Bukefalos 28 år!

Rida för tränare

elisabethgrund

Trådstartare
Ni som rider för skojs skull eller småtävlar lite:
Hur ofta rider ni för tränare/tar lektion? Om hoppning är inriktningen, hur ofta tränar ni då dressyr och vice versa? :)
 
Helst vill jag rida en hoppträning och en dressyrträning varje vecka, är ekonomin svag en period av någon anledning blir det en träning i veckan, varannan vecka dressyr varannan hopp.

Fast nu insåg jag att jag kanske inte är rätt målgrupp för tråden. Tränar för att bli skitbra (haha) nä men för att nå msv/msv så jag klarar ett visst ridprov om ett år.
 
Jag tävlar i hoppning, f.n lätta klasser med mvs klasser som delmål i efter vintern.
Tränar för erkänd A tränare i hoppning en dag varannan vecka
A tränare i dressyr en gång i månaden
Har även 2 C tränare på gården och rider markarbete och hoppning för dem de veckorna jag inte har några andra träningar inbokade.

Alltså ser det ut typ såhär varje månad:
- Markarbete för tränare
- Dressyträning
- Hoppträning
- Markarbete för tränare
- Hoppträning
 
Rider dressyr- tävlar inte men, åker gärna på P&R. Vi tränar nästan varje tisdag någon form av aktivitet, markarbeten/dressyr för en tränare och för en sjukgymnast varannan torsdag. Ibland får vi även för oss att åka och hoppträna men, det är väl kanske 1 gång varannan månad.
 
Helst vill jag rida en hoppträning och en dressyrträning varje vecka, är ekonomin svag en period av någon anledning blir det en träning i veckan, varannan vecka dressyr varannan hopp.

Fast nu insåg jag att jag kanske inte är rätt målgrupp för tråden. Tränar för att bli skitbra (haha) nä men för att nå msv/msv så jag klarar ett visst ridprov om ett år.
Joo, helt rätt målgrupp. ;)
 
Tack för alla svar. Jag undrade mest för inspiration. Vi tränar 1 gång hoppning varje vecka och dressyr varannan. Känns ju som om vi är rätt normala då. Men jag skulle gärna träna ännu mer.
 
Jag tävlar i hoppning, f.n lätta klasser med mvs klasser som delmål i efter vintern.
Tränar för erkänd A tränare i hoppning en dag varannan vecka
A tränare i dressyr en gång i månaden
Har även 2 C tränare på gården och rider markarbete och hoppning för dem de veckorna jag inte har några andra träningar inbokade.

Alltså ser det ut typ såhär varje månad:
- Markarbete för tränare
- Dressyträning
- Hoppträning
- Markarbete för tränare
- Hoppträning

Du rider för flera olika alltså. Funkar det bra? Det gör jag också, och ibland funderar jag på om det är det bästa, ibland känns det helt rätt. ;)
 
Du rider för flera olika alltså. Funkar det bra? Det gör jag också, och ibland funderar jag på om det är det bästa, ibland känns det helt rätt. ;)

Ja, jag tycker att det fungerar hur bra som helst. :love:
Mina C tränare tränar själva för A tränaren, så i hoppningen har vi alla lite samma tänk.

Dressyrtränaren är ju en klass för sig, där vill jag inte lyssna på någon annan.

Jag har dessutom en annan A tränare i hoppning som jag åker till ibland, som har ett helt annat tänk än min ordinarie, men då tränare nr2 är så "frisläppt" och positiv och fokuserar mer på känsla och feeling än på teknik så funkar det bra att mixa hennes lektioner med tränare nummer 1, som är mer "hård gubbe" stuket och fokuserar stenhårt på prestation, teknik och idrottslära.
 
Jag små tävlar på låg nivå ngn gång om året och hobby rider mest. Tränar lite i perioder men idealet är ju en gång i veckan. Och då ha t ex dressyr träning en gång i veckan i en månad och sen hoppning 1 gång i veckan nästa månad.

Men även det är tufft för ekonomin. Tränade för första gången på ett år i förrgår :o. Brukar vara liite oftare :p, typ en eller 2 ggr i månaden..
 
Jag har egen häst, men inte riktigt kommit igång med tävlandet än. Vi har bara varit på en Pay and Jump än så länge.

Jag rider varannan måndag lektion på ridskolan i vanlig ridskolegrupp, på ridskolans hästar, varannan torsdag rider jag en hopplektion i grupp på min egna häst. Tanken är att varannan vecka rida en privatlektion med dressyr för tränare, eventuellt blir privatlektionerna bara en gång i månaden, beroende lite på hur ekonomin ser ut.
 
Jag gör en satsning mot lokal LB-dressyr (delmål: LB klubb och LB P&R) samt långsiktigt mot LD-hoppning lokalt (delmål: 60-70 cm på P&J).
Rider på ridskola 1 dag/vecka, tränar min häst för dressyrtränare 1 gång/vecka och för hopptränare 2-3 gånger/månad.
 
Är westernryttare och åker på clinics lite då och då. Ibland blir det tätare mellan gångerna och ibland mer sällan p.g.a. mina arbetstider. Nu har jag en del bra tränare inom ett par timmars resa så jag ska sikta på att åka till den närmsta ett par gånger i månaden. Vårt mål är att tävla lite lagom både i WRAS-tävlingar (ridgrenar) och koinriktat.
 
Har som ambition att börja med en gång varannan vecka, och sen öka.

Min häst behöver bygga muskler och lära sig våga ta stöd på betten. Innan jag köpte henne reds hon bara på pessoabett i dressyr (:eek:) vilket gjort att hon gärna knäpper av i nacken och på så vis "fuskar" (fullt förståeligt!) Jag märker också att hon är lite för omusklad för att arbeta helt korrekt med ryggen, och börjar istället springa iväg. Jag är inte en superryttare så här behöver jag hjälp. Men innan dess så ska jag jobba henne från marken och ut och klättra så hon iaf har förutsättningarna att jobba "rätt" på ridbana. Annat känns inte helst schysst mot henne.. Men sen, som sagt, minst varannan vecka.
Tänker iofs ha ut tränaren och hjälpa mig från marken också, så får hon avgöra när vi ska börja jobba uppsuttet.
 
Jag har som ambition att träna dressyr en gång i veckan för tränare. Jag har inga tävlingsambitioner men sitter på en fin häst, så kanske att jag vågar mig på en klubbtävling eller nåt i framtiden. Tränar för att det är kul att utvecklas bara :).
 
Jag rider på hobbynivå, liksom alla gör som inte försörjer sig på ridningen ;) Men jag skulle säga att jag är en hobbyryttare med tävlingsambitioner och inte en hobbyryttare som lufsar i skogen och/eller har rekreation som mål med ridningen. Jag vill tävla och bli bra på det. Mitt långsiktiga mål är MSVA men det är mååånga år bort. Rider enbart dressyr tävlingsmässigt.
Pga skador har jag och min häst tagit oss ut på tävlingsbanan först i år, vi har haft 4 tävlingar i år med småknackig start pga diverse häslobekymmer och orutin. Men nu på sistone har det lossnat lite med en seger resp andraplac i LB. Rider LA i slutet av säsongen mest för att prova på. Planen nästa år är att bli stadiga i LA. Säsongen här är inte så lång, får man 8-10 tävlingar per år är det bra. I år blir det totalt 6 tävlingar för mig på en period som sträcker sig mellan februari och september...

Jag försöker träna dressyr varje vecka, inför tävling kan det bli 2 ggr varav en är programbaserad. Har hittat en utbildad instruktör som för tillfället har möjlighet att träna oss på veckobasis. Rider utöver det för en tysk beridare när tillfälle ges, vilket som mest blir var 3e vecka men som värst var 8e. Har även en annan tränare som rider Svår klass och som kommer hit 3 ggr/termin.
Jag undviker att blanda för många olika tränare eftersom jag vill ha en tydlig linje att hålla mig till. Viktigt är att de följer samma system eller åtminstone inte motverkar varandra. Jag hoppas att jag hittat en hållbar linje nu med dessa tre, men det har varit svårt eftersom jag ganska nyligt flyttat hit och inte har kommit in ordentligt i rutinerna så att säga.

Hoppning tränar jag inte, det har jag en kompis som gör åt mig. Det har inte heller blivit så regelbundet pga krockar med mina dressyrträningar, jobbet eller bekymmer hos hästen. Men planen är att det ska bli 1 gng/mån och nån tävling på lägre nivå när det passar in i min dressyrplanering och inte störs av mitt jobb.
Jag rider endast hoppträningar om det är markarbete eller fjantlåga hinder, i övrigt rider jag i egen regi gymnastikhoppning och cavaletti för att min häst tycker det är roligt och är bra variation i träningen. Planen är 1 gng/vecka men det blir oftast mer sällan, speciellt under tävlingsperioden.
 
Ni som rider för skojs skull eller småtävlar lite:
Hur ofta rider ni för tränare/tar lektion? Om hoppning är inriktningen, hur ofta tränar ni då dressyr och vice versa? :)

Det beror på säsong och mina arbetstider, men jag försöker att rida lektion en gång varannan vecka - i perioder en gång varje vecka om det funkar rent tids- och schemamässigt.
 
Jag tävlar dressyr upp till LA. Jag försöker ha en träning i veckan åtminstone, ibland blir det två, ibland ingen. Jag tränar för totalt 5 st olika, varav 2 är endast några ggr om året.
 
Ligger just nu och skvalpar i lätt C-lätt B-träsket i dressyren, nosar på vissa delar av lätt A-programmen hemma (hästen är bara fem år gammal). Den realistiska ambitionen är att i alla fall ligga stadigt på lätt A-nivå så småningom, drömmen är att försöka ta sig så långt det är möjligt med det hästmaterial jag har (vuxen på ponny). Tränar i nuläget ingenting för tränare p.g.a. sommaren och sommarbete, men i våras red vi en gång i veckan. Det är min förhoppning även i framtiden.

Hoppar gör vi alldeles för sällan. Mest på grund av en ridolycka relaterad till hoppningen för min del för många år sen med en annan häst. Jag vill egentligen ta tag i det, det hände flera år innan min nuvarande häst ens var född så det börjar kännas löjligt, men ekonomin är lite pressad just nu och då går dressyren i första hand.
 
Ni som rider för skojs skull eller småtävlar lite:
Hur ofta rider ni för tränare/tar lektion? Om hoppning är inriktningen, hur ofta tränar ni då dressyr och vice versa? :)

Dressyrtränar var annan vecka. Skulle gärna (och behöver) lektion varje vecka men tyvärr har inte tränaren tid.
 
Rider för tränare,dressyr, ca 2-3 gånger i månaden. För att det är roligt, har ännu inte tävlar men det kanske kommer.

Medryttaren ska ev börja rida för tränare inom hoppning, gissningsvis kommer det handla om 2-4 gånger i månaden.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 322
Senast: Waco
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 308
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp