Bukefalos 28 år!

Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Terja

Trådstartare
Jag satt och läste de "oskrivna" reglerna som Tidningen Ridsport hade radat upp. En punkt gjorde mig väldigt fundersam.

I vänster varv håller man sig till vänster.
I höger varv håller man sig till höger

Blir inte det lite fel? Krockar man inte då...
Hur rider ni i ridhus?
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Ehm...jo...då borde man ju krocka! Själv håller jag alltid till höger och det har folk runtomkring mig också alltid gjort. "Högertrafik" har liksom präntats in sedan man var liten..! Tur det, annars hade det nog inträffat en massa kollisioner!:p
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Jag tänker nog som du, för det känns som om man borde krocka då, då går ju båda innanför spåret samtidigt om man möter någon..

Jag har fått lära mig att alltid hålla till höger när jag rider i ridhus/på ridbana. Om jag sitter på en volt så rider jag innanför spåret och flyttar mig således för den som kommer på spåret. Sen tycker jag allmän hänsyn gäller och om jag bara "rider runt" och någon annan kommer i en rörelse typ sluta pådiagonalen så flyttar jag mig automatiskt för denna oavsett om det blir höger eller vänster...
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Det måste ju vara fel, högerreglen brukar väl gälla och att man skrittar innanför spåret.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Jag reagerade också på det, man håller ju till höger oavsett varv... Är nog felskrivet.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Hmmm. Jag har fått lära mig "left shoulder to left shoulder" förutom skritt, då den som skrittar håller sig till inre spåret eller helt enkelt rider på kvartslinjerna. I övrigt gör jag som mumin och flyttar på mig om någon kommer ridande i en rörelse, och förväntar mig självklart att folk gör det samma för mig.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Jag reagerade också på det, man håller ju till höger oavsett varv... Är nog felskrivet.

Borde vara felskrivet. Men jag var tvungen att kolla eftersom jag också har lärt mig att det är högerregeln som gäller förutom vid olika gångarter mellan de mötande ekipagen.

Skritt innanför spåret, galopp på spåret och trav däremellan.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

i min värld...
  • man håller alltid till höger
  • galopp och trav på spåret
  • man får piaffa på spåret
  • skritt innanför
  • skritta inte i "flock"
  • halt görs nära medellinjerna
  • rid "klassiska" ridvägar
  • säg till när man går in i pirruett, så man inte krockar på vägen ut.
  • säga till när man rider sick sack slutor.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Samma reagerade jag på. Man kan ju hoppas att alla som läser artikeln redan kan ridhusreglerna...
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Jag som jobbar som instruktör på ridskola kom direkt att tänka på snett igenom från två håll! haha Jag har inte läst artikeln, men de kanske missade att skriva det, om det nu var så. Om de menar att när två personer som rider i samma varv vänder snett igenom samtidigt så gäller det, håll vänster i vänster varv och höger i höger varv. Så funkar det ju iaf vid gruppridning...? De kanske bara glömde skriva att det gällde snett igenom.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

fast det gäller inte i min värld som jag lärt mig :) är nog väldigt olika från vart man lär sig kanske lika bra att kolla när man är i ridhuset eller att man säger till så som man ska göra vid hoppning typ att man säger till att nu hoppar jag hinder x
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

:rofl: skönt att fler än jag inte riktigt funderar på vart i ridhuset piaffandet får äga rum.
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

jag tycker det är viktigt:mad:

:)Jag tror det flesta av oss har ganska långt kvar till piaff (tyvärr). Fullblodet är mer intresserad av capriole:(

(Fast mitt förra fullblod kunde faktiskt få till en piaff (en riktig alltså) när han hade en arbetsvillig dag)
 
Sv: Regler i ridhus - Tidningen ridsport

Jag som jobbar som instruktör på ridskola kom direkt att tänka på snett igenom från två håll! haha Jag har inte läst artikeln, men de kanske missade att skriva det, om det nu var så. Om de menar att när två personer som rider i samma varv vänder snett igenom samtidigt så gäller det, håll vänster i vänster varv och höger i höger varv. Så funkar det ju iaf vid gruppridning...? De kanske bara glömde skriva att det gällde snett igenom.

Detta har jag alltid funderat på! Bra att du tog upp det.

Är det inte bättre att hålla höger i höger varv och höger i vänster när man kommer från samma varv fast från motsatt sida vid snett igenom. Då hamnar man ju automatisk på innerspåret, eller tänker jag fel? Är det bättre att hamna på ytterspåret.
Nu tänker jag att man är jättemånga ekipage på rad, för då blir det ju automatiskt att det blir högerregel ute på spåret.
Nu snurrar jag till det rejält för mig...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Tjatter Jag läste i en tråd på annat håll om folk på självplock av jordgubbar som sett fina jordgubbar någon rad bort och då kilat dit istället...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 734
Senast: turbofling
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp