eldione

Trådstartare
Hur tycker ni denna verkar?
ridgjord_2.jpg

Man ska fästa på tjockare schabrak och stigläder med stigbyglar.

Hur funkar det att rida i en sådan här?
 
ser inte riktigt hur den trycker, och vad den är i för material runt manke, men hoppas att den inte trycker på manken vilket den gör om man försöker rida lätt :crazy: Men tycker ändå att det verkar vara en sorts smart grej att använda om man inte har ngn sadel! :)
 
Det blir ju ett otroligt punkttryck på ryggen om det är tänkt att man ska stödja sig i stigbyglarna :crazy: kanske inte är SÅÅÅ bra :smirk:
 
Jag förstår inte vad man ska ha den till?
Den fördelar inte trycket över en större yta som en sadel gör. Det måste, som någon sa, bli ett rejält punkttryck där den sitter. Om man nu vill ha stigbyglar kan man väl använda en sadel, eller?
 
Jag har en sådan! Så länge man inte rider "lätt" i den så är det ingen fara med tryck mot hästen. Man ska såklart inte stå eller rida lätt i den. Men den känns bra att ha som extra stöd ifall det behövs om man råkar tappa balansen om pållen busar eller blir rädd för något.
 
Jag har ridit 1ggr i en sådan.. jättemysigt, men det går ju som sagt inte att rioda lätt eller stå upp för det blir ju ett jättetryck rakt där den ligger, men man känner sig säkrare än utan något alls..
 
Som sagt ovan blir det ju ingen lättridning.. men sedan tycker jag att placeringen av stiglädret hamnar så långt fram att jag hamnar i stolsits... Däremot sitter man som gjuten om man har en såndär gjord + vojlock, utan stigläder.. så det är helt klart att rekommendera :)
 
Håller med GUSTUR, har den oxå o den fungerar bra som stöd och man känner sig lite säkrare om man rider barbacka! Men som sagt, man ska inte använda den om man rider lätt eller står i stigbygarna... :)
 
Jag har ridit med en sån. Ingen höjdare, direkt... :smirk:

Det går inte att sitta PÅ gjorden, så antingen måste du sätta dig långt bak på hästen, eller så får du lägga gjorden nästan uppe på manken vilket även gör att den hamnar långt in "under" armbågen på hästen... AJJ!! :crazy:
(Det syns på bilden hur den ligger.)

Nej, ingen bra uppfinning! :devil:
 
DEt är inga problem, jag lägger den inte på manken, benen hamnar visserligen på den men man sitter inte på gjorden... Svårt att förklara... :crazy:
 
Håller med Gustur, gjorden är inte till för att belastas annat än om något plötsligt händer och ryttaren behöver stöd.
 
har en sån, min häst gillar den inte någe vidare, för även om jag inte drar åt den nå hårt alls tycker hon att den trycker. fast den är skön att ha som "säkerhet". nu har jag köpt en barbackapad i nåt mocka liknande material, mycket bättre :) sitter stadigt med den, och den lindrar" mina sittben lite mot hästen..
köp hellre en sån!
:banana:
 
grejen är ju att sådana är så dyra, denna kostade bara 250:- :smirk:

Det är främst vaddering för sittbenen jag är ute efter.
 
jag köpte inte en "äkta" typ pat parelli.
utan en som kostade 650 kr, är jättenöjd med den. och det blir huuuur mysigt som helst när jag lägger ett stort fluffigt fårskinn under :) :love:
prova det! :bow:
 
ja om du har nog starka ben ;)
men, nej det är inga stigbyglar på den.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 360
Senast: Oknytt
·
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: grådis
·
Utrustning Jag har en flughuva som saknar fästen till att fästa i tränset och den känns som den är på väg att åka av under användning. Tänker att...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: MiniLi
·
Utrustning Magnetiska stigbyglar från Ophena. Nån som rider med dem? Sitter de bra? Finns ingen risk att man glider ur dem, åt sidan, där det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 704
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp