Registrering /pass till häst Inga papper

ankic

Trådstartare
Var vänder man sig om man har en ponny utan papper för att registrera + få pass ? Häst ras = okänd

Jag har stött på ett stort problem , egentligen vet jag ras+har norsk registreringsbevis+stamtavla , men eftersom jag inte vet alla som ägt honom och när dom sålt vidare så får jag inte passet + att jag inte får stå som ägare .
Enl. Norshestesenter så är det jag som nuvarande ägare som är skyldig att ta reda på det , ngn hjälp av dom får jag inte , trots att jag bett om det .
Jag tror att det hade varit nog svårt att få veta här i Sverige ,men nu gäller det i Norge .
Så nu har det här tagit ca 6månader och jag känner att jag inte kommer ngn stans , det enda alt. verkar att reg. som okänd .
Vi får ju inte slutmäta honom då alla handlingar är skickade till Norge och dottern vill börja tävla .
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Är det en ponny kan du registrera den med okänd härstamning i ASRP (ridponnyföreningen).
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Visst var det en nordlandshäst?
Kan du inte lägga ut en efterlysningen på norska hemsida för rasen?
HAr för mig att det finns nån sån..

Om du inte vill avla så kanske ridponny är ett alternativ men det finns ju så få nordlänningar..(kanske ovesäntligt men ändå)
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Är det alldeles omöjligt att forska bakåt i tiden? Fråga den du köpte hästen av vem h*n köp av osv?

Immer
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Har försökt att efterlysa förra ägare till honom på flera norska sidor , jag köpte honom via internet , ett sk lyckat internetköp ,hon jag köpte honom av har inte kvar sin dåvarande mail adress.
Vet att uppfödaren är ca 85 år gammal , så han kan likaväl finnas var som helst .
Det var därför jag trodde att Norska hästcenter skulle kunna hjälpa mig att söka , men inte.
Det har tagit från September månad , och det har fortfarande inte löst sig ,så jag börjar ge upp
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Men då borde ju du ha tullpapper på honom om du köpt honom i Norge. Det gäller ju som bevis på att du äger honom och att han är svensk. På dom papperna ska ju också stå vem som exporterat honom från Norge till dig i Sverige. Där finns adress till säljaren också.
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Det är inte mellan mig och förra ägaren , där är allt klart .Det gäller alla tidigare ägare . Och eftersom jag inte får tag i hon jag köpte från ,så vet jag ju inte vem som hon köpt av . Jag vet att han ska ha haft minst 4 ägare .
Och det är ju inte alla som sparar sina köpekontrakt ( det är vad det Norska hästesentret vill ha in )på en häst som dom bara haft ett tag för att sedan sälja vidare .
När han kom till oss ,så var han inte mycket hanterad , speciellt inte när det gällde att ty sig till någon . Hans förra ägare hade tränat NH för att hon tyckte han var så freck.
Han tog ganska snart både mig och min dotter till sig , framstegen var jätte stora .Så därför tror jag att det inte är någon av tidigare ägare som verkligen brytt sig om honom . Dom har "bara" haft honom ett tag . För han är verkligen en härlig häst , lite av en enmanshäst ( men det brukar många hästar som mist tron lite och fått flytta runt bli)
Vi har haft honom i 4år och han blir 8 i år
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Nu har jag svårt att hänga med i ditt redonemang. Allt är klart med förra ägaren skriver. Sedan skriver du att du inte får tag i henne? Var har du köpt hästen i Sverige eller i Norge? Eftersom du lagt efterlysningen i Norge på tidigare ägare.
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Måste du alltså redovisa hela ägarkedjan.... från uppfödare till siste ägare dvs du??
Verkar ju väldigt krångligt tycker jag!..... Kan det verkligen vara rätt?
 
Sv: Registrering /pass till häst Inga papper

Jag trodde också att det var ett "skämt" , men nej :dom ska ha hela kedjan av köpare +säljare.
Men det kan kanske lösa sig om bara någon i Norge ville hjälpa till , har just fått mail från en som säger sig ha hjälpt till med alla försäljningar av våran häst , det stämmer inte helt med uppgifterna som jag fick av henne som jag köpte av , antal ägare är mindre . Men värt att kolla upp innan jag ger upp
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Är på g att köpa häst och jag blir inte klok på ifall hästar är id-märkta och hur. Hur vet jag att hästen jag köper stämmer med...
Svar
14
· Visningar
1 857
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 951
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 306
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp