Bukefalos 28 år!

Rastypiskt?

maryjane86

Trådstartare
Hej, tror jag postar rätt nu.. Annars får ni ignorera eller ta bort :)

Har en liten herre, 118 cm. Alltid trott att han är Shetland/nånting annat.
Men fick nyligen höra att han är väldigt "rastypisk" med Islandshäst. Och tydligen kan de komma i mindre format. Dock är han förmodligen korsning.

Jag har noll koll, aldrig haft med islänningar att göra, men det kanske finns någon expert här som kan ge en "kvalificerad gissning" ;)

Vad är min häst för ras? Kan det vara Island i honom?

118 cm, envisare än synden, otroligt smart och lättlärd. Går igenom stock och sten utan bekymmer, aldrig hoppat till av rädsla. VÄLDIGT trygg i sig själv och ALLA omgivningar. Väljer sina människor. STENMAGE (fick i sig flera kilo kraftfoder vid rymning tex, helt utan efterföljder).

Han har 15 cm päls, behöver aldrig täcke, myser när det är -25 grader. Redig man och vågig svans. Ser ut som en förminskad nordsvensk. Tjock.

18_517eef38ddf2b31de84a0331.jpg


1378051_10151890059102702_616223034_n.jpg
 
Sv: Rastypiskt?

Shettisar och islandshästar kan vara lika varandra i typen så det är inte direkt konstigt att folk gissar det när han är så pass stor. I mina ögon ser han dock ut som en förfuxt shettis.
 
Sv: Rastypiskt?

Personligen tycker jag att alla Shetlandsponnyer ser ut som förminskade Islandshästar. Det är jag kanske ensam om.. :angel:

Som svar på frågan tycker jag nog dock att det ser ut som en stor Shetlandsponny..
 
Sv: Rastypiskt?

Han rör sig som en nordsvensk i skritt, går på bara.

Men är väldigt graciös i trav, galopp är bara vansinnesspringande..
Kommer det en dam i närheten blir han dock väldigt snygg, travar med höga ben och långsamt.

Men ingen tölt eller så där..

Tack för era svar, blir inte klok på det. Han har dock inte samma kroppstyp som en shetlandsponny (dem har jag betydligt bättre koll på :) ), men är förmodligen en korsning med shettis, tror bara inte att han "enbart" är shettis.

Fick passet när jag köpte honom, så han står reggad som okänd, Heter Frej.
 
Sv: Rastypiskt?

Nepp, ingen uppfödare. Är fel år i passet också, enligt veterinär.

Ska se om ja får in nån mer bild från sidan, har en till på denna dator, men där ser han verkligen ut som en shettis för jag fotar "underifrån".

GetAttachment.aspx
 
Sv: Rastypiskt?

GetAttachment.aspx


Nå det gör ju desamma vad han är, för sockersöt är han ju. Men hade varit roligt att veta :)
 
Sv: Rastypiskt?

Det finns en del islandskorsningar i Norrbotten, har stött på några när jag bodde däruppe. Ibland kan det ligga en-två generationer bak. Islandshästarna såldes som billigare arbetshästar förr i tiden och en del kom med slakteribolaget, vad det nu heter, det vet du säkert, de har haft med sej islandshästar när de vart söderut som sen blandats ut på ridskolor mm... Säkert har en o annan blandats med nordsvenskar o vad som funnits :-)
 
Sv: Rastypiskt?

Jag har också en helt okänd ponny, drygt 120 cm hög och liknar din häst en del. Jag har gissat på islandshäst och shettis men kan vara vad som helst. Skulle det vara okej att lägga in nån bild på henne?vi kommer nog att hitta många likheter tror jag
 
Sv: Rastypiskt?

Ser helt klart ut att vara shettis i honom, men något som tyder på islandshäst kan jag inte se.
 
Sv: Rastypiskt?

Nej, det är mycket möjligt, har som sagt ingen koll på islänningars exteriör osv.

Men är det ens anatomiskt möjlig att korsa en shettis med nordis? Hörde också russ av någon, men han är så himla ograciös (de brukar väl ha "fin figur"). Frej är ju en boll....
 
Sv: Rastypiskt?

Sen har han ju den där vågiga nordis svansen... underlig häst.. Borde jag flytta denna diskussion nån annanstans kanske? Eftersom vi inte verkar komma vidare i Islännings iden... Fast jag vet inte hur man gör? :)
 
Sv: Rastypiskt?

Jodå, det är möjligt. Det mesta är möjligt. :) Sen är det ju inte så enkelt som att du korsar en liten, grov ras med en stor, nätt ras så blir avkomman mitt emellan de två, dvs halvstor och halvgrov, utan det kan ju bli allt däremellan...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp