt och vagt. Jag tror inte på konceptet.

Man kanske skulle utrota råttorna också, för att öka deras status i samhället.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Om man avlivar djur pga överpopulation så är det ju anledning nog - mao inte i onödan? Naturen tar ihjäl individer pga överpopulation och vi människor är en del av naturen. Vi kommer alltid att ha ihjäl andra individer, av vår egen och andra arter, utan ngt moraltiskt syfte. Tyvärr är det så.

Det är fullständigt i onödan eftersom människan har i sin makt att KASTRERA sina katter så att kattungar aldrig blir till. Att människan har för vana att samvetslöst döda alla djur som anses vara obekväma är inget nytt, men det gör det inte rätt. Vi kan bättre än så.


Som jag skrev innan så förstår jag resonemanget kring kattens status pga överpopulation. De som trots allt är kattägare tycker i regel om katter, och ffa den katten som är deras egen. Och tycker därmed att det är värt att bekosta veterinärvård på sin katt, trots att det kanske är billigare att köpa en ny.

Ja, de flesta kattägare tycker om sina katter men förvånansvärt många är inte beredda att betala veterinärvård. Inte ens för bra mat eller vaccinationer. Jag känner tyvärr flera stycken och de är inga onda och dåliga människor. De är bara inte kattidiot som jag.


Jag tror inte att man genom att förbjuda annan avel än renrasavel förändrar människans syn på katten i Sverige. Dessutom tror jag inte heller att det är möjligt att urtota huskatten, om ens etiskt korrekt. Det är för långsökt och ovisst.

Det har jag heller inte föreslagit. Frågan jag ställde i mitt ursprungsinlägg var hur de som tror att stopp av raskattaveln kommer få slut på huskattproduktionen.

För bonden är kon viktigare än katten. Och för ryttaren är hästen viktigare än hunden. Det handlar om olika intresseområden. Och ska jag vara helt ärlig tror jag inte att bonden alltid älskar sina kor, tvärt om skulle jag säga att många nog ser på den som kreatur/förbrukning som med det mesta. De producerar mjölk eller kött, många gånger under omständigheter som inte är alls naturliga eller trevliga.

Jag skrev inte att bonden älskar sina kor, jag skrev behandlar dem med största omsorg. Just för att de är hans levebröd. De har ett värde, ett ekonomiskt värde och när någonting har ett ekonomiskt värde tenderar människan att ta bättre hand om det.

Tyvärr så tror jag som sagt att detta är för långsökt och vagt. Jag tror inte på konceptet.

Nähä, varför har katten så låg status idag då? Vad är din teori? Varför anses inte (bond)katten vara värd grundläggande veterinärvård som tex. kastrering och vaccination? Varför anses de inte vara värda en enkel veterinärvårdsförsäkring och varför anses de inte ens vara värda en avlivningsspruta?

Man kanske skulle utrota råttorna också, för att öka deras status i samhället.

Jag tycker inte vi ska utrota något djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Idé, om det inte redan finns.

Presentkort/rabattkort på kastrering som man kan ge bort till de man känner som har okastrerade katter.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Idé, om det inte redan finns.

Presentkort/rabattkort på kastrering som man kan ge bort till de man känner som har okastrerade katter.

idén finns nog, det kallas för voucher.

Men jag sekunderar din tanke ändå: detta kan säkert utarbetas så att det fungerar enkelt och säkert, och att idén sprids bland kattvänner och veterinärer. :)
Både helbetalning och delbetalning/rabatt skall vara möjliga.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Jag tycker inte att någon ska sparka katten ut ur huset och lämna den åt sitt öde. Det jag menar är att de vildkatter som finns idag kanske inte är ett sånt stort problem med ständigt lidande, som vi vill ge sken av. Och att både raskatter och huskatter måste få finnas trots att det finns för och nackdelar med dem båda.
.

Visst har hemlösa katter det tufft.
Kort utdrag ur ett obduktionsprotokoll från SVA på en inlämnad honkatt

*Avmagrad
*Hudsönderfall
*Angripen av flugmask
*Förlossning för omkring 48 timmar sedan
*Urinvägsinfektion-varbildning
*Njure-inflammation
*Lever-degenerad-svultit
*Magsäck-kadaver,barr, jord
*Mjälte-förändringar
*Långvarigt förlöpande sjukdomsförlopp

Det finns många fler katter som svultit ihjäl eller dött av olika egentligen bagatellartade ( dvs de är inte livsfarliga) sjukdomar.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Det är fullständigt i onödan eftersom människan har i sin makt att KASTRERA sina katter så att kattungar aldrig blir till. Att människan har för vana att samvetslöst döda alla djur som anses vara obekväma är inget nytt, men det gör det inte rätt. Vi kan bättre än så.
Detta tycker jag låter som en ren och skär åsikt. Inte fakta. Du tycker att det är bättre att kastrera katterna än att avliva dem. Gäller samma sak rådjur? Ska de också hellre kastreras?

Ja, de flesta kattägare tycker om sina katter men förvånansvärt många är inte beredda att betala veterinärvård. Inte ens för bra mat eller vaccinationer. Jag känner tyvärr flera stycken och de är inga onda och dåliga människor. De är bara inte kattidiot som jag.
Spännande. Jag känner inte en enda sådan person, och då har mina vänner och bekanta i första hand bondkatt och inte raskatt. Men vi kanske kan dra slutsatsen att det finns alla sorters människor?

Det har jag heller inte föreslagit. Frågan jag ställde i mitt ursprungsinlägg var hur de som tror att stopp av raskattaveln kommer få slut på huskattproduktionen.
Jag trodde vi diskuterade frågan om hurvida man skulle införa tvång för kastrering av huskatter. Men jag kan ha misstagit mig. Är ganska förvirrad som människa.

Jag skrev inte att bonden älskar sina kor, jag skrev behandlar dem med största omsorg. Just för att de är hans levebröd. De har ett värde, ett ekonomiskt värde och när någonting har ett ekonomiskt värde tenderar människan att ta bättre hand om det.
Precis. Kon är en förutsättning för att bonden ska kunna försörja sig själv. Katten har sällan den rollen efter som att den är ett sällskapsdjur. Precis som hunden.

Nähä, varför har katten så låg status idag då? Vad är din teori? Varför anses inte (bond)katten vara värd grundläggande veterinärvård som tex. kastrering och vaccination? Varför anses de inte vara värda en enkel veterinärvårdsförsäkring och varför anses de inte ens vara värda en avlivningsspruta?
Ang försäkring så är det för egen del så att jag tjänar mer på att lägga undan pengar för en olycka, än att betala försäkring på varje katt. Jag tycker inte att jag ger katten lägre status genom att inte försäkra den genom ett försäkringsbolag. Jag anser att jag är klok nog att inse att jag tjänar på, och kan ha en högre summa för veterinärvård, om jag lägger undan pengarna på eget konto.

I övrigt så tycker jag inte att du har rätt när du säger att katten i samhället inte är värd grundläggande veterinärvård.

Däremot instämmer jag när du säger att katten har en lägre status i samhället. Min teori är att detta beror på att kattens plats i vårt samhälle är mindre än tex hundens. Hunden är ofta en samarbetspartner inom ett intresse som vi utövar - tex lydnad. Bla.

Jag tycker inte vi ska utrota något djur.
Förutom huskatten?
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Men sånt händer ju alla arter. Rävar, grävlingar, rådjur, vildsvin, människor... Alla arter bedriver en kamp med naturen.

Se bara på svin-influensan. Det är naturens sätt att hantera överpopulation. Genom svält, parasiter, skador, smittor, etc... Alla kan inte överleva, det är inte hållbart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp