Ridhuskort, eller inte ridhuskort?

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur hade ni gjort i den här situationen? Jag flyttade min häst till ett nytt stall i slutet av oktober. I mitt förra stall fanns en liten, och rätt dålig, paddock vid stallet, i det nya stallet finns inga såna möjligheter. Däremot finns det ett stort, fräscht ridhus ungefär 20 minuters ridväg bort. Jag har även möjlighet att låna en hästtransport till en symbolisk summa vid stallet, men eftersom min bil saknar dragkrok (och som en parantes är så gammal att det inte känns lönt att montera på en) så kan jag sällan ta bil och transport för att åka dit, så det är ridning som är alternativet. Däremot kommer nästa bil självfallet ha dragkrok, men som läget är nu är jag utelämnad till att rida dit.

Kostnaden för att rida i ridhuset är antingen 50 kronor/gång (det är det jag har betalat hittills), runt 800 kronor för en termin eller 1200 kronor för helår. Eftersom det är högst oklart vart hästen kommer befinna sig under sommaren, och det dessutom finns en billigare paddock på närmare håll, så är helår inte riktigt aktuellt, utan det är att betala för en termin eller per gång som är mest av intresse.

Nu till frågan. Eftersom jag flyttade in så pass sent på hösten har jag valt att inte betala någon terminsavgift för höstterminen, så det är i så fall efter jul och nyår som det blir aktuellt. Hästen blir fem efter årsskiftet, kommer ha en vintervila under vintern, när är lite beroende på hur vintern utvecklar sig (där jag bor är vintern så pass kort och så pass isig att det är absolut lättast att låta en unghäst vila under de eventuella veckor det kommer vara vinterväglag), och hon kommer även ridas i ridhus absolut max en gång i veckan. Jag kan ju tillägga att under den tid jag har stått i stallet nu har jag bara nyttjat ridhuset en enda gång. Hade ni valt att betala för hela terminen, eller hade ni fortsatt att betala 50 kronor varje gång ni är där?
 
Under de förutsättningarna hade jag betalt 50kr per gång (så till vida att det inte är något extra krångel förenat med det). Du rider rätt många gånger för 50kr/gång innan du kommit upp i summan för terminskortet.
 
Hur hade ni gjort i den här situationen? Jag flyttade min häst till ett nytt stall i slutet av oktober. I mitt förra stall fanns en liten, och rätt dålig, paddock vid stallet, i det nya stallet finns inga såna möjligheter. Däremot finns det ett stort, fräscht ridhus ungefär 20 minuters ridväg bort. Jag har även möjlighet att låna en hästtransport till en symbolisk summa vid stallet, men eftersom min bil saknar dragkrok (och som en parantes är så gammal att det inte känns lönt att montera på en) så kan jag sällan ta bil och transport för att åka dit, så det är ridning som är alternativet. Däremot kommer nästa bil självfallet ha dragkrok, men som läget är nu är jag utelämnad till att rida dit.

Kostnaden för att rida i ridhuset är antingen 50 kronor/gång (det är det jag har betalat hittills), runt 800 kronor för en termin eller 1200 kronor för helår. Eftersom det är högst oklart vart hästen kommer befinna sig under sommaren, och det dessutom finns en billigare paddock på närmare håll, så är helår inte riktigt aktuellt, utan det är att betala för en termin eller per gång som är mest av intresse.

Nu till frågan. Eftersom jag flyttade in så pass sent på hösten har jag valt att inte betala någon terminsavgift för höstterminen, så det är i så fall efter jul och nyår som det blir aktuellt. Hästen blir fem efter årsskiftet, kommer ha en vintervila under vintern, när är lite beroende på hur vintern utvecklar sig (där jag bor är vintern så pass kort och så pass isig att det är absolut lättast att låta en unghäst vila under de eventuella veckor det kommer vara vinterväglag), och hon kommer även ridas i ridhus absolut max en gång i veckan. Jag kan ju tillägga att under den tid jag har stått i stallet nu har jag bara nyttjat ridhuset en enda gång. Hade ni valt att betala för hela terminen, eller hade ni fortsatt att betala 50 kronor varje gång ni är där?

Rider du där fler än 16 ggr/ termin? Köp terminskort!
:)
 
Du måste rida 16 gånger à 50:- för att komma upp i 800:- under en termin ( = 4 månader om du rider 1 gång/vecka). Du skriver att du ska ge hästen vintervila de veckor det råder "vinterväglag", vilket i praktiken kan innebära en bit in i Mars beroende på vart du bor. Vart hästen ska vara i sommar är högst oklart och du skriver att det handlar om 1 gång/vecka på sin höjd som du kommer rida i ridhuset.
Det låter som att 50:-/gång är det absolut bästa för din del. Finns ingen anledning att kasta bort sina pengar. ;)
 
Vintern kan med lite otur vara från nu till början av mars där jag bor, vanligast är väl dock att det är några veckor runt januari-februari. Har jag tur kanske det inte blir mycket vinter alls, och då kommer hästen vila i alla fall ett par veckor i slutet av februari i samband med vaccinationen, just på grund av hennes låga ålder. Hade hon varit äldre hade jag ridit mer i ridhuset också, men det kommer inte vara aktuellt förrän tidigast efter sommaren. Men tack för alla input. Att fortsätta som jag gör nu (för övrigt egentligen smidigare än att lösa ridhuskort eftersom man bara lägger 50 kronor i ett kuvert och sen i en brevlåda som finns i ridhuset) var det alternativ jag själv kände var bäst, men man vet ju aldrig, alltid bra att höra andras åsikter. :)
 
Det var en billig helårs hyra :o,
själv så rider jag sällan i ridhus och bara i perioder med en gång i veckan typ. Har man en bit att rida så villa man ju bara göra sig mödan värd när man har ngt speciellt att träna på. Så jag hade tagit och betalat per gång, har ridhus 10min bort men rider hellre i hagen hemma så länge det inte står hoppning på schemat eller har ösregnat på tvären i en månad.
 
Jag har också 20 minuters ridväg (skritt) till ridhus där jag står nu, tyckte det var lite långt i början då jag var van att ha 10 minuter. Men nu när man vant sig så är det helt ok (om det inte regnar eller är skitväder allmänt). Hade jag varit du hade jag betalt 50 kr tills jag ser hur mycket jag är där.
Men om du tänker dig vara kvar i stallet så är ju årsavgiften 1200 superbilligt!! jag betalar 1000 per termin för ett 20*40 ridhus.
 
Ja, avgiften är riktigt billig, och det är dessutom väldigt lätt att få tider i ridhuset där man kan vara nästan själv (i alla fall om man har möjlighet att vara hemma lite mitt i veckan). Jag kommer absolut stå kvar i stallet, det är bara det att sommarbete inte finns där, och det som det lutar åt är lite för långt bort för att kunna rida dit, därav att årsavgiften inte känns helt aktuell.
 
20 minuters skrittväg är väl inte så långt (kan ju bero på att det är vad jag själv har till ridhus). Perfekt uppvärmning och avslut skulle jag säga. Skönt att slippa harva runt i ridhuset i skritt på långa tyglar utan man kan börja jobba på en gång när man väl är där.
Jag skulle betala per gång tills jag ser hur mycket jag är där i praktiken
 
Senast ändrad:
Nej, jag tycker också att avståndet att rida dit och hem är helt perfekt. Skönt att slippa skritta runt, runt i ridhuset, dessutom finns det en travvänlig grusväg precis innan man kommer fram, så man till och med jogga fram/av lite lätt på vägen dit/därifrån. Sommarbetet kommer däremot troligtvis ligga så långt bort att det nästan är omöjligt att ta sig dit utan transport, det är det jag menar. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 563
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 513
Senast: Skye
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 516
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp