Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Den skulle garanterat inte lukta.
De skulle nog föredra det framför kiss på husfasaden.

En hundtoalett storleksanpassad för en trottoar skulle garanterat lukta om den skulle betjäna alla dagishundar + övriga passerande hundar. I stället för att dessa hundar skulle kissa på lite olika ställen skulle de göra ifrån sig på samma ställe. När en av mina hundar kissar i trädgården känner jag inte någon besvärande lukt även om jag sitter ute. Men om 6-7 hundar kissade på samma ställe vid samma tillfälle tror jag att det skulle vara annorlunda - och det är vad som skulle hända varje gång hunddagiset gick en promenad.
 
Om jag som besökare vill använda toaletten och hunden precis varit inne så kommer ju där att vara en kissig handduk på golvet. Eller måste hundarna be om lov innan de använder toaletten? Eller om någon besökare frågar om hen kan få använda toaletten, springer du/ägarna före då med ett "ja absolut, vänta, jag ska bara..."?
Det kommer inte att ligga någon kissig handduk på golvet.
Hundarna säger ju till när de behöver kissa och då lägger vi dit handduken om de vägrar att gå ut p.g.a. vädret.
Dessutom så är det ju nästan uteslutande på natten kl 2, vi brukar inte ha så många besökare då.
Mest så brukar besökare dessutom använda toaletten på bottenvåningen.


Någon gång måste det ju ligga en kissig handduk på golvet om nu hundarna de facto kissar på handdukar på golvet.
Ja precis när hundarna kissar så.
Sedan så tar vi bort den och torkar av golvet under.
 
En hundtoalett storleksanpassad för en trottoar skulle garanterat lukta om den skulle betjäna alla dagishundar + övriga passerande hundar. I s
Varför det?
Man får väl spola av den efter användning.
En WC för människor luktar ju bara när den är ostädad.

F.ö. så var det väl så att det inte var något problem med hundkisset litet överallt så det där skulle nog inte heller bli det.


När en av mina hundar kissar i trädgården känner jag inte någon besvärande lukt även om jag sitter ute. Men om 6-7 hundar kissade på samma ställe vid samma tillfälle tror jag att det skulle vara annorlunda - och
Men det var ju nyss inget problem med att en massa hundar kissade på samma stolpe eller husvägg.
Hur skall ni ha det egentligen?
 
De är ju kastrerade så det kan vara en effekt av det.
Ena föräldern var inkontinent, det påstods vara en
parningsskada. Han var avelshund i många år.
Men det kanske var genetiskt.
Det kan ju också vara en feldimensionering av de inre organen. Korsningen är ju litet märklig och de är oerhört slimmade med svårighet att hålla hullet.
De är vackra men ser litet väl animerade ut.

Jag har haft ett antal kastrerade. Och blir de inkontinenta och läcker urin efter kastrering kan det oftast behandlas. Jag tror inte dina hundarnas kissningsrutiner har något mer varken storlek eller kastrering att göra. De har bara upptäckt bekvämligheten med att inte gå ut, eftersom människorna accepterat att de inte gör det. Och som sagt det lägger jag ingen värdering I. Jag tror inte dina hundar lider eller har det dåligt. Men jag tycker inte om hur du försöker använda det som argument i debatten i den här tråden.
 
Du har aldrig träffat på sådana hundar.
De skulle inte ha blivit, de var en olycka.

Och det är verkligen inte av min eller andra människors bekvämlighet. Det ligger liksom inte för oss.
Men det kan ju inte du veta, du känner ju inte oss.




Det måste ju finnas andra lösningar för dem.
Typ hundtoalett, så att de inte behöver kissa på husväggar, stolpar eller elskåp.

Detr hundar. Friska hundar fungerar på likartat sätt, har likartad anatomi etc. Visst de skulle kunna vara vanskapta och missbildade. Men då är de inte friska.

Det har för länge sen konstaterats hundar inte behöver kissa på elskåp etc.
 
En hundtoalett storleksanpassad för en trottoar skulle garanterat lukta om den skulle betjäna alla dagishundar + övriga passerande hundar. I stället för att dessa hundar skulle kissa på lite olika ställen skulle de göra ifrån sig på samma ställe. När en av mina hundar kissar i trädgården känner jag inte någon besvärande lukt även om jag sitter ute. Men om 6-7 hundar kissade på samma ställe vid samma tillfälle tror jag att det skulle vara annorlunda - och det är vad som skulle hända varje gång hunddagiset gick en promenad.
Nja, nu går jag visserligen med fem små (5-10kg) och bara två stora (20 och 30 kilo) och det luktar inte av att de kissar på samma ställe. Gör de det varje dag flera gånger per dag luktar det säkert, men inte av en gång (även om det blir regelbundet). De kissar även sällan alla på samma plats, det blir mer utspritt över hela promenaden.
 
Detr hundar. Friska hundar fungerar på likartat sätt, har likartad anatomi etc. Visst de skulle kunna vara vanskapta och missbildade. Men då är de inte friska.
De har nog litet för små magar och blåsor för sin storlek.
De kan verkligen inte äta mycket i taget.

Hundar är så galet avlade att det faktiskt blir konstigt ibland.
 
Varför det?
Man får väl spola av den efter användning.
En WC för människor luktar ju bara när den är ostädad.

Spola av den? Var skulle vattnet ta vägen när den är placerad på en trottoar?



Men det var ju nyss inget problem med att en massa hundar kissade på samma stolpe eller husvägg.
Hur skall ni ha det egentligen?

Vi? Varför lägger du ord i min mun? Jag diskuterar som enskild person, inte som tillhörande någon grupp.

Min gissning är f ö att de flesta här tycker att det är en helt annan sak om flertalet hundar kissar på en och samma husvägg vid samma tillfälle än om en enstaka hund lyfter benet på fel ställe ibland.
 
Nja, nu går jag visserligen med fem små (5-10kg) och bara två stora (20 och 30 kilo) och det luktar inte av att de kissar på samma ställe. Gör de det varje dag flera gånger per dag luktar det säkert, men inte av en gång (även om det blir regelbundet). De kissar även sällan alla på samma plats, det blir mer utspritt över hela promenaden.

Nej, men här var ju just grejen att alla hundar skulle kissa på samma plats. Och med ett hunddagis + övriga hundar som passerar skulle det bli MYCKET mer än 4 hundar och flera gånger per dag.
 
De har bara upptäckt bekvämligheten med att inte gå ut, eftersom människorna accepterat att de inte gör det. O
Så uppfattar vi det också.
Och vi tycker att de kan få ha den bekvämligheten.
Varför bråka om det liksom?
Det funkar ju för oss.

Vi har fullt upp med att försöka hitta "tyst-knappen".
De är av en mycket ljudlig sort.
Förutom det så är de urgulliga och perfekta sängvärmare.
 
Så uppfattar vi det också.
Och vi tycker att de kan få ha den bekvämligheten.
Varför bråka om det liksom?
Det funkar ju för oss.

Vi har fullt upp med att försöka hitta "tyst-knappen".
De är av en mycket ljudlig sort.
Förutom det så är de urgulliga och perfekta sängvärmare.

Jag har inte sagt ett ljud om att de inte skulle få det.

Jag har enbart, och gör fortfarande, vänt mig emot att du för fram det som en lösning som skulle göra att folk som bor i lägenhet kan se till att deras hundar inte kissar på någon annans egendom/mark.
 
Jag har enbart, och gör fortfarande, vänt mig emot att du för fram det som en lösning som skulle göra att folk som bor i lägenhet kan se till att deras hundar inte kissar på någon annans egendom/mark.
Jag ser det som ett exempel på att det borde gå att lösa hundars kissande på annat sätt än att de kissar på andra människor saker.
Hundarnas kiss måste ju ändå vara hundägarnas problem och inte bli omgivningens problem.
 
Nej, men här var ju just grejen att alla hundar skulle kissa på samma plats. Och med ett hunddagis + övriga hundar som passerar skulle det bli MYCKET mer än 4 hundar och flera gånger per dag.
Ja, det blir nog mycket om det ska vara en toalett. Jag är även skeptisk för hur jag skulle få dem att kissa på ett specifikt ställe (jag kan kontrollera dem, men att bestämma ett ställe är jag ändå tveksam till). Tråden syftar väl även främst på hanhundar? De brukar väl inte bara kissa på ett ställe (det gäller visserligen två av mina tikar också)?

Jag vet inte om du inte uppfattade det, men jag går med sju hundar, inte fyra :)
 
Den skulle naturligtvis vara kopplad till avloppet.

Här är en beskrivning av en hundtoalett i Japan.
https://www.aftonbladet.se/resa/a/GGb3K4/har-ar-flygplatsen-dar-hundar-har-en-egen-toalett

Och det ska ske genom att gräva upp trottoaren, eller?

På en flygplats kan man lätt välja ut den mest lämpliga platsen att förlägga en hundtoalett. Inne i en stad är det väldigt mycket knepigare. Trottoaren ska ha plats för gångtrafikanter, barnvagnar och rollatorer. Där finns inte plats för anlagda hundtoaletter.

Eller har du något exempel på en hundtoalett i en japansk stad?
 
Ja, det blir nog mycket om det ska vara en toalett. Jag är även skeptisk för hur jag skulle få dem att kissa på ett specifikt ställe (jag kan kontrollera dem, men att bestämma ett ställe är jag ändå tveksam till). Tråden syftar väl även främst på hanhundar? De brukar väl inte bara kissa på ett ställe (det gäller visserligen två av mina tikar också)?

Jag vet inte om du inte uppfattade det, men jag går med sju hundar, inte fyra :)

Räknade lite galet. :D

Jo, det är just det där med att så många hundar skulle kissa på samma plats som jag har svårt att se hur det skulle bli hygieniskt. Jag vet inte heller om jag skulle lyckas få mina hundar att kissa där - och i så fall enbart där.
Hanhunden är lätt att få att låta bli att lyfta på benet, men jag har också en tik som tycker att man behöver markera mer än en gång när man är ute och går. Det är tur att jag inte bor i stan, för att få henne att låta bli att sätta sig när hon känner att hon bara måste skulle vara ett rejält projekt.
 
Inne i en stad är det väldigt mycket knepigare. Trottoaren ska ha plats för gångtrafikanter, barnvagnar och rollatorer. Där finns inte plats för anlagda hundtoaletter.
Om hundar skall kunna bo i staden så måste det ju finnas plats för dem.
Annars så fungerar det ju inte.
 
Om hundar skall kunna bo i staden så måste det ju finnas plats för dem.
Annars så fungerar det ju inte.
Det finns det ju redan, har aldrig i hela mitt liv hört någon klaga över det som diskuteras i tråden. Överlag tycker jag människor som bor i stan är trevligare och vettigare då dom är vana vid att dela sin omgivning med andra,särskilt i storstäderna.
Där går hundarna till och med lösa i stan och ingen gnäller, jag bodde på Södermalm under uppväxten och hundarna gick lösa i parkerna och det var aldrig något bråk om hundkiss trots alla människor som också hängde i parkerna.
 
Om hundar skall kunna bo i staden så måste det ju finnas plats för dem.
Annars så fungerar det ju inte.

Som redan nämnts - det finns plats för hundar i städerna. Det finns t ex många inhägnade rastgårdar i Stockholm där man kan ha sin hund lös och även rastområden som inte är inhägnade där hundar får vara lösa så länge man följer allmänna regler(inte störa/jaga vilt). I ordningsföreskrifterna är det bara allmänna badplatser hundar inte får följa med till, till skillnad från många städer får man alltså ta med sin hund in på kyrkogårdar i Stockholm. Dock ska hundar hållas kopplade på offentliga områden och man ska(naturligtvis) plocka upp efter sin hund.

Så visst finns det plats för hundar i staden!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp