Renovera kök.

Monifa

Trådstartare
Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på hur köket ser ut nu under dagen.

Luckorna ska lackas om antingen vita eller ljusgrå.
Handtagen ska bytas.
Kaklet tror jag kommer få sitta kvar men att man ev. målar fogarna.
Bänkskivorna ska bytas ut.
Vitvarorna ska bytas men vet ej om det ska vara vitt eller rostfritt.
Golvet kommer få ligga kvar.
Väggarna vill jag måla/tapetsera vita.
Viss förändring på köksinredningen funderar jag på men det kan jag beskriva när jag tagit bilder.
Och jag drömmer om att få riva valven men de kommer antagligen få vara kvar :p

Köket är ganska mörkt, det är förmiddagssol och altantak utanför (som kommer rivas för mer ljusinsläpp). Men som sagt, det är ganska mörkt. Det är lagom storlek på.

Här det jag velar mellan samt lite inspiration.

vittkoumlk_zpsgoakaivd.jpg

Betongskiva, skålhandtag till luckor och knopp till dörrar, grå fogar.

graringttkoumlk_zpsctcayl1p.jpg

Vit komposit stenskiva, skålhandtag och knop, vita fogar.

vitvaror_zpsy9fyfm9k.jpg

Och här kör det ihop sig. Jag gillar rostfritt men blir det för mycket grått med rostfritt + gråa luckor? Och blir det osammanhängande med rostfritt till vita skåsluckor? Vad fasiken blir bäst? De vita är elektrolux och de grå är bosch.

91aa120a4e261420b7ee9d07e7b5c63e.jpg

Snyggt kök med fräsch färg.

e98eb11b0bc7dd74d3c039ff98db08fc.jpg


ad483785b461d05c0fa4e0aad1dbaec1.jpg


Där var lite.
Och det kommer bilder!
 
IMG_20160501_113242_zpsjqzqv57g.jpg

(luckan finns till överskåp och kommer sättas dit igen)
Här har jag lite idéer men vet inte om det kan tänkas bli snyggt? Att ta bort överskåpet mellan frysen och garderoben och sätta dit hyllplan i antingen tjockare skivor av trä eller vita plan. Där på skulle jag i så fall vilja ha mikron och brödrosten samt kaffe och lite annat smått o gott. I garderoben som nu är ett enda kaos skulle jag vilja sätta in hyllplan med skenor så de går att dra ut och ha skafferiet där samt källsortering i botten.

Hade du behålla skåpet eller tagit bort det?

IMG_20160501_113221_zps9trb16dx.jpg


Här ser man väl hur mörkt det är. Border ska bytas mot ett större med plats för 6 stolar. I vitt. Inredningen kommer också ändras.

IMG_20160501_113209_zpsovs37e7s.jpg

Och så själva köksdelen. Vad tror ni om vitt och vad tror ni om grått?
Hålet i övre raden till höger funderar jag på vad man ska göra. Vanliga hyllplan istället för drickaplats?

Alla tankar och idéer tas emot tacksamt! Hur hade du gjort om?
 
Rent spontant.

Hade kört luckor hela vägen upp till taket, samlar bara damm o lämnas oftast bara en massa "skit" som glöms bort där.
Skippa vinförvaringen i köket, tycker mig se liggande flaskor. Big No-No för vinet, iaf om det ska ske en lagring över tid.
Väljer själv hellre vita luckor. Också beroende på att det är så mörkt, grått är ju ändå grått.
Bygga in micron, har ni tänkt göra det?
Hade nog också försökt riva valvet o bygga ett L-kök istället. Ser ut o vara få ytor som man kan arbeta på.
 
Säger samma. Bort med dammhyllorna uppepå och gör förvaring där istället.

Var rädda om diskbänken, det är guld att ha en tålig yta att hålla till på när man lagar mat. Köket i övrigt har ju få arbetsytor.

Själv hade jag dessutom tagit bort "kjolarna" i underkant på överskåpen De gör ingen glad.
(och valvet är hemskt.....;) )

Varför inte ta en ritning och bilder med er och åk till närmaste IKEA och konsultera dem där? De kan ge förslag på hur ni ska göra och tänka. Efter det behöver ni inte köpa något därifrån, men ni har i bästa fall fått en del fräscha idéer och nya tankar.
 
Rent spontant.

Hade kört luckor hela vägen upp till taket, samlar bara damm o lämnas oftast bara en massa "skit" som glöms bort där.
Skippa vinförvaringen i köket, tycker mig se liggande flaskor. Big No-No för vinet, iaf om det ska ske en lagring över tid.
Väljer själv hellre vita luckor. Också beroende på att det är så mörkt, grått är ju ändå grått.
Bygga in micron, har ni tänkt göra det?
Hade nog också försökt riva valvet o bygga ett L-kök istället. Ser ut o vara få ytor som man kan arbeta på.

Skåp upp till taket är väl ganska svårt att fixa efter som att köket är gammalt och vet inte vart det är ifrån?

Inga flaskor där :p det ligger nu nån gammal utgående flaska där samt en gammal kolsyrapatron. Men åter igen, vet inte vart köket är ifrån så kan inte köpa nya luckor :)

Valven sitter ganska dumt till. De må vara fula men jag tror det blir ett för stort ingrepp för att vi ska vilja göra om det till vanliga hål. Har jag tur tycker sambon tvärt om men det ligger på hans bord :angel: Köket är lagom så större kommer detinte bli.

Vitt då. Jag är själv mest inne på det. Går nog bäst ihop med golvet med känns det som.
 
Säger samma. Bort med dammhyllorna uppepå och gör förvaring där istället.

Var rädda om diskbänken, det är guld att ha en tålig yta att hålla till på när man lagar mat. Köket i övrigt har ju få arbetsytor.

Själv hade jag dessutom tagit bort "kjolarna" i underkant på överskåpen De gör ingen glad.
(och valvet är hemskt.....;) )

Varför inte ta en ritning och bilder med er och åk till närmaste IKEA och konsultera dem där? De kan ge förslag på hur ni ska göra och tänka. Efter det behöver ni inte köpa något därifrån, men ni har i bästa fall fått en del fräscha idéer och nya tankar.

Ska inte byta inredning och den är nog ganska gammal. Så känns svårt att få det att fungera, höjer vi skåpen får jag svårt att nå istället.

Ja det är ju det. Kommer försöka göra om garderoben till skafferi och få undan en hel del grejer där istället för att få helt fri diskbänk.

Kjolen ja. Den har jag inte ens tänkt på! Hur gör man med lyser som sitter på insidan? Borde bli mycket enklare att hålla rent utan den. (fotade medvetet inte valven mer än nödvändigt. De är fula men vi ska inte bo här för alltid :angel:)

Vet inte vad de skulle konsultera? Efter som att vi inte kommer bygga om köket. Känns onödigt att åka dit för att reda ut färgen på vitvarorna :D
 
Kjolen ja. Den har jag inte ens tänkt på! Hur gör man med lyser som sitter på insidan? Borde bli mycket enklare att hålla rent utan den. (fotade medvetet inte valven mer än nödvändigt. De är fula men vi ska inte bo här för alltid :angel:)
Armaturerna på insidan kanske är gamla och uttjänta ändå?

Det finns bättre LED-belysning numera som är både diskretare och energisparande. Kolla på armaturer och fundera om ni kan hitta något fint.
 
Armaturerna på insidan kanske är gamla och uttjänta ändå?

Det finns bättre LED-belysning numera som är både diskretare och energisparande. Kolla på armaturer och fundera om ni kan hitta något fint.

Är de säkert :D säkert samma ålder som på köket. Får kolla på det, tack!
 
@tanten
IMG_20160501_141156_zpsxcbgxde7.jpg


Om man tar bort kjolen gissar jag att man även tar bort kjolen mot väggen och behöver sätta nytt kakel?

Får nog komma i kontakt med elektriker också (förutom att koppla in spisen) så man får elen som göms bakom kjolen lite snyggare.
 
Det finns rostfria vitvaror som är ytbehandlade så att de inte får märken av fingeravtryck. Vi har rostfri diskmaskin från Siemens, jättenöjd med den.

Åh :love: får hålla koll efter det och jämföra lite. Tycker generellt att rostfritt är finare men nu när jag bestämt att köket nog får bli vitt undrar jag om helheten blir finare med vita vitvaror.

Men rostfri spis är ju så mycket snyggare än en vit :idea:
 
Svar på frågorna: välj det du tycker är snyggast. Både vitt och ljusgrått passar bra. Rostfria vitvaror tycker jag är snyggare än vita för vita ser så plastiga ut (gäller särskilt diskmaskin). Är köket för mörkt tycker jag du ska förbättra belysningen i första hand. Med bra belysning spelar inte luckornas färg någon roll. Och ta bort överskåpet mellan kyl och städskåp, det passar inte in.
 
Åh :love: får hålla koll efter det och jämföra lite. Tycker generellt att rostfritt är finare men nu när jag bestämt att köket nog får bli vitt undrar jag om helheten blir finare med vita vitvaror.

Men rostfri spis är ju så mycket snyggare än en vit :idea:
Jag tycker rostfritt är snyggare än vita vitvaror till vitt kök. Risken är annars att det inte är samma vita nyans som på luckorna och då ser det väldigt B ut.

Även Gram har rostfria vitvaror där det inte blir fingeravtryck.

I övrigt röstar jag på antikvitt eller liknande med betongbänknskivor på de ytor ni inte har rostfri diskbänk
 
@tanten
IMG_20160501_141156_zpsxcbgxde7.jpg


Om man tar bort kjolen gissar jag att man även tar bort kjolen mot väggen och behöver sätta nytt kakel?

Får nog komma i kontakt med elektriker också (förutom att koppla in spisen) så man får elen som göms bakom kjolen lite snyggare.
Näe? Jag hade olika krok och kjol. Vit kjol och brun allmogelist. ( :meh: )

Listen mellan kakel och skåp är ju bra att skruva i, och ha krokar på.
Men kanske att man ska ta ner den och måla den lite snyggare :)
 
Jag tycker rostfritt är snyggare än vita vitvaror till vitt kök. Risken är annars att det inte är samma vita nyans som på luckorna och då ser det väldigt B ut.

Även Gram har rostfria vitvaror där det inte blir fingeravtryck.

I övrigt röstar jag på antikvitt eller liknande med betongbänknskivor på de ytor ni inte har rostfri diskbänk

Ja det har du rätt i. Alla argument för rostfritt uppskattas haha.

Tanken är att ta bort den rostfria diskbänken och ha betong hela vägen med en hel nedsänkt diskho. Färgen på luckorna kommer vara en kall vit, vi har det i resten av huset. Vet inte hur antikvitt ser ut men det låter som att den går åt gult?
 
Näe? Jag hade olika krok och kjol. Vit kjol och brun allmogelist. ( :meh: )

Listen mellan kakel och skåp är ju bra att skruva i, och ha krokar på.
Men kanske att man ska ta ner den och måla den lite snyggare :)

Alla dessa namn på saker o ting :idea: då får den målas vit. Kan ju vara smidigt om man behöver skruva dit något som du säger.
 
Vi har diskmaskin från asko som inte heller blir fläckig :up: tror inga nya rostfria maskiner blir fläckiga?
Vi har första generationens rostfria från gram på kyl och frys som ser fruktansvärda ut när barnen har varit i farten :cautious:
 

Liknande trådar

Hemmet Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
9 965
Senast: Hermelin
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 050
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp