Bukefalos 28 år!

Rida på elljusspår?

Sv: Rida på elljusspår?

Det är upp till kommunen att bestämma, generellt så brukar inte ridning där tillåtas men jag vet ett ställe där det var tillåtet mellan vissa tider. Du får fråga kommunen eller föreningen som har hand om elljusspåret.
 
Sv: Rida på elljusspår?

Det handlar inte bara om att man förstör spåren utan åxå att de som använder spåren inte vill dela dem med en häst och dess avföring, det finns märkligt nog människor som är rädda för hästar:eek:;)

Så tyvärr är det helt förbjudet att rida på elljus spår och andra preparerade spår!
 
Sv: Rida på elljusspår?

Är det förbjudet även när det är torrt och hårt ute?

Det kan bero på, från fall till fall och från kommun till kommun. Titta under kommunens lokala ordningsstadgar eller kontakta ansvarig tjänteman vid kommnens kultur/medborgar/fritidsförvaltning (det där skiljer hur kommunen har delat upp det hela. Örebro kommun har det för närvarnde uppdelat så i alla fall). I vissa fall när det gäller motionsspår, nationalparker, vandringsleder och liknande, finns speciella förbuds och påbudsskyltar, som talar om vad som gäller just där.

Men rent generellt är det förbjudet att rida överhuvud taget i preparerade motionsspår, vare sig det enbart är preparerade motionsspår eller elljusspår.

Mvh

IngelaH
Ersättare i Örebro Fritid- och Turistnämnd
 
Sv: Rida på elljusspår?

I Täby och Vallentuna (<- där bor jag) är det lika förbjudet under torrt väder som när det regnat. Är det förbjudet så är det. I Täby är det skyltat var man får rida och var man inte får det, mig veterligen.
Täby har ju dock fin och anlagd ridled/-väg, som till stora delar är av samma "material" som motionsspåren är. (Där rider jag medryttarhästen.)
 
Sv: Rida på elljusspår?

Är det den leden som går vi Arninge? För där finns ett elljusspår med "ridtillstånd". Den cyklar jag nämligen på när jag ska till stallet :)
Men jag rider i Österåkers kommun.
 
Sv: Rida på elljusspår?

Ja det är den, men det är bara delar av den som går på samma ställe som motionsspåret. Den går till rätt stora delar parallellt med motionsspåret, men inte på det. Den går ju dessutom i större delen av kommunen (en hel del förgreningar längs med). I själva motionsspåret får man inte rida (bortsett från de delar där de sammanfaller), det är rätt noga skyltat vad som är vad åt båda hållen längs med leden ;)
 
Sv: Rida på elljusspår?

Hej!

Var rider du??

Jag rider ju också runt i Täby och letar alltid nya fina vägar.. Vi kanske kan träffas och rida ihop nån dag?? Om vi är i närhetetn av varann alltså?

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 218
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 306
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp