Rida flera mil i tre månader på unghäst

jasmine87

Trådstartare
Hej!

Jag planerar att göra en mycket lång ritt, nämligen rida 2-3 mil varje dag i ca 4 månader (med viloperioder på några dagar såklart). Hästen jag planerar att göra det med är en fjording som då kommer vara 6 år. Han är hållbar och har kondition osv. Det jag undrar främst är om den ringa åldern kan göra det olämpligt, bör man vänta till hästen är äldre?
 
Åldern i sig tycker jag inte är ett hinder, däremot bör hästen vara i god kondition och regelbundet riden i ett par år, anser jag. Det sistnämnda för att det tar ett par år att bygga upp även senor och ligament till samma "nivå" som kondition och muskler kommer upp i relativt snabbt.
 
Sex år är ju inte jätteungt? Jag rider drygt en mil varje gång jag rider ut på min femåring (fyra-fem gånger/vecka), både skritt, trav och galopp på varierat underlag. Däremot är det ju viktigt precis som föregående talare säger, att hästen har kondition för det, och att hästen är regelbundet riden. Du kan ju även hoppa av och leda hästen vissa delar av sträckan om det skulle vara så?
 
2 3 mil är inte särskilt långt egentligen för en häst, så det är nog inga problem. Dock så skadar det aldrig att då och då kanske hoppa av och gå bredvid hästen med jämna mellanrum. Men annars skulle nog inte jag tycka det krävs mycket mer än vanlig vardagsmotion för en häst för att klara av det där. Om det då inte är extremt tempo.
 
Har hästen god grundkondition och är väl förberedd på det känns 2-3 mil som något som egentligen vilken häst som helst ska klara.

Sedan får man ju anpassa tempo efter väder, underlag och terräng samt att det gärna ska finnas möjlighet att dricka vatten och avkylning under sträckan. Vilopauser kan vara nyttigt att lägga in även.

Checka av utrustningen extra är nog en god idé också vid långtur så att ingenting kan ge skav
 
Nu tror jag att vi red längre än 2-3 mil om dagen men jag har gjort en veckolång tur på islandshäst. Vi red från ungefär 8 på morgonen till 16-17 på eftermiddagen. Man hade fem hästar med och växlade mellan fyra om dagen så den femte fick vila. När turen var över var samtliga hästar medtagna, hade tunnat ur och blivit väldigt matta, så 4 månader tycker jag låter väldigt länge för en enda häst?
 
Nu tror jag att vi red längre än 2-3 mil om dagen men jag har gjort en veckolång tur på islandshäst. Vi red från ungefär 8 på morgonen till 16-17 på eftermiddagen. Man hade fem hästar med och växlade mellan fyra om dagen så den femte fick vila. När turen var över var samtliga hästar medtagna, hade tunnat ur och blivit väldigt matta, så 4 månader tycker jag låter väldigt länge för en enda häst?
Men samtidigt när hästen är normalriden så att säga hemma så går ju dom flesta hästar den biten per dag om hästen är fullt igång, då även hagvistelsen inräknad där hästen trots allt rör sig mycket även om det inte alltid ser så ut. Om det är vettiga hagar då. Då är det ju många som inte gör något uppehåll i träningen direkt. Inte mer än någon slags vila någon dag i veckan. Det är ju också det Ts tänkt ge om jag förstått rätt.

Det tar ju inte direkt några 9 timmar att rida ynka små 2-3 mil. Jag tror folk ofta underskattar sina hästars kondition, dom orkar mera än vad man tror konditionsmässigt. Sen är det ju som jag skrev alltid bra om ryttaren väljer att gå bredvid hästen ibland, man måste ju inte rida hela tiden.
 
Men samtidigt när hästen är normalriden så att säga hemma så går ju dom flesta hästar den biten per dag om hästen är fullt igång, då även hagvistelsen inräknad där hästen trots allt rör sig mycket även om det inte alltid ser så ut. Om det är vettiga hagar då. Då är det ju många som inte gör något uppehåll i träningen direkt. Inte mer än någon slags vila någon dag i veckan. Det är ju också det Ts tänkt ge om jag förstått rätt.

Det tar ju inte direkt några 9 timmar att rida ynka små 2-3 mil. Jag tror folk ofta underskattar sina hästars kondition, dom orkar mera än vad man tror konditionsmässigt. Sen är det ju som jag skrev alltid bra om ryttaren väljer att gå bredvid hästen ibland, man måste ju inte rida hela tiden.

Framförallt skulle nog fler må bra av att röra sig ca den sträckan rätt ofta.

Standard brukar vara att man bara ser det i tid i stället för intensitet och vad man faktiskt gör. Tex 45-60 min är standard oavsett arbete är min uppfattning men det är ju stor skillnad i om det nu är skritt hela tiden i 2 timmar ute eller ett dressyrpass på banan i 2 timmar ..

Därav egentligen rätt svårt att svara på tycker jag "vad orkar min häst".

Men i frågan om hästen är i ok kondition ser jag inga hinder såvida man anpassat tempo, terräng etc utefter individen
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 152
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 079
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp