Bukefalos 28 år!

Renovera kök med "nivåskillnad" i vägg?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon kollade på en lägenhet igår som faktiskt verkar kunna gå riktigt billigt. Det föreligger ganska stort renoveringsbehov dock, och köket är väldigt litet. I övrigt gillar vi lägenheten så nu snurrar alla tankar.

Problemet är att det finns en knepig rördragning i väggen i köket vilket gör att väggen är uppdelad i två "skikt" där diskbäcken sticker ut. Det syns lite på bilderna nedanför:

mdiynnwwmdawmju4mdqznxw5ng...jpg

mdiynnwwmdawmju4mdqznnw5ng...jpg


Jag är inte alls inne i renoveringssvängen och undrar om ni tror att det går att få till en snygg(are) lösning på detta (när vi renoverar alltså) än hur det ser ut i dagsläget? Eller känns det klurigt att få till bra?

Undrar även om ni vet om bänkskåpen förr i tiden var djupare eller smalare än dagens standard. Köket är redan ett trångt korridorskök och om bänkskåp idag har bredare standardmått blir det alldeles för trångt!

Jag och sambon var inte tillräckligt smarta för att ta med måttband och mäta bänksskåp och mellanrummet mellan kökets två sidor :(
 
I mitt kök som jag gissar är original från -49 så sticker inte den moderna spisen ut, det gör den inte heller på din bild ovan. Djupet bör därmed vara detsamma nu som tidigare.
 
Alltså, va?

Djupare eller smalare, sedan pratar du om bredare. Menar du bredare eller djupare eller bägge?

Det är ju bara (sett till bilderna) den fånigt smala bänken som inte går i samma linje, och den måste rimligen vara platsbyggd. Resten är ju i linje, spisen med diskbänken.
 
Diskbänken kan ju rimligen inte vara grundare, och bänkskivan inte djupare (vid fönstret). För att göra en snyggare lösning hade jag kanske monterat en bänkskiva som ansluter till diskbänkens ytterhörn med antingen en vinkel eller två kurvor. Typ såhär:
B_nkskiva.jpg
Fast om jag förstår ts rätt så är inte väggen rak utan det är ett hack där diskbänken tar slut. Det gör att bankens bakkant inte är på samma djup som diskbänkens.
 
Fast om jag förstår ts rätt så är inte väggen rak utan det är ett hack där diskbänken tar slut. Det gör att bankens bakkant inte är på samma djup som diskbänkens.
Ja, sant, fast det spelar ju ingen roll för bänkskivans anslutning till diskbänken i framkant. Får man till den biten snyggt så tror jag att det lyfter en stor del av det estetiska trots att själva väggen har två olika djup.

Vill man få väggen till ett enda plan så kommer man nog inte undan med mindre än att man gipsar upp en ny innervägg i linje med diskbänkskaklet, och det tror jag vore litet overkill plus att man tappar utrymme.
 
Jag och sambon kollade på en lägenhet igår som faktiskt verkar kunna gå riktigt billigt. Det föreligger ganska stort renoveringsbehov dock, och köket är väldigt litet. I övrigt gillar vi lägenheten så nu snurrar alla tankar.

Problemet är att det finns en knepig rördragning i väggen i köket vilket gör att väggen är uppdelad i två "skikt" där diskbäcken sticker ut. Det syns lite på bilderna nedanför:

mdiynnwwmdawmju4mdqznxw5ng...jpg

mdiynnwwmdawmju4mdqznnw5ng...jpg


Jag är inte alls inne i renoveringssvängen och undrar om ni tror att det går att få till en snygg(are) lösning på detta (när vi renoverar alltså) än hur det ser ut i dagsläget? Eller känns det klurigt att få till bra?

Undrar även om ni vet om bänkskåpen förr i tiden var djupare eller smalare än dagens standard. Köket är redan ett trångt korridorskök och om bänkskåp idag har bredare standardmått blir det alldeles för trångt!

Jag och sambon var inte tillräckligt smarta för att ta med måttband och mäta bänksskåp och mellanrummet mellan kökets två sidor :(

Den smalare bänken är en efterkonstruktion... Där är egentligen meningen att det inte ska vara bänka alls utan matplats... Så det är inte original... Original slutade "köksskåpen" efter diskhon.
 
Jag säger som @corzette, den smalare bänken till vänster om diskbänken är inte "original".
Jag hade tagit bort den och antingen haft lite större matplats eller ställt dit någon fristående bänk/serveringsvagn (i stil med bilden..) om ni vill ha mer förvaring/arbetsyta :up:
stenstorp-rullbord-vit__0129791_PE283880_S4.JPG
 
Åh vilket engagemang. Tack! Problemet är att det är alldeles för lite förvaringsutrymme så vi behöver alla skåp och bänkar vi kan få!
 
@Snubbelfot Älskade dina bilder, TACK! Hjälpte mig mycket att visualisera det. Hur svårt (och dyrt) är det att få till såhär specialanpassadebänkskivor?

Båda bänkraderna är nog lika djupa (standard), för det står en diskmaskin vid gardin-bänk-raden.
 
@SnubbelfotHur svårt (och dyrt) är det att få till såhär specialanpassadebänkskivor?
Jag tror(!) inte att det är så oöverstigligt, har ingen uppfattning om kronor och ören men jag skulle nog börja med att ta med en skiss och fråga på IKEA eller t ex Bauhaus - om de går bet så fick det bli något inredningssnickeri och då blir det antagligen litet dyrare.
 
Du kan ju flytta ut skåpen eller skaffa bredare skåp och lägga en lika bred skiva ovanpå den den delen så att den får samma djup som diskbänken.
Det finns ingenting som säger att bänkskivan måste vara lika bred som skåpen. Skåpen kan vara 60 cm djupa men sen kan man välja att ha en 70 cm bred bänskiva just för att få bredare bänk. Då ställer man alltså köksskåpen 10 cm från väggen.
Nu är ju inte det aktuellt här eftersom ni ska behålla diskbänken utan det var mer ett allmänt förslag.

Edit. Såg att det var ett fönster längre fram. Det går ju också att förlänga en del av bänkskivan men inte ända fram till fönstret. Med lite tur kan det gå att få tag i samma stil som resten av köket på blocket eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp