Rider du på stallplan?

cristobal

Trådstartare
Med detta väder som vi nu haft någon vecka, så har det varit i princip omöjligt att få till någon vettig ridning.
Banan är som en hockeyplan, fast med en dec snö, stigarna med blötsnö, så hästarna får styltor etc etc.
Min fråga är därför om det skulle finnas några nackdelar med att rida på stallplanen?
Det är ju annars en plats som hästarna förmodligen förknippar med mat, ryktning o likn, och inte jobb. Skulle det finnas någon avigsida med detta? Stallplan blir så hårdgjord och finskrovlig att det varken är halt eller en massa vlötsnö där...
 
Sv: Rider du på stallplan?

Vi har en väldigt stor stallplan, och jag rider allt mitt dressyrarbete där...
Har en paddock som vi ska rida i såfort snön försvunnit ( har inte haft hästen där under sommaren,våren än )
men den blir inte skottad så då ger det inte så mycket att vara där...
Slänger in en bild också, byggnaden bakom är ena stallet, finns två på gården och vi står i det andra...

 
Sv: Rider du på stallplan?

Det går jätte bra

Det brukar vi göra för där är det plogat men det är det inte på ridbanan
 
Sv: Rider du på stallplan?

Om det inte blir söndertrampat/lerigt/halt så är det väl ingen fara. Jag skulle inte rida på stallplanen, men det är bara för att det känns fel av någon anledning. Jag förknippar det inte med arbete ;) Fast jag tror inte att hästen skulle vara överdrivet samarbetsvillig om vi red på stallplan heller..
 
Sv: Rider du på stallplan?

Jag brukar göra det när det är för blött/mjuk på ridbanan, då brukar stallplanen vara alldeles perfekt. Enda nackdelen är att den är liten så man får hålla sig till skritt och trav. På vintern rider jag på vallarna när ridbanan är förhård...
 
Sv: Rider du på stallplan?

Jodå! I det förra stallet så red vi på gårdsplanen när paddocken inte var i bra skick!
Unghästen reds in där för det var mer inramat och paddocken inbjöd till mycket bus då den var väldigt öppen.
Vi klarade alla gångarter men så hade vi ju också rätt väldresserade hästar som inte drog iväg.
 
Sv: Rider du på stallplan?

Jag rider ofta på stallplanen ovch vägar kring stallet/hus/ladorna :)Fungerar bra, :d

Samma här.. Ibland har jag inget annat ställe att rida/longera på.. Så då blir det där. Denna vinter har varit hemsk på den punkten.. O den lär nog vara lika resten av vintern oxå. Så det blir nog flera pass på stallplanen!
 
Sv: Rider du på stallplan?

Det händer att jag rider på stallplan.

Främst för att passa på att rida lite piff och puff med "speglar" eftersom stallfönstren ligger i rätt höjd. Stallchefens oftast blanka och välvaxade Jeep funkar också som spegel! :D
 
Sv: Rider du på stallplan?

*kl*

det har fått hända för mig med.
vi har viseligen en ridbana med bra belysning, men det är kortslutning där nu, så jag väntar på elkillen.

så det har blitt små träningspass på stallplanen. kanske inte världens bästa underlag, men grusat är det ju iaf :) funkar i värsta fall
 
Sv: Rider du på stallplan?

Svarar allihopa!
Tack för synpunkter, jag var nyss och tittade till banan, och där var det 15 cm blötsnö på isen - huvva!
Skit att det inte ska kunna frysa till, hästarna får så mycket märkliga idéer när man inte kan låta dem få ur sig sina laddningar.
Den som bygger ett ridhus i byn blir mitt helgon...
 
Sv: Rider du på stallplan?

Det är väl bra att rida där om det inte e halt och så.. jag menar vad har ni för andra möjligheter..
 
Sv: Rider du på stallplan?

Brukar inte rida på stallplan (den där jag står nu är inte särskilt bra heller, inte så stor, halkigt förutom en sträng som är grusad) men däremot har jag ofta jobbat för hand på stallplan, inte i det nuvarande men tidigare. Då behöver man inte så stor yta och eftersom jag mestadels jobbar i skritt då spelar underlaget inte så stor roll bara det är hyfsat jämnt så de inte går och snubblar.
Annars har jag ridit i hagar och t o m på gräsmattan vid ett stall (med tillåtelse såklart) i det senare fallet så var det för att det inte fanns belysning någon annanstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Rider du på stallplan?

Det skulle nog säkert gå att rida på vår stallplan, för den är tillräckligt stor....Tyvärr skulle det nog mer se ut som en potatisåker än en stallplan efter den ridningen....:angel:

Vi bor i geggariket just nu så ingen går....:D

//Domino_s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 041
Senast: yamyam
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 184
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 164
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp