Bukefalos 28 år!

Beteende på självplock

Va? Har ni bara tidiga sorter i så fall? :confused:
Av de sorter jag haft är det några som mognar i juli och några som är bra fram till i början av augusti.

Det borde nog stamma. Har har vi jordgubbar fran forsta veckan i May tills nu. Det finns fortfarande hos bar forsaljarna, men mycket begransat. De ar fortfarande goda, men de godaste sorterna ar tidiga och nar som helst nu ar de lokala jordgubbarna slut och vi bara kan fa tag pa bar som kommer norrifran hos mataffarer.
 
Det borde nog stamma. Har har vi jordgubbar fran forsta veckan i May tills nu. Det finns fortfarande hos bar forsaljarna, men mycket begransat. De ar fortfarande goda, men de godaste sorterna ar tidiga och nar som helst nu ar de lokala jordgubbarna slut och vi bara kan fa tag pa bar som kommer norrifran hos mataffarer.

Jag har tex Toscana, som började mogna ordentligt i början av juli och kommer remontera augusti ut. Senga(?) är jättegoda och har precis mogna bär nu. Faith har "min" självplock, de är riktigt goda när man får börja plocka dem i början av augusti och har bär åtminstone i september också.

Tvärtom tycker jag att jordgubbarna som finns vid midsommar ofta inte riktigt är helt mogna, eller av sorter som inte smakar så mycket. Jag bor i zon 2, men frostnätter i början av juni är ju inte direkt ovanligt heller, så man får prioritera annat än bästa smak om man ska ha mycket jordgubbar till midsommar.

Någon vecka efter midsommar brukar jordgubbsodlarna häromkring ha mycket att sälja, sen beror det mest på vädret hur säsongen håller sig. Mina egna bär hade varit som allra bäst just nu, om det inte vore för att de har blåst sönder och nu håller på att drunkna. :meh:
 
Hrm. De här jordgubbarna var dock goda. Jättegoda, till och med. Men det var MÅNGA ruttna bär på fältet, och det skulle väl kanske ha varit någon sorts varning om hur bären var.... :( Men vi hade ju kört ca 3,5 mil för att plocka. Det får bli självplockning någon annanstans nästa gång!


Jag blir väldigt nyfiken på vilken sort det är. Har letat efter just såna jordgubbar länge, för de har blivit undanträngda av lättförvarade frigolit-gubbar.
Den sorten min mormor hade började fasas ut för en 35-40 år sen, just för att de bären inte gick att sälja i affär.
 
Vi har flera sorter som kommer i lite olika tider som ar helt fantastiskt goda ... de allra basta heter Hoods och har alltsa tagit namnet av det hogsta berget (med snotackt topp aret runt ... och dar de varnade for sno i morgon) Mount Hood. De godaste jordgubbar jag nagonsin smakat. Sota, men framfor allt med sa oerhort mycket smak.

Nu har vi dock valdigt torra och lite val varma sommrar, det ar inte latt for jordgubbar att frodas da. Inte ens nar de blir vattnade direkt pa rotterna klarar de varmen.
Hallon, bjornbar, blabar, och korsbar har dock inga problem ...
 
Va? Har ni bara tidiga sorter i så fall? :confused:
Av de sorter jag haft är det några som mognar i juli och några som är bra fram till i början av augusti.
En annan jordgubbsodlare i "mitt" område skriver att i normalfall varar säsongen till slutet av juli. Varma somrar mitten av juli, och kallare somrar början av augusti.
 
Jag blir väldigt nyfiken på vilken sort det är. Har letat efter just såna jordgubbar länge, för de har blivit undanträngda av lättförvarade frigolit-gubbar.
Den sorten min mormor hade började fasas ut för en 35-40 år sen, just för att de bären inte gick att sälja i affär.
Florence.
 
Jag blir väldigt nyfiken på vilken sort det är. Har letat efter just såna jordgubbar länge, för de har blivit undanträngda av lättförvarade frigolit-gubbar.
Den sorten min mormor hade började fasas ut för en 35-40 år sen, just för att de bären inte gick att sälja i affär.
Är tyvärr även min erfarenhet, många sorter som säljs nu tål visserligen att förvaras mycket längre men är inte lika goda som de gamla sorterna. Nu skiljer sig smakerna knappt åt längre utan då kan jag lika gärna köpa importer. :(
 
En annan jordgubbsodlare i "mitt" område skriver att i normalfall varar säsongen till slutet av juli. Varma somrar mitten av juli, och kallare somrar början av augusti.

Här hade de sista dag för självplockning i helgen.

Här har de stängt för nu och öppnar igen för de senaste sorterna i augusti. :)

Med kustklimat så har det hittills aldrig varit ett problem att det är för varmt, oftare att det regnar bort och är kallt och blött. Det som är moget innan midsommar brukar vara Honoeye, och då kan det nästan vara. :meh:

Av mina egna överraskade en ny, remonterande sort (Pink triathlon) med att både vara mogen i juni och smaka riktigt bra! Mara des Bois är allra godast, men den ger ju inte så himla mycket tyvärr.

Annars tycker jag att Rumba, Polka och Malwina är riktigt goda av de sorter av de som kan finnas i odling. Malwina brukar kunna ge bra bär hela sensommaren. (Och Faith, även om jag aldrig har odlat dem själv.)

Jonsok skulle jag gärna testa eftersom den ska vara såpass härdig, men har inte hittat några plantor i handeln.
 
Här har de stängt för nu och öppnar igen för de senaste sorterna i augusti. :)

Med kustklimat så har det hittills aldrig varit ett problem att det är för varmt, oftare att det regnar bort och är kallt och blött. Det som är moget innan midsommar brukar vara Honoeye, och då kan det nästan vara. :meh:

Av mina egna överraskade en ny, remonterande sort (Pink triathlon) med att både vara mogen i juni och smaka riktigt bra! Mara des Bois är allra godast, men den ger ju inte så himla mycket tyvärr.

Annars tycker jag att Rumba, Polka och Malwina är riktigt goda av de sorter av de som kan finnas i odling. Malwina brukar kunna ge bra bär hela sensommaren. (Och Faith, även om jag aldrig har odlat dem själv.)

Jonsok skulle jag gärna testa eftersom den ska vara såpass härdig, men har inte hittat några plantor i handeln.
Helt enig om Honoeye, jag avstår från köp om de är namngiva. Jag ska försöka få tag på de gamla sorterna och odla själv.
 
Här har de stängt för nu och öppnar igen för de senaste sorterna i augusti. :)

Med kustklimat så har det hittills aldrig varit ett problem att det är för varmt, oftare att det regnar bort och är kallt och blött. Det som är moget innan midsommar brukar vara Honoeye, och då kan det nästan vara. :meh:

Av mina egna överraskade en ny, remonterande sort (Pink triathlon) med att både vara mogen i juni och smaka riktigt bra! Mara des Bois är allra godast, men den ger ju inte så himla mycket tyvärr.

Annars tycker jag att Rumba, Polka och Malwina är riktigt goda av de sorter av de som kan finnas i odling. Malwina brukar kunna ge bra bär hela sensommaren. (Och Faith, även om jag aldrig har odlat dem själv.)

Jonsok skulle jag gärna testa eftersom den ska vara såpass härdig, men har inte hittat några plantor i handeln.

Här plockade vi Rumba innan midsommar. Vilka sorter det var efter midsommar vet jag inte. Men de var väldigt goda de också.
 
Här har de stängt för nu och öppnar igen för de senaste sorterna i augusti. :)

Med kustklimat så har det hittills aldrig varit ett problem att det är för varmt, oftare att det regnar bort och är kallt och blött. Det som är moget innan midsommar brukar vara Honoeye, och då kan det nästan vara. :meh:

Av mina egna överraskade en ny, remonterande sort (Pink triathlon) med att både vara mogen i juni och smaka riktigt bra! Mara des Bois är allra godast, men den ger ju inte så himla mycket tyvärr.

Annars tycker jag att Rumba, Polka och Malwina är riktigt goda av de sorter av de som kan finnas i odling. Malwina brukar kunna ge bra bär hela sensommaren. (Och Faith, även om jag aldrig har odlat dem själv.)

Jonsok skulle jag gärna testa eftersom den ska vara såpass härdig, men har inte hittat några plantor i handeln.
En av mina favoriter som ger en god skörd är Sonata. God motståndskraft mot vissa sjukdomar och mindre motståndskraft mot andra.
 
Jag skulle inte ha läst här, nu blir jag sugen pa jordgubbar och maste vänta nästan ett helt ar :(
Här i Österrike (Tirol) är jordgubbssäsongen kort men intensiv, känns som det mognar massor pa en gang. Iar var den ca 3 v i slutet av maj, början av juni (lite försenad iar pga kall maj). Det finns ngr fa som har sena sorter men högsommarvädret här är inget bra jordgubbsväder (varmt men ofta oväder med storm och översvämningar). Det finns tyska jordgubbar att köpa i affären fortfarande men dom smakar inte gott (inte pga att dom är tyska tror jag, utan pga transport och förvaring).

Självplock här är "plocka var du vill" inom ett visst omrade. Men fran Sverige minns jag systemet med att bli tilldelad en eller ett par rader och sätta en flagga när man var färdig men minns inte att det var ett maste att plocka helt rent.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 434
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp