Regler hos försäkringsbolag

Masse

Trådstartare
Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en ung, stor och aktiv hund. Det läkte snabbt och när han kom i rätt ålder blev han friröntgad enlig SKK i alla leder inklusive den som var skadad tidigare. Allt helt utan anmärkning.
Nu plötsligt inför 2023 har han fått reservation för den gamla skadan. Hade man meddelat det tidigare kunde jag t ex fått ett utlåtande i samband med att han blev röntgad.
Agria godtar inte SKK röntgen som faktiskt är offentlig och i det här fallet mycket bra. Man kräver både skriftlig försäkran från mig och veterinärintyg på att hunden är frisk. Detta ska jag då dessutom betala själv. Vill jag använda samma veterinär som tidigare kommer det att kosta mig ett antal tusen. Det var ju akut när det hände och långt att åka för att komma dit. Väljer jag en annan veterinär som t ex är närmare så är ju faktiskt intyget helt meningslöst eftersom den veterinären inte har tillgång till några journaler.

Är alla bolag lika stelbent?
Överväger om jag ska byta bolag för att få reservation så långt efter för vad som egentligen är vrickning/stukning av en led och sedan snabbt läkt ut känns väldigt löjligt. Kunde förstå om hunden behandlats flera gånger under den här tiden.
Är dom lika hårda med hästarna kommer jag inte våga anmäla någon som helst hälta.
 
Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en ung, stor och aktiv hund. Det läkte snabbt och när han kom i rätt ålder blev han friröntgad enlig SKK i alla leder inklusive den som var skadad tidigare. Allt helt utan anmärkning.
Nu plötsligt inför 2023 har han fått reservation för den gamla skadan. Hade man meddelat det tidigare kunde jag t ex fått ett utlåtande i samband med att han blev röntgad.
Agria godtar inte SKK röntgen som faktiskt är offentlig och i det här fallet mycket bra. Man kräver både skriftlig försäkran från mig och veterinärintyg på att hunden är frisk. Detta ska jag då dessutom betala själv. Vill jag använda samma veterinär som tidigare kommer det att kosta mig ett antal tusen. Det var ju akut när det hände och långt att åka för att komma dit. Väljer jag en annan veterinär som t ex är närmare så är ju faktiskt intyget helt meningslöst eftersom den veterinären inte har tillgång till några journaler.

Är alla bolag lika stelbent?
Överväger om jag ska byta bolag för att få reservation så långt efter för vad som egentligen är vrickning/stukning av en led och sedan snabbt läkt ut känns väldigt löjligt. Kunde förstå om hunden behandlats flera gånger under den här tiden.
Är dom lika hårda med hästarna kommer jag inte våga anmäla någon som helst hälta.
Inget svar på ovan, men att ens kunna sätta reservationer för en skada som uppstått medan djuret varit försäkrad känns fel (antar det inte gäller nyförsäkring) . Det tar till stor del bort vitsen med en försäkring. Det går ofta att skylla problem i andra leder på att djuret överbelastar pga skadan, sen ryggproblem och vips så har man knappt någon försäkring kvar.

Sen känns det beräknade att inte acceptera dokumentation på att hunden är frisk.
 
Inget svar på ovan, men att ens kunna sätta reservationer för en skada som uppstått medan djuret varit försäkrad känns fel (antar det inte gäller nyförsäkring) . Det tar till stor del bort vitsen med en försäkring. Det går ofta att skylla problem i andra leder på att djuret överbelastar pga skadan, sen ryggproblem och vips så har man knappt någon försäkring kvar.

Sen känns det beräknade att inte acceptera dokumentation på att hunden är frisk.
Ingen nyförsäkring utan helt obruten sedan han var valp och till och med innan jag hämtade hem honom.
 
Kan inte svara i ditt fall mer än att jag tycker det låter konstigt. Men jag har precis blivit utan ersättning på min agriaförsäkring också så jag har inte så gott att säga om dom...
 
Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en ung, stor och aktiv hund. Det läkte snabbt och när han kom i rätt ålder blev han friröntgad enlig SKK i alla leder inklusive den som var skadad tidigare. Allt helt utan anmärkning.
Nu plötsligt inför 2023 har han fått reservation för den gamla skadan. Hade man meddelat det tidigare kunde jag t ex fått ett utlåtande i samband med att han blev röntgad.
Agria godtar inte SKK röntgen som faktiskt är offentlig och i det här fallet mycket bra. Man kräver både skriftlig försäkran från mig och veterinärintyg på att hunden är frisk. Detta ska jag då dessutom betala själv. Vill jag använda samma veterinär som tidigare kommer det att kosta mig ett antal tusen. Det var ju akut när det hände och långt att åka för att komma dit. Väljer jag en annan veterinär som t ex är närmare så är ju faktiskt intyget helt meningslöst eftersom den veterinären inte har tillgång till några journaler.

Är alla bolag lika stelbent?
Överväger om jag ska byta bolag för att få reservation så långt efter för vad som egentligen är vrickning/stukning av en led och sedan snabbt läkt ut känns väldigt löjligt. Kunde förstå om hunden behandlats flera gånger under den här tiden.
Är dom lika hårda med hästarna kommer jag inte våga anmäla någon som helst hälta.
Ja Agria brukar göra så. Har fått reservation för allt möjligt efter sjukdom hos mina djur, men det har aldrig varit några problem att få bort reservationen med ett intyg.
Vet inte om andra bolag gör på samma sätt.
Jag förstår dock inte varför du inte skulle kunna anlita vilken veterinär som helst för att få ett intyg? Man gör en besiktning där och då och om hunden ej smärtar i höften eller är ohalt så blir den ju ”frisk”. Eller kräver Agria en ny röntgen av höftleden? Journaler kan du be att få kopia på så att du kan lägga fram till den nya veterinären. Det är lag på att journaler ska sparas så det ska finnas journal på din hund från skadan.
 
Ja Agria brukar göra så. Har fått reservation för allt möjligt efter sjukdom hos mina djur, men det har aldrig varit några problem att få bort reservationen med ett intyg.
Vet inte om andra bolag gör på samma sätt.
Jag förstår dock inte varför du inte skulle kunna anlita vilken veterinär som helst för att få ett intyg? Man gör en besiktning där och då och om hunden ej smärtar i höften eller är ohalt så blir den ju ”frisk”. Eller kräver Agria en ny röntgen av höftleden? Journaler kan du be att få kopia på så att du kan lägga fram till den nya veterinären. Det är lag på att journaler ska sparas så det ska finnas journal på din hund från skadan.
Jag kan flytta journaler o s v men det kräver inte Agria. Det är det som känns så fånigt och meningslöst. Att jag i princip kan be Distriktaren som är här och vaccinerar korna att skriva på. Trots att den veterinären inte vet något om skadan eller om hunden. Det får det hela att bli som något från dolda kameran. Jag kan ju med friröntgen som då Agria själv kan få ut, ge mycket bättre undersökning än det dom tvingar mig till att göra nu.
 
Jag kan flytta journaler o s v men det kräver inte Agria. Det är det som känns så fånigt och meningslöst. Att jag i princip kan be Distriktaren som är här och vaccinerar korna att skriva på. Trots att den veterinären inte vet något om skadan eller om hunden. Det får det hela att bli som något från dolda kameran. Jag kan ju med friröntgen som då Agria själv kan få ut, ge mycket bättre undersökning än det dom tvingar mig till att göra nu.
De kräver en besiktning som såklart vilken veterinär som helst kan göra. Varför dom håller på så här vet jag inte, det är märkligt men har som sagt själv varit med om det.
 
Nu när jag läste lite mer så vet jag inte om jag tycker det är så konstigt? De vill ha en försäkran om att skadan är utläkt?
Byter du bolag lär du få reservation på det med? (Nu är det kanske inte hundra att de får reda på det däremot?)
Vad menar du när du säger reservation?
 
Känns som att jag måste missat något.

Får man reservation för en skada som skett under tiden hunden varit försäkrat med en obruten försäkring 🤔
Är ju en sak om man försäkrar hunden efter skadan i bolaget men när den redan är försäkrad i samma bolag..

Inte hänt för någon av mina hundar, men är första gången jag har Agria nu 😬
Ja Agria brukar göra så. Har fått reservation för allt möjligt efter sjukdom hos mina djur, men det har aldrig varit några problem att få bort reservationen med ett intyg.
Vet inte om andra bolag gör på samma sätt.
Jag förstår dock inte varför du inte skulle kunna anlita vilken veterinär som helst för att få ett intyg? Man gör en besiktning där och då och om hunden ej smärtar i höften eller är ohalt så blir den ju ”frisk”. Eller kräver Agria en ny röntgen av höftleden? Journaler kan du be att få kopia på så att du kan lägga fram till den nya veterinären. Det är lag på att journaler ska sparas så det ska finnas journal på din hund från skadan.
 
Ja Agria brukar göra så. Har fått reservation för allt möjligt efter sjukdom hos mina djur, men det har aldrig varit några problem att få bort reservationen med ett intyg.
Vet inte om andra bolag gör på samma sätt.
Jag förstår dock inte varför du inte skulle kunna anlita vilken veterinär som helst för att få ett intyg? Man gör en besiktning där och då och om hunden ej smärtar i höften eller är ohalt så blir den ju ”frisk”. Eller kräver Agria en ny röntgen av höftleden? Journaler kan du be att få kopia på så att du kan lägga fram till den nya veterinären. Det är lag på att journaler ska sparas så det ska finnas journal på din hund från skadan.
Fast det gäller ju bara de delar som man har ändrat under perioden som t.ex höjt livvärde väl? Att man får en reservation om hunden skulle avlida av det den behandlats för innan livvärdet höjdes. Du får ju fortfarande ut livvärdet hunden hade innan höjningen om den avlider av något som den var sjuk i innan höjningen.
 
Nu när jag läste lite mer så vet jag inte om jag tycker det är så konstigt? De vill ha en försäkran om att skadan är utläkt?
Byter du bolag lär du få reservation på det med? (Nu är det kanske inte hundra att de får reda på det däremot?)
Vad menar du när du säger reservation?
Det står att hunden har reservation för skadan som inträffade 2021 gällande hälta. Den skadan var ett veterinärbesök. Hunden blev bra med bara vila. Jag blev helt ställd när jag upptäckte reservationen. Det var ju ett tag sedan och bara en resa till veterinären. Jag fick faktiskt ringa och fråga vad det var för skada.
 
Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en ung, stor och aktiv hund. Det läkte snabbt och när han kom i rätt ålder blev han friröntgad enlig SKK i alla leder inklusive den som var skadad tidigare. Allt helt utan anmärkning.
Nu plötsligt inför 2023 har han fått reservation för den gamla skadan. Hade man meddelat det tidigare kunde jag t ex fått ett utlåtande i samband med att han blev röntgad.
Agria godtar inte SKK röntgen som faktiskt är offentlig och i det här fallet mycket bra. Man kräver både skriftlig försäkran från mig och veterinärintyg på att hunden är frisk. Detta ska jag då dessutom betala själv. Vill jag använda samma veterinär som tidigare kommer det att kosta mig ett antal tusen. Det var ju akut när det hände och långt att åka för att komma dit. Väljer jag en annan veterinär som t ex är närmare så är ju faktiskt intyget helt meningslöst eftersom den veterinären inte har tillgång till några journaler.

Är alla bolag lika stelbent?
Överväger om jag ska byta bolag för att få reservation så långt efter för vad som egentligen är vrickning/stukning av en led och sedan snabbt läkt ut känns väldigt löjligt. Kunde förstå om hunden behandlats flera gånger under den här tiden.
Är dom lika hårda med hästarna kommer jag inte våga anmäla någon som helst hälta.
Känns som om något inte är korrekt här.
Du får inte reservation för något hunden drabbats av efter att du tecknade försäkringen. Däremot kan du få reservation på tex livvärde om du valt att höja det efter att hunden varit skadad. Du kommer dock fortfarande få ut det livvärde hunden hade innan om den dör av sin tidigare skada/sjukdom.
Kontakta ditt agriaombud så kommer du få hjälp så det blir korrekt
 
Fast det gäller ju bara de delar som man har ändrat under perioden som t.ex höjt livvärde väl? Att man får en reservation om hunden skulle avlida av det den behandlats för innan livvärdet höjdes. Du får ju fortfarande ut livvärdet hunden hade innan höjningen om den avlider av något som den var sjuk i innan höjningen.
Jag minns inte om det gällde liv eller veterinärvård men såklart mer rimligt om det gäller liv efter ändring i försäkring.
 
Känns som att jag måste missat något.

Får man reservation för en skada som skett under tiden hunden varit försäkrat med en obruten försäkring 🤔
Är ju en sak om man försäkrar hunden efter skadan i bolaget men när den redan är försäkrad i samma bolag..

Inte hänt för någon av mina hundar, men är första gången jag har Agria nu 😬
Jag har som sagt fått det både när min ena hade pankreatit och även efter en hältkoll och en lunginflammation. Alla mina hundar har varit försäkrade oavbrutet i samma bolag sedan 6 veckors ålder. Men som @falukorw säger kan det ha gällt livförsäkringen, jag minns inte och på den tiden fick man allt i pappersform så tror inte det finns kvar för mig att dubbelkolla. Känns ju rimligt att det gäller efter ändring i försäkring, men minns att jag blev upprörd när det hände.
 
Har varit i en liknande sits, men med häst. Ringde då bara till behandlande veterinär som skrev ett intyg om att hästen var frisk från sin skada och inte hade några men. Sedan skickade veterinären detta direkt till agria. Kostade mig inte en krona.
 
Reservationer kan dyka upp plötsligt. Fick reservation för hältor på samtliga ben efter att hästen varit utlånad och kom hem med ryggont efter illa tillpassad sadel.

Vårt bästa sto fick tarmvred och opererades. Fick magöverfyllnad i luftstrupen vid op och därav hosta.
Fick intyga att hon inte fått magöverfyllnad i luftstrupen efter det. Om jag inte intygat det hade hon fått reservation för alla typer av luftrörsbekymmer.
 
Ingen nyförsäkring utan helt obruten sedan han var valp och till och med innan jag hämtade hem honom.
Då skulle jag om möjligt bytt försäkringsbolag om inte annat så för att markera mot ofoget att sätta reservation, betänk att om du inte upptäckt det och hunden drabbats av någon annan skada i något ben eller ryggen hade Agria förmodligen nekat ersättning med hänvisning till reservationen som de satt långt efter hunden blev skadad och utan att informera dig i samband med att de satte den, alltså skickat ut ett mail/brev med information och gärna med information om vad det innebär och hur du kan häva reservationen. "Hej, din hund har nu fått reservation för XX, det innebär att du kan komma att nekas ersättning för skador där och även skador som kan bedömas som relaterade. Du kan häva reservationen genom att göra XX och överklaga den genom att göra YY" Hade du inte läst noggrant hade du kunnat missa det så reservationen och hanteringen är direkt ojust på många plan.

Har hört upprepade gånger att Agria fular sig på detta vis och valt bort dem när jag haft djur av bland annat den anledningen.
 
Jag har alltid varit nöjd med Agria tidigare men jag kommer knappast teckna några nya försäkringar med dem i framtiden. Varit så många turer angående ersättning för receptbelagd medicin till Grimm att när det är dags att omteckna kommer jag säga upp den delen av försäkringen. Han blir 10 år i februari, jag kommer inte utsätta honom för några långa behandlingar om han skulle bli sjuk eller skadad utan får då somna in istället.
 
Min agriaförsäkring är ungefär dubbelt så dyr som liknande villkor hos andra. Så de borde ju vara dubbelt så bra då men de verkar inte var det. Jag kommer byta när mitt avtal går ut. Ska jag betala nästan 6000 om året ska jag kunna lita på att bli väldigt väl behandlad.
 
Jag har haft Agria till flera hundar och katter men båda nuvarande hundar är försäkrade i annat bolag. Har aldrig haft problem med Agria men deras priser har blivit så sjukt dyra.

Min ena hund har reservation angående allergi i livbeloppet men det är inte konstigt då jag ändrade den delen av försäkringen efter allergin upptäcktes. Livbeloppet som var innan gäller fortfarande även vid allergi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 875
Senast: WildWilma
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har fått ett glädjande erbjudande om att ta över en vuxen rottiskille 3 år. Jag har inte tidigare haft rottweiler (aldrig...
2
Svar
25
· Visningar
5 425
Senast: vallhund
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 037
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp