Resa med bebis!

Ah, så att det funkar betyder bara att bebisen gillar det? Då är det nog lugnt! Hon vill titta mycket och alla bebisar jag känner föredrar sittdel så det gör nog hon med. Jättetack för dina svar! Har ingen aning om vi har en ergonomisk eller en vanlig sittdel, det är en Bugaboo Fox 2.

Ja och att hon kan sitta ordentligt utan att bara säcka ihop :)

En Fox har en ergonomisk sittdel. Fördelen med en sån är att eftersom att det är som en ”skål” som lutas hela sitsen och inte bara ryggstödet så sitter ofta mindre barn lättare i en sån. Om ni vinklar den bakåt till halvliggande läge blir det ungefär som i babyskyddet :)
 
Jag har inga råd kring resor men jag hade kört på sittdelen på vagnen. Mina ungar bytte typ vid fem månader och de trivdes väldigt mycket bättre i vagnen efter det. Vi har också ergonomisk sittdel och det ska vara bättre just för små barn även om det ju då inte går att ha fullt liggläge. H och S har ändå sovit mycket bättre i halvsittande läge än i liggdelar.
 
Det är inga problem alls, barnmat och vätska för barnmat är undantagna vätskereglerna.

Jag hade nog kört på ett par tetror ersättning då, och sen bett om kokat vatten av flygvärdinnorna och blandat med på planet. Och alltså haft med tetrorna som back up ifall barnet är hungrigt innan de serverar te och kaffe.
En pulverdoserare med färdiguppmätt pulver för typ tre måltider bör ju räcka 😁
 
Ja och att hon kan sitta ordentligt utan att bara säcka ihop :)

En Fox har en ergonomisk sittdel. Fördelen med en sån är att eftersom att det är som en ”skål” som lutas hela sitsen och inte bara ryggstödet så sitter ofta mindre barn lättare i en sån. Om ni vinklar den bakåt till halvliggande läge blir det ungefär som i babyskyddet :)
Ah okej, då är jag med! Vi får se hur vi gör då :).
 
Jag hade nog kört på ett par tetror ersättning då, och sen bett om kokat vatten av flygvärdinnorna och blandat med på planet. Och alltså haft med tetrorna som back up ifall barnet är hungrigt innan de serverar te och kaffe.
En pulverdoserare med färdiguppmätt pulver för typ tre måltider bör ju räcka 😁
Ja, jag tror det får bli så! Men pulverdoserare låter smart, visste inte ens att det fanns :D. Sån får vi köpa då!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220404-112214_Chrome.jpg
    Screenshot_20220404-112214_Chrome.jpg
    100,1 KB · Visningar: 45
I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar. Dottern kommer precis ha fyllt 5 månader när vi åker. Vi känner oss (minst sagt) lite överväldigade av tanken på att packa rätt för flyget och för själva resan. Hur gör man liksom?
  1. Vi kommer behöva ha bilstol på plats. Får man vanligtvis ta med babyskyddet på flyget? Vill ogärna checka in det.
  2. Vi vill ha med barnvagnen och har sett på flygbolagets hemsida att det ingår i bebisens tillåtna bagage. Men vi kan ju inte gärna släpa med både liggdel och sittdel till vagnen. Vid fem månader, kan vi introducera sittdelen redan då? Och ha den nedfälld så mycket det går och vänd mot oss?
  3. Är det värt att betala för en plats åt henne så man får mer plats eller funkar det bra att flyga med bebis i knät?
  4. Förmodligen ammas hon inte längre vid det laget så vi kommer behöva resa med ersättning. Är det nåt vi ska tänka på eller är det bara att ta med termosar, nappflaskor och pulver och blanda på vägen?
  5. Hur roar man bäst en femmånaders bebis på ett flyg? :O
  6. Andra tips för vad vi ska tänka på när vi åker?
Hoppas på bra tips från bukefalister med beresta bebisar :bump:
Jag reste till USA när sonen var fem månader. Det gick väldigt bra, han ammade sig igenom det mesta. Bra ålder att ha med bebis tyckte jag. Jag hade honom i knäet hela resan men det var lite trångt vid blöjbyten så då hade en extra plats varit skönt.
Angående vagn så köpte vi en billig ”slit och släng” vagn endast för resan. Den blev väldigt hanterad så jag hade inte velat ha med min vanliga vagn. Det finns speciella väskor att förvara vagnarna i under flyget och det är nog värt att skaffa en sådan om man tar med sin vanliga.
Bärselen var min viktigaste pryl under hela resan! Min son fick problem med gasig mage under flygresan så sådana där windi som man stoppar upp i rumpan var till stor hjälp.
 
Huruvida jag ska amma eller ej behöver ingen annan än min bebis och min make och jag bekymra sig för. Är ej intresserad av andras åsikter om det
Klumpigt uttryckt, men det var verkligen inte menat så som du tolkade det. Du lät så casual om det, du hade frågor, så då antog jag helt felaktigt att du kunde ta en annan infallsvinkel.
 
@Sleepan @Voeux som också ska ut och resa: Hur gör ni med barnvagn? Blir nyfiken! Vi har nästan helt bestämt oss för att makens föräldrar får köpa en vagn på plats åt oss innan vi kommer och så har vi den där eftersom vi kommer att resa dit rätt ofta de närmaste åren. Blir nog en jättefin Cybex som svärföräldrarna generöst sagt att de vill ge oss som present.

Men så tänker jag inför andra resor, i framtiden. Då kommer vi ju vilja ha en vagn med oss. Så blir nyfiken på hur ni tänkt :).

Och babyskydd/bilbarnstol, hur tänker ni där? :)
 
Min bebis är strax fem månader och han är väldigt intresserad av färgglada saker (leksaker/böcker) och då särskilt saker han inte sett förut. Så skulle jag ut och resa så skulle jag ta med mig några (för barnet) nya leksaker till just flygresan 😃
 
Min bebis är strax fem månader och han är väldigt intresserad av färgglada saker (leksaker/böcker) och då särskilt saker han inte sett förut. Så skulle jag ut och resa så skulle jag ta med mig några (för barnet) nya leksaker till just flygresan 😃
Jättetack för tipset! Smart med nya leksaker, så det blir extra spännande :). 5 månader, passar såna pekböcker då, typ den här från Ikea? Eller är den för mindre barn? (har noll koll haha!)

IMG_7044.jpg
 
@Sleepan @Voeux som också ska ut och resa: Hur gör ni med barnvagn? Blir nyfiken! Vi har nästan helt bestämt oss för att makens föräldrar får köpa en vagn på plats åt oss innan vi kommer och så har vi den där eftersom vi kommer att resa dit rätt ofta de närmaste åren. Blir nog en jättefin Cybex som svärföräldrarna generöst sagt att de vill ge oss som present.

Men så tänker jag inför andra resor, i framtiden. Då kommer vi ju vilja ha en vagn med oss. Så blir nyfiken på hur ni tänkt :).

Och babyskydd/bilbarnstol, hur tänker ni där? :)

Jag tror att vi kommer köpa en billig begagnade resevagn, men inte kommit så långt än 😁 Håller på och försöker läsa mig till vad man "behöver" 😁
Gällande Babyskydd ska jag kolla om det går att hyra i samband med när vi hyr bil. Hoppas på det iaf 🤷
 
Jag tror att vi kommer köpa en billig begagnade resevagn, men inte kommit så långt än 😁 Håller på och försöker läsa mig till vad man "behöver" 😁
Gällande Babyskydd ska jag kolla om det går att hyra i samband med när vi hyr bil. Hoppas på det iaf 🤷

Nu insåg jag att bilfirman vi brukar hyra från bara har barnstol från nio kilo.. 🙈
Tveksam till att hon väger det i augusti 🤦🏼‍♀️
 
Nu insåg jag att bilfirman vi brukar hyra från bara har barnstol från nio kilo.. 🙈
Tveksam till att hon väger det i augusti 🤦🏼‍♀️

Att stolen är från 9 kilo betyder att den är testad med en niokilosdocka. Det viktiga är att barnet sitter bra i stolen, selen kommer ut på rätt ställe vid axeln, barnet inte kan åla sig ur osv.

Däremot hade jag, beroende på vilket land det handlar om, kollat upp både en och tre gånger att det handlar om en bakåtvänd bilbarnstol. Det är verkligen inte självklart överallt…

Om ni kan få reda på vilken modell de har kanske ni kan testa i butik hemma innan ni åker? Och om hon inte sitter bra i stolen ta med babyskydd?
 

Liknande trådar

Småbarn Någon här som har erfarenhet av att resa med bebis? Har nämligen funderingar på att ta med sonen till Florida för att hälsa på min...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp