Bukefalos 28 år!

Reumatism?

M

Memphis Belle

Hej alla Bukare!

Måste få skriva av mig lite..

Har i över ett års tid haft kraftiga problem med mina leder, i hela kroppen. Vissa dagar är det bra, andra dagar så gör det så ont att jag knappt kan ta mig upp ur sängen. Framförallt efter en ridtur så känns det MYCKET värre..
Har nu äntligen efter mycket velande tagit kontakt med en läkare som jag ska på besök hos ganska snart (kan tillägga att jag av någon outgrundlig anledning alltid haft läkarskräck, därför jag inte kontaktat läkare tdigare, dumt nog) och på honom låter det som att det är misstänkt likt reumatism..

Känner ett fruktansvärt dåligt samvete gentemot min häst, som har fått skrotat i hagen i nästan ett år, då jag inte har kunnat eller velat rida pga mina smärtor.

Min fråga till er är, OM det nu är reumatism, hur hade ni gjort i mitt ställe? Haft kvar hästen, eller sälja? Finns det någon annan här på forumet som har råkat ut för detta svåra val, eller lider av reumatism?

Kan tillägga att jag är 22...

Hälsningar Sandra
 
Sv: Reumatism?

Jag fick stora problem med mina leder ungefär när jag var 17, alla stora leder men även vissa finger och tåleder. Nu gick jag till läkare direkt och blev vidarebefodrad till reumatologen som pga min låga ålder verkligen tog detta på allvar. Medicin sattes in och det blev mycket bättre även om jag hade problem några långaår. Idag har jag inga probem alls, men är 'känslig' i lederna än idag och jag är alltid rädd att det ska börja om. Det verkade alltså växa bort på mej, åt medicin ett par år utan symtom innan jag själv valde att avsluta medicineringen.
Hästen var otänkbar att sälja utan jag red på som vanligt med träningar och tävlingar och stallarbete. Rätt envis och ville inte ta hjälp -'ung och dum'. Fick bla ont i ffa höfterna från och till, kunde inte på några omständigheter ta mej upp i sadeln utan pall , hade hela tiden i bakhuvudet att jag absolut inte fick trilla av då jag i normala fall hade så ont överallt att ett fall inte hade varit speciellt lägligt.....osv. Så jag höll bara ut, hos mej fanns aldrig en tanke på att lämna bort honom. Menså har du säkert mer ont än jag hade och du gått med smärtan längre. Du kanske kan lämna ut få foder tills vidare? Det kan ju vara så att du blir bättre med medicinering.


Jag hade antagligen inte så stora problem som dej men det är absolut inte värt att gå runt och ha så ont. Det finns hjälp att få så försök komma iväg på ordentlig undersökning så fort som möjligt. Reumatologen vet vad de pratar om
 
Sv: Reumatism?

Du kanske kan skaffa en fodervärd eller medryttare ifall du verkligen vill ha kvar honom :P Sen om ngt år när reumatismen växt bort kan du ju ta tillbaka hnm .. :)?
 
Sv: Reumatism?

Vet flera som med olika hjälpmedel har fortsatt att rida.
Finns ju mycket man kan göra för att underlätta faktiskt.
Mitt råd är att först se vad som är problemet med ridningen
Kan ju vara allt från att sitta upp/av till en sadel som inte funkar osv
Och sedan försöka hitta lösningar som funkar för just dig och din häst
hoppas det går bra
 
Sv: Reumatism?

Vissa typer av reumatism växer bort med åren, min vän har barn reumatism. Hon får jätte ont ibland och kärs runt i rull stol i vissa perioder men när hon passerar 16 kommer hennes reumatism att växa bort, i alla fall innan hon är 18 :P (hon är 14 nu)
 
Sv: Reumatism?

Jag har också ledvärk, som enligt läkaren beror på övervikt (BMI 24) och på det faktum att jag äger en häst... Den läkaren var dum i huvudet, rent ut sagt, förhoppningsvis den enda av sitt slag. Jag har inte fått tummen ur och bokat en ny tid än.. Tror dock inte att det är reumatism jag har.

Jag har lagt ridningen mer eller mindre helt på hyllan. Däremot kör och tömkör jag mycket mer, jag rider också men sitter av och går bredvid ungefär var 10-15 minut. Funderar på att prova damsadel, så man slipper sitta grensle (det är död för mina höftleder!).
Jag vet inte vad jag skulle göra utan hästen! Förmodligen sitta hemma coh bli ännu stelare. Jag inbillar mig att jag mår bättre av rörelsen hästen ger, även om det värker lite.
Smärtan hanterar jag med liniment, massor med liniment. Kan inte äta värktabletter, får ont i magen och/eller kräks av såväl alvedon och ipren och ibumentin.

Kontakta läkare så snart som möjligt! Känn sedan efter, kan du erbjuda din häst allt som krävs eller är den "bara ett dåligt samvete"? Man måste inte rida, men man ska inte känna att man försummar hästen heller. Medryttare är guld värt! Om så bara en dag i veckan, det är jätteskönt!
 
Sv: Reumatism?

Jag fick reumatism konstaterat 1998, då var jag 30år. I mitt fall är det lite speciellt, då jag är allergisk mot medicinerna som jag skulle behandlas med, så enbart viss smärtlindring kan ges, inga NSAID preparat funkar.
Jag var smärtpåverkad lång tid innan jag sökte för det.
Själv fick jag sluta rida pga smärtan o har inte kunnat börja igen, ville inte sluta med hästar helt, så idag föder jag upp shetlandsponnyer. Denna vintern har varit väldigt besvärlig med mkt smärta, så jag var inne på o sälja av alla avelsstona.
 
Sv: Reumatism?

Jag har inte reumatism, men okänt problem som drabbat båda knäna. Är också 22 år. Vissa dagar har jag så ont att jag ligger i sängen och vrider mig av smärta, andra dagar kan jag röra mig hyfsat obehindrat (men inte i närheten av normal-mycket).
Problemen kom förra sommaren och då hade jag min häst på sommarbete, det enda jag behövde göra var att visitera och motionera henne. Ganska fort efter problemens uppkomst upptäckte jag att om jag galopperat (då jag alltid stod upp, för att underlätta för hennes svaga galopp) eller ridit ett dressyrpass med mycket volter så kunde jag knappt hoppa av för att det gjorde så ont efteråt, fick även mystiska blåmärken på knäna vid dessa tillfällen. Så det blev skritt och trav på rakt spår utomhus, för att slutligen bli enbart skritt.
Min häst är en sån som älskar att komma ut och jobba och mår som bäst när hon aktiveras varje dag, så jag satte ut henne på annons. Jag insåg själv att det aldrig skulle funka att ha kvar henne vid installning, jag hade inte kunnat mocka eller hålla igång henne tillräckligt - jag kunde ju knappt köra bilen till stallet. Idag står hon på ridskola, och verkar funka finfint. Hon får röra på sig dagligen och jag vet att det är många ögon på hästarna där.
Visst är det tråkigt att inte ha hästen kvar, men det kändes aldrig som om jag egentligen hade något val. Jag vågade inte lämna ut på foder, eftersom jag då skulle riskera att få tillbaka henne innan problemen var lösta. Hittills har jag inte ångrat mitt val, även om det var riktigt svårt att acceptera det när tanken först dök upp.
Jag väntar fortfarande på svar om vad jag har för fel på mina knän, förhoppningsvis hittas det något när dom öppnar upp det ena nu i juni.
Hoppas att jag kan ta upp ridningen igen så småningom, då via ridskola eller medryttarhäst till att börja med för att se vad som funkar.

Om du klarar av den dagliga skötseln, har råd och du verkligen känner att det är hästen i ditt liv - då råder jag dig att skaffa medryttare eller delfodervärd för att se hur det utvecklas, så du inte gör ett förhastat beslut.
 
Sv: Reumatism?

Jag har det men jag har anpassat mitt liv efter det och funkar numera helt ok.
Jag kan rida, men i princip inte gora nagra stallsysslor.
Har ingen egen hast utan tranar andras hastar och vissa hastar ar varre an andra for min kropp. Travare tex kan jag overhuvudtaget inte rida alls utom om jag star i latt sits hela tiden och inte skrittar alls.
Halblod med MKT gang ar rena doden for min kropp, traven ar ok men galoppen....:crazy:
Fullblod ar oerhort valgornade for min kropp, nar jag ar som varst rider jag bara fullbloden, da mar jag battre efter varje ridtur.:love:. samma sak med islanningar, aven om det var manga ar sen jag traffade pa en sadan,

Men det ar egentligen inte rasbundet, det handlar om hur de ror sig. Jag maste dessutom rida mer pa kansla an pa krafft da mina handleder ar helt pajj och mina hofter likasa.

Skritt pa lang tygel langre stunder fixar min kropp inte....Konstigt egentligen.
Jag valde att flytta till varmt land for da mar jag sa oerhort mkt battre.

Sa vill du fortsatat med hastar, provrid en massa och leta efter den hast vars rorelse din kropp inte bara tolererar utan dessutom blir hjalpt av.
Satt sen hasten pa losdrift med fullservice sa du slipper stalljobbet.

Det ar det enda man kan gora, anpassa sig till radande omstandigheter.
 
Sv: Reumatism?

Jag vet inte mkt om reumatism, mer än att LJOSSA på forumet har ngt sånt som låter som ditt, olika bra olika dagar. Men vill kommentera ang din häst. Många hästar mår finfint av att skrutta runt med polarna, så på så vis kan du nog vara lugn. Hästar har ju liksom ett liv förutom det de har med sina ägare :D
 
Sv: Reumatism?

Hej!

Vi har nog liknande problem du och jag. Tyvärr så är min historia inte så positiv men jag vill ändå dela med mig.
Jag har haft problem med min kropp så länge jag kan minnas. Idag är jag 21, och jag (och min familj) har försökt ta reda på vad som är fel i snart 10 år. Mina bra och dåliga dagar har flutit ihop till att bara vara dåliga. Jag kan inte resa mig ur sängen utan hjälp, jag kan inte hålla i ett paraply utan att det gör fruktansvärt ont i händerna, har svårt att gå i trappor osv osv. Jag har kämpat som en galning för att hålla igång "hästeriet" men jag är nu framme vid en punkt då jag inser att jag inte kan fortsätta förrän jag har fått hjälp. Jag har varit hos så många doktorer och ingen vet vad det är, bara att det inte är reumatism. Så många teorier och mediciner, mediciner som tyvärr inte funkar.

Jag har två hästar på kontrakt, en lipizzaner på 16 år och ett danskt varmblod som är 5. Jag har på senaste tiden blivit mycket sämre, och det kommer göra så ont att säga hejdå. Den äldre herren är mig närmast om hjärtat, han "mumlar" alltid när jag kommer, står och väntar på mig vid grinden och är på alla sätt helt underbar. Det gör extra ont eftersom han var väldigt osocial när jag fick hem honom, han var den där hästen som ingen ville ha, och nu är han så himla fin!
Den unga hästen har underbart steg och han skulle bli min framtid, vi skulle ta oss igenom hippologen tillsammans och bli ett toppteam. Men nu har jag bestämt att dom får åka. Unghästen åker om ett par dagar, den andra har jag med mig tills jag slutar jobba i augusti, och då åker han vidare. Bägge två är hästar som behöver aktiveras varje dag, så det räcker inte om någon kommer och motionerar dom ett par dagar i veckan.

Ojoj, det blev lite långt här, känns som att jag stal din tråd. Vad jag egentligen vill ha sagt är:
Hitta en bra doktor och se till att dom lyssnar på dig! Ge inte upp bara för att dom tar ett blodprov och sen säger att det inte visade något, vilket i deras värld betyder att inget är fel.
Tyvärr så har läkare en tendens att inte tro på oss unga människor. Om en läkare inte lyssnar så gå till nästa.

När det gäller din häst: Jag förstår verkligen hur hemskt det är att åka till stallet och mocka, och sen se sin häst stå i hagen och vänta. Och man vill så gärna rida men det gör så ont så man kan inte.
Om du inte vill sälja eller låna ut den så försök hitta någon som kan komma och motionera den ett par gånger i veckan. Klarar du av att promenera med hästen så gör det ett par dagar i veckan.

Jag är jättenvis och hade gjort vad som helst för att ha kvar hästarna, men jag mår inte bra när jag vet att dom älskar att jobba, och jag inte kan jobba med dom:(

Jag hoppas verkligen att du hittar en vettig doktor, att dina smärtor går över och att du kan behålla din häst!!!
 
Sv: Reumatism?

Hej!

Tack snälla för alla svar!
Jag har fördelen att ha min häst på lösdrift hos en jätte gullig tjej som vet om mina bekymmer, så jag behöver inte göra något stalljobb alls förutom dra ut vattenslangen för att fylla på karet :)
Ekonomin har jag för att ha kvar henne, är mest rädd för fångrisken då detta är en tinker (kallblod=lättare för fång.. ) Känns ju mest jobbigt eftersom hon har varit i min ägo sen hon var 4 mån.

Hon är, inte inkörd direkt, men mycket tömkörd och "provkörd" som funkar riktigt bra, hon har ett kanon lynne! Nackdelen är att hon vuxit ur sele och vagn, och det har jag inte pengar till nu på direkten, men det kommer! :)

Djurjouren: Det är bara min häst jag klara av att rida utan att bli helt sängliggande dagen efter, då hon svarar nästan enbart på vikthjälper och det verkar bli mindre påfrestning för mig. Red ett smalt halvblod åt en kompis i höstas, och det var rena döden! Tacka vet jag breda hästar ;)

Fodervärd är inget jag tänker satsa på, har vänner med riktigt dåliga erfarenheter av sådana, men en medryttare kan jag sträcka mig till.

TryMe: Har fått tag på en väldigt bra läkare som jag vet av erfarenhet inte ger sig fören han hittar felet, så känner mig ganska lugn när det gäller det. :)

Som sagt, tack snälla för era svar!

Hälsningar Sandra
 
Sv: Reumatism?

Har inte det själv men en väninna med reumatism. Mkt är lika för henne och mig (jag har EDS +MFS) och de varierar helt efter dagsform vad vi gör. Vissa dagar rida nästan som en frisk person medans andra inte komma upp alls utan markarbetar istället.

Hon kämpar på med sitt halvblod och installad på box men hörs att de är jobbigare än jag har med islänning som står på lösdrift.

Fått hjälp av sjukgymnast och arbetsteraput med ortoser och sådant som underlättat som har hjälpt mkt.

Låter som du har tur i oturen att ha en bra häst för kroppen

Håller tummarna att läkaren hittar något och en fungerande medicinering!
 
Sv: Reumatism?

Vissa typer av reumatism växer bort med åren, min vän har barn reumatism. Hon får jätte ont ibland och kärs runt i rull stol i vissa perioder men när hon passerar 16 kommer hennes reumatism att växa bort, i alla fall innan hon är 18 :P (hon är 14 nu)

Kan man verkligen säga 'kommer växa bort'? ´ hur kan man veta till hundra procent?
Är såklart jätteskönt om det försvinner,och min reumatism har också växt bort, men vad händer om fyra år om besvären är kvar och tjejen är inställd på att besvären då 'ska' vara borta?
Jag själv litar inte på att den är helt bortväxt på mej, jag är beredd på att det kan bryta upp igen och blev mest förvanad men förstås själaglad när jag blev frisk..
 
Sv: Reumatism?

:confused: Jag fick diagnosen barnreumatism när jag var 19år.Och detta var för 20år sedan, har fortfarande skov och väldigt ont .Så inte växer det bort inte.Mitt började i handlederna redan i 10års ålder.Men på "den" tiden trodde sköterskan att det bara var växtvärk.Vilket det senare visade sig inte vara. Jag lånade ut min dåvarande Nordis på foder men såldes senare.Idag har jag bara ponnier och kör med.Man får prova sig fram.Men man kan också räkna med skov i värk och problem med rörelserna.
 
Sv: Reumatism?

Jag har psoriasis artropati = inflammationer i sen- och muskelfästen som är mycket svåra att komma åt med mediciner... jag har även myalgi. Så min värk flyttar sig ganska mycket, från bara ena handleden till alla "större" leder på vänster sida och ibland även fästena mellan ryggrad och revben vilket orsakar stora problem att röra sig och stark smärta som gör det svårt att andas ordentligt bland annat...

I april förra året blev jag medryttare på ett fullblodssto, med lite hjälp från omgivningen så funkade det riktigt bra även om jag var tvungen att få hjälp att göra iordning hästen ibland för att jag skulle klara av att rida. Sista oktober förra året så köpte min bonuspappa och jag min medryttarhäst. Det var en tung vinter i ett kallstall där vi fick sköta allt själv. Eftersom jag delade hästen med min bonuspappa så fick han mocka och göra iordning hästen åt mig vissa dagar för att hon skulle få sin motion. I april i år flyttade vi hästen till ett varmt stall där skötseln ingår förutom var fjärde helg. Numer kan jag åka upp och greja det mesta själv förutom vissa dagar :)

Både läkare och sjukgymnaster har sagt att det sämsta jag kan göra är att sluta rida. Ridningen stärker hela kroppen och bättre muskulatur avlastar lederna massor!

Sen beror det ju självklart på vilken sorts reumatism du har, det finns ju så många olika sorter, tyvärr... men, stå på dig när det gäller sjukvården! KRÄV hjälp, för det är det enda som funkar. Läs på om sjukdomar det evt kan vara så att du och läkaren gemensamt kan utesluta dem, för det är den vägen man får gå om man inte hittar något på prover eller liknande. Mina problem syns varken på prover, värmeökning eller svullnad... Jag kollade upp vad det fanns för sjukdomar i släkten så att läkaren kunde hjälpa mig att utesluta/koppla ihop symtom - sjukdom.

Lycka till! Och, det är inte säkert att du måste ge upp hästeriet! Med lite hjälp och massor med vilja så går det mesta :) Jag varken red eller umgicks med hästar innan min sjukdom(förutom när jag var ca 12år då jag red en sväng på ridskola).

När man har mycket smärta är det viktigt att göra roliga saker så man har energi att ta av :)
 
Sv: Reumatism?

Jag fick en whiplashskada då jag var 15 år. Senare fick jag även Fibromyalgi och Hortons. Jag har rätt svåra nervskador i nacken som aldrig kommer bli bra. Jag kommer alltid ha ont. Men jag har lärt mig hantera smärtan på ett sätt som stjäl minimalt med energi genom psykologs hjälp.
Och genom rätt och regelbunden behandling hos en kille som är sjukgymnast/kiropraktor håller jag mig rörlig och fungerande.
Jag mår inte bra av smärtstillande. Och de hjälper knappt iaf. Så jag har tagit bort dem. Men jag får en antideppressiv medicin som först tagits fram som smärtlindrande till cancerpatienter med nervsmärtor. Idag används den som antidepp främst. Men också till folk med nervsmärtor. För mig har den helt tagit bort mina Hortons-anfall och jag tycker också den hjälpt mot övriga smärtor.

Jag fick då jag skadade mig höra att jag aldrig skulle kunna rida igen. Jag skulle kanske inte ens kunna springa. Och jag skulle aldrig få samma känsla och motorik i armarna. Jag fick jätteont då jag red och kunde absolut inte rida annat än en Islandskorsning jag hittade. Jag fick ont av honom med. Men det var värt det för det det gav mig psykiskt. Jag lade om min ridning lite med hjälp av nya instruktörer och en lite annan utbildningsskala och annat signalsystem. Jag lärde mig sitta bättre och släppa igenom rörelserna på rätt ställe i kroppen och kunde därför låta bli att spänna mig och få mer ont. Hästen fick också alltid gå lösgjord och i form för att vara behagligare att sitta på.

Jag har lärt mig otroligt mycket om min egen kropp under de 16 år jag varit skadad. Jag har gått på Feldenkrais, Kroppskunskapskurser, sjukgymnastik, akupunktur, akupressur, laser, homeopati, olika träningar, etc etc. Jag har samlat på mig en massa kunskap inom det medicinska och även inom ridningen, hästar, ryttarens kropp, utrustning, ridmedtoder etc.
Jag är väl medveten om de rörelser jag gör och hur de påverkar min kropp. Vissa rörelser får jag mer ont av. Vissa rörelser får jag först mer ont av men mår på sikt bättre av att träna.

Idag kan jag rida storgångade halvblod igen. Något jag fortfarande får ont av är dock varmblodstravare. Deras rörelsemönster är inte helt bekvämt för mig. Är de något så när skolade är de bättre. Men en oskolad varmblodstravare är snudd på döden för min kropp. Då är det fältsits eller lättridning som gäller.
Jag är verksam som dressyrtränare/ryttare idag och rider en hel del olika hästar av olika typ, ras och utbildningsnivå. Jag får sitta i olika typer av sadlar och ibland utan.

Man får hitta ridsätt som passar ens kropp och ens häst. Man får hitta hästar som har det rörelsemönster man klarar. För mig krävdes det först min Islandskorsning för att när jag sen blev bättre i kroppen och framför allt lärde mig rida bättre kunna gå vidare till araber och PREs och till slut nu alla raser. Jag upplever Islandshästar, araber och PRE/Lusitano som skonsammast mot min kropp. Och en häst som går lösgjort i trevlig form är betydligt bekvämare än någon som går i fri form, lite stelare i kroppen och då stötigare.
Det är svårt att lära sig sitta rätt och släppa igenom rörelser i kroppen då man har ont. Smärtan signalerar till kroppen att spänna sig för att skydda sig mot smärtan. Men lär man sig slappna av och släppa igenom hästarnas rörelser så får man mindre ont.
För mig funkar jag på sikt bäst i kroppen då jag tränar och rider mycket. Jag bör för min kropps skull rida runt 4-5 hästar om dagen för att må bäst. I början så kan jag stå och spy av smärtan, gråta etc.. Men tar jag mig igenom några sådanna veckor eller månader så avtar det gradvis och jag blir bättre i hela kroppen. Fibromyalgien mår bäst av träning. Och resten av min kropp håller sig mjukare och jag slipper då få lika ont.

Att hitta en bra sadel som passar just DIN kropp är också viktigt! Jag kan få så otroligt ont av vissa sadlar. Och att rida barbacka på vissa hästar med. En del ryttare har smala bäcken och får otroligt ont av sadlar som är breda i midjan.
Jag har en manlig elev som får så ont av de flesta sadlar att han knappt kan gå. Han testade min ena sadel som är rätt smal och upplevde den mycket bättre. Tyvärr delar han och flickvän häst och sadlar. Så att bara se till hans kropp går inte. Men i ditt fall kan du ju välja en som passar just dig.

Jag har också valt stigbyglar efter vilka som hjälper mig mest. Jag har Sprengers Bow Balance. De är ledade och sviktar och avlastar knäna. De har också någon form av gel i stigbygelplattan som ska hjälpa till att avlasta.
Jag får betydligt mer ont i knäna(lite knäskador med) om jag rider i andra stigbyglar då jag ska rida lätt eller stå.

Jag har också en Tempurmadrass och kudde och ser till att försöka hålla mig varm. Vintrarna är ett helvete. Men jag sover då med en elfilt för att iaf få upp värmen ordentligt under natten.
Viss mat märker jag ger mig mer smärta och mer inflammation i musklerna.
Jag har alltid någon form av liniment, antiinflammatorisk och smärtstillande gel och en ortbaserad muskelgel hemma.
Jag är noga med att stretcha, trycka på mina triggerpunkter och har försökt införa massage bland nära och kära. Det mår vi alla bra av!

Idag har jag kvar gamle Islandskorsningen mest av sentimentala skäl. Han är ju mitt hjärta!:love:
Men jag har också köpt mig en unghäst som är halvblod och rör sig helt annat än jag fixat förr om åren.

Under många år trodde jag att jag aldrig skulle orka igenom det här. Jag låg ju sängliggande helt under långa perioder under många år. Jag hade medryttare och hyrde in andra som skötte min häst. Att sälja honom var inte att tänka på iom att han är utdömd för lynnesfel innan jag köpte. Så då hade det varit avlivning.

Vill du bollplanka med någon, skriva av dig eller ha ytterligare tips är det bara att höra av dig per PM.
Jag vet hur frustrerande det är att inte kunna när man så gärna vill.
 
Sv: Reumatism?

När man har mycket smärta är det viktigt att göra roliga saker så man har energi att ta av :)

Jätteviktigt att poängtera! 1000 :bow: på det!
Det blir så lätt att man fokuserar på allt man inte kan och tappar glädjen i livet. Man får ta till vara på de saker man faktiskt kan göra och försöka göra så mycket man orkar av det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 496
Senast: Tora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 978
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp