Bukefalos 28 år!

Renovera gård - Tips och inspiration

Askur

Trådstartare
Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har börjat analysera lite kring vissa saker som kommer att tillkomma. Vi är medvetna om det mesta men vill gärna ha lite tips och inspiration. Har skrivit ner lite saker här nedan som någon kanske kan dela med sig information, tips eller inspiration utav. Jag har inte fått med allting så är det något annat får ni gärna dela med er! Nämn allt! Priser, material m.m! :)

Huset
- Golv - Vad köpte ni för golv? La ni det själva? Vad kostade det? Ytterligare kostnader?
- Tapeter/färg - Vart köpte ni färg? Målade/tapetserade ni själva?
- Kök - Total renovering eller bara "uppfräschning"? Vad isåfall?
- Badrum - Vad kostade det? Hur hittade ni en bra firma?
- Dörrar - Använde ni samma dörrar eller köpt nya? Var isåfall?
- Fönster - Uppfräschning eller bytt ut?
Och så vidare.

Stallet
- Boxar - Köpte ni färdiga boxar eller har ni byggt egna?
- Sadelkammare - Berätta allt!
- Fönster - Ja, någon som behövt byta eller göra något med dom?
- Utsida - Har ni renoverat "fasaden" något? (Vad säger man?)
- Målning - Vad använde ni för färg? Vart köpte ni den?

Tomt
- Hagar - Vart köpte ni materialet? Vad för typ utav hagar blev det?
- Paddock/ridhus - Ja, hur gjorde ni här? (Många frågor, så berätta allt).
- Parkeringsplats - Asfalt, grus..? Gjorde ni det själva eller hyrde ni någon firma?
- Trädgård - Hur har ni gjort där?
 
Vi köpte väl inte ett direkt renoveringsobjekt, huset e fräscht men byggt 1926, renoverat på 80talet nångång. Vi har lagt om taket (eller en byggfirma la om det), målat om huset ute och inuti har vi bara tapetserat och målat. Jag försökte lägga ett klickgolv, det gick men blev ju inte perfekt direkt (inget i ett hus från 1920-talet är rakt...)

Gården var en kogård så det mesta av krutet har lagts på stallet. Byggde paddocken det första vi gjorde typ ;)

Rivit koinredning, bilat bort foderbord och tegelstensgolv, öppnat taket upp i nock(halverat höloftet) därefter byggt egna boxar. Fyra år senare började vi med sadelkammaren (den var inte prioriterad). Vi har byggt ligghall, lagt ut några hundra ton grus i hagarna och på nya parkeringen.

Hagarna byggdes av trästolp och ståltråd med en speciell fjäder (googla LG-fjädern) som underlättar om vilt springer över/genom eller om en häst går mot staketet. Den håller trådarna spända så det ser snyggt ut.

Vi har gjort allt själva utom målat huset och lagt om taket, det var målare/snickare som skötte. En kompis körde bandtraktor i paddocken och vi har haft släkt/vänner som hjälpt oss snickra eftersom vi inte kan nåt sånt! Min sambo är en fena på markarbeten och jag får sköta tapetsering o måleri o sånt...

Man kan väl säga att man får räkna med att det kostar mer pengar och tar mer tid än man räknat med ;) Man får satsa i prioriteringsordning, det som måste ordnas fixas först... I hästtjejens värld innebär det hästarna först, inomhus sen...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 560
Senast: Andromedae
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
54 845
Senast: Diabetikern
·
Hemmet *Flyttar tråden* Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har...
Svar
4
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp