Bukefalos 28 år!

G

Guld

Är det någon här som vet vad som gäller för dom som driver ridskolor?
Jag undrar eftersom det finns en "konstig" ridskola utanför stan jag bor i. Han som leder lektionerna har ingen utbildning, hästarna är ytterst tveksamma ridskolehästar och de ger sig ut med småtjejer på näst intill vilda uteritter. Bara väntar på att det ska inträffa någon allvarligare olycka, än så länge har det "bara" resulterat i brutna ben och lättare avåkningar:crazy:.
Gäller försäkringar för de som deltar på ridlektioner om ridskolan inte är godkänd av Svenska ridsportförbundet?

Nån som vet?
 
Sv: Ridskola

nje försäkringar gäler inte. Våran ridskola är likadan. Vi har haft tur som inte slagit oss... :S
 
Sv: Ridskola

Hörni, båda två, varför väljer ni inte en annan ridskola? För det första ska man inte gynna sådana oseriösa ställen, och för det andra kan ni göra er riktigt illa. :crazy:
 
Sv: Ridskola

Rider inte på ridskola - håller mig med egna hästar. Men jag undrar eftersom det inte verkar vara någon ordning och reda över huvudtaget på stället som jag menar. Har använt den anläggningen som ridskolan bedrivs på, men håller mig numer till en seriös ridanläggning eftersom jag inte vill ha någe med dom att göra.
Tycker inte heller att man ska gynna sådana ställen!!!
Men jag möter dem i skogen ibland, bara det känns aningen nervöst :crazy:
 
Sv: Ridskola

Vilka försäkringar pratar du om ?

En ridskola är mig veterligen inte automatiskt försäkrad för att den är med i RRO (eller dess motsvarighet för ridskolor) till Svenska Ridsportförbundet kan mig veterligt bara klubbar vara anslutna, och lubben i sin tur tecknar försäkringar med försäkringsbolag oavsett om de är anslutna eller ej.

Jag tycker att hela grejen låter väldigt vansklig....
 
Sv: Ridskola

Brutna ben och avåkningar kan hända på vilken ridskola som helst !!

Hur vet du att mannen ifråga inte har någon utbildning ??
Är det verkligen en ridskola i ordets rätta bemärkelse ??

Det kanske är en kille som äger några hästar, som bekanta rider på ??

Bara några funderingar från Hambo
 
Sv: Ridskola

Den som rider bör /ska om olyckan är framme ha en hemförsäkring oavsett om man rider på en ansluten Ridklubb eller Förening.
Annars kan det bli lite svårt att få ersättning vid olycka.

Sedan är det ju inte alla oanslutna ridklubbar/föreningar som är
uppför sig på detta sätt, det finns tvärtom många bra ,men tyvärr så finns det dom som verkar skita i allt vad som gäller säker hästhantering det gäller både anslutna och anslutna ridklubbar och föreningar.
 
Sv: Ridskola

Om försäkringen gäller eller inte är inte kopplat till medlemskap i Ridsportförbundet. Varje verksamhet får teckna en egen försäkring för sin verksamhet. Det är med andra ord ett avtal mellan ridskoleägaren och försäkringsbolaget. Men som sagt; ridelever bör gynna ridskolor som är anslutna till Ridsportförbundet eftersom det borgar för en viss kvalitet.
 
Sv: Ridskola

Jag vet inte hur det går till att bedriva en ridskola, jag trodde att det var ridskolan som såg till att eleverna var försäkrade... Men ok, det är alltså hemförsäkringen som gäller.

Satte mest ut frågan för att jag tycker att det är konstigt att vem som helst får driva ridskoleverksamhet.

Hur vet du att mannen ifråga inte har någon utbildning ??
Är det verkligen en ridskola i ordets rätta bemärkelse ??
Jag har pratat med honom och han har sagt det själv, hade heller aldrigt ägt en häst innan han skaffade dem som är på ridskolan. Iof kan man kunna mycket även om man inte ägt en häst. Men han har väldigt konstiga ideér för sig som talar för att han inte kan speciellt mycket!!!
Han marknadsför det som ridskoleverksamhet, och det bedrivs lektioner...

Det kanske är en kille som äger några hästar, som bekanta rider på ??

Han tar betalt och visst kan man ha många bekanta, men inte så många ;) .

Får vem som helst driva en ridskola? Måste det inte godkännas eller nåt? Det är ju ändå mest barn som går på ridskolor, så det borde väl vara ganska noga?
 
Sv: Ridskola

Jag har verksamhet med islandshästar sen 6 år tillbaka och så här funkar det om man är seriös med sitt företag. Självklart måste man ha tillstånd och utbildning alt lång erfarenhet av hästar innan man får starta en verksamhet, typ ridskola eller turridning etc. Man vänder sig till djurskyddsinspektören i sin kommun så finns det ansökningshandlingar att fylla i så får man ett skriftligt tillstånd att det är godkänt. Sen måste anläggningen man håller verksamheten på vara godkänd av djurskyddsinsp också. Försäkring för företaget tecknar man själv i valfritt bolag, vid ridolycka etc är det i första hand ryttarens egna försäkring som gäller men seriösa verksamheter har tilläggsförsäkringar i fall att. Är man seriös vill man ju undvika olyckor och om de ändå inträffar vill man ju vara garanterad att slippa stå för ev skadeståndskostnader etc själv. Detta gäller ÄVEN om det står att "All ridning sker på egen risk!" Risken att bli stämd är nog ganska stor om något allvarligt händer och då riskerar man stora skadeståndsanspråk. För en liten firma utan försäkring betyder det förmodligen detsamma som en konkurs.
 
Sv: Ridskola

Då är det ju defenitivt inte ett ställe jag skulle rida på !
Hoppas att hästarna mår bra !!
Heju från Hambo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 061
Senast: Stefffie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Från och med 1 juli i år ändras Arbetsmiljölagen så att sanktionsavgifter upp till en miljon kronor kan delas ut oavsett om lagen...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp