Bukefalos 28 år!

RIda och inte rida.

J

Jaba

JAg har en liten fundering.

Min stallägare anlägger en rakbana i kanten på sina åkrar, över hans skog som slutar vid en allmän väg. För att komma dit måste man köra/rida över hans åker efter en stig.
Detta för att h*n fick klagomål över att det kördes för fort i skogen på dom allmänna sand vägarna.
Men det har oxå medfört att även andra rider och kör där. Men även promenerar med barnvagnar, hundar vilket inte är speciellt glädjande. Framförallt nu unär man kan promenera/rida/köra runt och slipper vända. LIka så harvas denna väg med mellanrum men tyvärr blir den väldigt offta sönderriden av folk som inte kan hålla sig i mitten.

Kan h*n förbjuda dom andra från att överhuvud taget visstas där?
Skulle inte jag lika gärna kunna köra upp på grannens ridbana i stället eller åt minstonne hota med det?
 
Sv: RIda och inte rida.

Tyvärr tror jag inte att det är mycket han kan göra, allemansrätten gäller och rakbanan blir ju inte förstörd av att det rids på den även om det blir knöligt...
Kompisen hade oxå en rakbana här innan de flyttade, en dag hade en familj slagit upp hela sitt picnic bord mitt på och blev mycket förargade när det kom tre ekipage och ville fram...
 
Sv: RIda och inte rida.

Trotts att den går rakt över åkrarna som tillhör h*n?
 
Sv: RIda och inte rida.

Jag tror att ni kan säga nej! På någons privata åker får man inte vistas hur som helst. Man måste ju kunna säga ifrån att folk inte får vara där man anlagt speciella körbanor.

Då skulle ju vem som helst kunna knalla in på vilkens ridbana som helst och bara rida.

Dom får säga till folk och sätta upp skyltar, vi har trots allemansrätt sagt till folk att dom inte får släppa lös sina hundar vid våran badplats i skogen och i området däromkring.
 
Sv: RIda och inte rida.

kan ju vara värt att sätta upp en skylt med privat. Det skulle kunna minska ridandet något i alla fall.
 
Sv: RIda och inte rida.

Jaba skrev:
Trotts att den går rakt över åkrarna som tillhör h*n?

Eftersom det numera är en väg där ni kör och rider så rälnas det inte längre som åker... Men visst kör ni inte på samma ställe varje gång utan "virrar" runt på hela åkern så kan ni säkert hävda att det fortfarande är en åker... Det är väldigt mycket svårare med en rakbana/rundbana eftersom den ofta inte går att stängsla in utan ofta ligger så till att man kan hävda allemansrätten... Men om ni stängslar in och sätter upp bommar samt skyltar så kan ni hävda er rätt lättare.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 764
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp