Bukefalos 28 år!

Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

bliss, cillaw, petruska, silverkedjan -:bow: till er.

Med era ungar är det ingen fara, ni visar bara i den här tråden är ni är förebilder i kritiskt tänkande.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men är det inte så att om man inte störs av det religiösa inslaget så finns inget behov att reflektera över om det är i enlighet med läroplanen?

Egentligen handlar det för min del inte så mycket om att dessa andra föräldrar är nöjda med rådande ordning, som att de fortsätter att försvara det när det exkluderar vissa barn. Plus att det försvaras fast jag pekar på läroplanen. Varför kan man inte sköta denna "vardagskristendom" själv? I sin egen familj, om man tycker om att ha det så? I detta fallet tycker jag inte att det kan vara ett "för-dagen" majoritetsbeslut av just de här föräldrarna i just den här skolan.

Och om du läser hela tråden så är det ingen som är "rädd" och måste vara "lagom" med sina barn som ligger till grund för att reagera. Jag tycker väl hellre att det är det "lagom-kristna" som ska manifestera sin rätt i skolan hela tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Religiös skolavslutning

Åh, tack!

Man gör som sagt så gott man kan :)

Jag är mycket stolt över mina barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Religiös skolavslutning

. Jag tycker väl hellre att det är det "lagom-kristna" som ska manifestera sin rätt i skolan hela tiden.

De blev väl runtfösta som en skock får på lagom-kristna aktiviteter när de var små så det är norm och normalt för dem :crazy:
 
Sv: Religiös skolavslutning

De blev väl runtfösta som en skock får på lagom-kristna aktiviteter när de var små så det är norm och normalt för dem :crazy:

:D Igenkänning?

/bliss, som hatade söndagsskolan och vars make blev utslängd för stöld
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag är inte troende och vägrade vara med på julavslutningarna när jag gick i skolan bara för att det var i kyrkan. Min lärare sa att de skulle dra in mitt studiebidrag om jag inte kom.
Om min son, när han går i skolan, inte vill gå så stödjer jag det fullt ut.

Varför ska såna som jag gå i kyrkan bara för att det är traditionellt?
Jag är inte troende.

Är inte sverige ett multikulturellt land?
Visst är det ju kristendomen som gäller här, men innan det var det ju asatro. De människor som tror på asagudarna då?
Muslimerna? Osv.....
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och om du läser hela tråden så är det ingen som är "rädd" och måste vara "lagom" med sina barn som ligger till grund för att reagera.

Jag har ju fattat att du är på samma linje som jag i en hel del frågor, men jag har ingen riktig koll på dig.

Vad gäller mig själv, CillaW och Silverkedjan har jag bättre koll och jag vågar påsta att omdömet "lagom" inte det allra vanligaste om någon av oss. :D Till exempel är det ju konstigt att vi gång på gång är de enda som protesterar mot religionsutövning i skolan - och sen är det vi som är lagom! Till skillnad från det 95%:en som bara flyter med. De är minsann inte lagom utan mycket färgstarka.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag har inte så stor koll själv heller :angel:
Jag gillar att utmana mina egna föreställningar så jag är nog ganska föränderlig , över tid i alla fall. Svårt att definiera sig då. Kanske hela jag är en konstruktion :D
Med lite guidning har jag nu förstått att jag måste tillhöra de dära lagoma 5% som är lite svenskt och klädsamt skraja för kulturhistoria.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Nu förväxlar ni nog Fredrik Lindström med Jonas Gardell...:D


*återkommer*
 
Sv: Religiös skolavslutning

En passionerad ateist har förstås all anledning att protestera när skolan inte är så konfessionsfri som den ska vara.

Och en totalt opassionerad Agnostiker sekulariserad från Gud endast vet vilken religion - blir inte särskilt upprörd alls.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag blev - som det står i tråden - upprörd eftersom jag dagen innan blivit försäkrad om att det varken skulle finnas präst eller predikning.

Men jag ser det mera som en fråga om religionens plats i skolan än som Kristendomens plats i skolan.

Min religiösa norm är inte Kristendomen.

Hade du varit lika upprörd av ett Påskfirande i en Synagoga?
 
Senast ändrad:
Sv: Religiös skolavslutning

Vilken observans har dessa föräldrar för annan otillbörlig påverkan av deras barn?

För dessa föräldrar så är inte denna påverkan otillbörlig.
Det följer nämligen deras norm.

Om man hamnar i något som ingår i den egna normen så märker man ju inte någon påverkan.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Till exempel är det ju konstigt att vi gång på gång är de enda som protesterar mot religionsutövning i skolan - och sen är det vi som är lagom! Till skillnad från det 95%:en som bara flyter med.

Kanske en del av de 95%föräldrarna har sina barn i skolor som "vet vad som gäller"? Kan bara se till mig själv, mitt ena barn har skoldag till 13 dagen innan jullovet - ingen som helst religiös prägel på den dagen, däremot dansar de kring julgranen i jympasalen.

Det andra barnet var som sagt med sin mångkulturella skola i svenska kyrkan utan präst. Det enda kristna inslaget var att julevangeliet lästes av en lärare.

På min egen skola finns det inte något som helst religiöst inslag på julavslutningen.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Typ!

5% analyserar tydligen så småningom situationen och vill inte dra hjärntvätten en generation till :angel:

Men Gud, vad jobbigt det måste vara att vara mamma till så lättpåverkade barn. Tack o lov så har mina aldrig varit lättpåverkade utan logiska och insett att någon Gud eller Jesus inte finns. Tur att alla är olika.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och de har också insett att det är "normalt" att ha präster på skolavslutningar och att det inte är skadligt med lite religion, man behöver bara inte lyssna ??

Jag vill kunna säga till mitt barn att han SKA lyssna på allt som sägs i skolan.

Du har inte förstått vad jag ogillar.

Mitt barn får gärna skaffa sig villken tro som helst om han kan stå för och motivera den.

Men jag vill inte att skolan lär honom att bli icke ifrågasättande
 
Senast ändrad:
Sv: Religiös skolavslutning

Men du vill styra över det han SKA lyssna på?;)
Att inte ha samma åsikt eller uppfattning som den som talar innebär inte i min familj att vi inte lyssnar..

Jag håller med Åke där.
Hjärntvätt är ett hårt ord.
F.ö så är Sverige det MINST kristna landet i västvärlden. Era procentsatser går bort.

För att klargöra sidospåret med Lindström så pratar han just MYTEN om att vi svenskar är lagom. Till skillnad mot Gardell.
Så man är inte så färgstark som man kan tro när man "går mot strömmen" och den som inte agerar tillhör inte en flock med lagom-får!:angel:

För att knyta ihop säcken så förstår jag din besvikelse över att det kristna budskapet predikades i lokalen trots att du hade fått löfte om annat.
Det är inte det jag reagerar för.
Min reaktion grundar sig på den uttalade uppfattningen om att vi föräldrar som tillåter religösa ord i skolan -från vilken religionsutövare de än må komma- är föräldrar som inte har förmågan att tycka till och vi är inte kapabla till ett kritiskt tänkande!:rofl:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp