Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2012

Frokennordberg

Trådstartare
Den gamla ridskoletråden har fallit lite i träda, och därför tänker jag- nytt år, ny tråd och nya takter! :idea:

Och med det välkomnar jag alla ridskoleryttare här på Bukefalos, till en alldeles ypperligt trevlig tråd för alla som hänger på någon av alla ridskolor i detta avlånga land. Nybörjare, veteraner, knattar och storseniorer- känn er som hemma och dela med er av era upplevelser av lektioner, evenemang, tävlingar och dessa underbara hästar som vi har förmånen att få lära känna!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

KL på mig själv;

kan berätta att jag hade allra finaste Jack på lektionen idag och i slutändan blev det riktigt trevligt. Sedan skrittade jag ut på en av hästarna. Eller ja, försökte så gott det gick i alla fall. Pippi är inte direkt den modigaste hästen i stallet, haha!
Och till helgen ska Akka få komma ut i skogen och skritta, tror det blir barbacka faktiskt..

Kan ju berätta lite om mig med, jag rider på en större ridskola, har lektion en gång i veckan och utöver det rider jag på bokningsbara hoppträningar och hjälper till med att rida ut lite hästar på helgerna. Ja, och så sitter jag i styrelsen och i tävlingssektionen med! :D
Har även fått det stora förtroendet att få åka ut med en av de yngre hästarna (Jack) på lite tävlingar utanför klubben, riktigt roligt och är verkligen tacksam för den chansen!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Toppen med en ny tråd, ska anstränga mig och hänga med i den här nu :p Jag red ju i onsdags, vilket var ett tag sen, men jag kan ju ändå skriva litegrann om ridpasset :) Red Splash, favoriten, och det blev ett dressyrpass. Vi red i skänkelvikning över förlängda hörnlinjen och sedan förvändgalopp på kvartslinjen :) Riktigt rolig övning tyckte jag, något att tänka på hela tiden, precis det jag behöver ;) Dessutom nyttig för hästen, han har inte så bra balans och jag fick öva på att stödja upp honom :) Nästa vecka ska vi rida ute, får se om det är bra underlag annars finns det risk för att det blir teori.. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Jag rider på ridskola en gång i veckan och ja älskar att vara där, önskar att jag red där fler ggr i veckan. Jag går i en ungdoms/vuxen grupp och vi är rätt så olika i min grupp skulle jag säga. En rätt rolig grupp med väldigt blandande personer (jag är 16 år). Jag har bara ridit på ridskolan sen i höstas så det är rätt nytt för mig, har innan ridit väldigt mycket uteritter men nu kände ja att jag vill lära mig rida på riktigt. I fredags red jag en häst som jag bara ridit en gång förut, och jag tycker hon är jätte rolig att rida, väldigt snäll och vääldigt pigg. Känner att jag kan lära mig väldigt mycket av henne. Vi galopperade (började med det för ett par veckor sen) och jag tyckte det gick bra, min häst är tydligen rätt svår att galoppera på men fick mycket beröm av ridläraren. Kände verkligen att min sits i galoppen va mycket bättre jämfört med första gången vi galopperade på ridskolan. Då satt jag som en studsboll även fast jag har galopperat jätte mycket i skogen innan. Verkligen stor skillnad på galopp i skogen och galopp på volt i ridhuset. Nu vill jag verkligen lära mig att galoppera lagom långsamt på volten, det går så fort för mig speciellt när jag rider dem pigga hästarna XD
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Ute i skogen behöver det ju inte se snyggt ut heller, haha! :D

Jag var ute med en av klubbens hästar igår. Var lite sådär lagom njutsamt med snöstorm rätt i nyllet, men inne i skogen var det ju behagligt! Fick riktig Narnia-känsla där vi skrittade fram barbacka. Och gåsen skötte sig alldeles ypperligt, hon kan tycka att det är lite läskigt ute men igår tror jag att hon var så fascinerad över snön, så hon hann inte med ^^
Var faktiskt inte så farligt halt heller, vi hade ju broddat runt om men trodde det skulle känts lite mer. Och trots blötsnö hade vi inte alltför stora problem med styltor heller! Skönt att slippa sitta av när man är barbacka, för tvivlar på att jag skulle komma upp på henne igen. Hon är inte lika hjälpsam som Jack, haha!

Shettistjejen: den övningen är riktigt rolig tycker jag!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Hann aldrig bli aktiv i förra tråden så får väl prova här.

Ridskoleryttare sen 13år o haft en egen häst.
Varit skötare på merparten av ridskolans hästar och är nu skötare på en fbl/vbl/hbl/quarterkorsning som heter Vanessa.

Hade henne på lektionen i tisdags där vi övade galoppfattningar på kortsidan.
Fokus på att ha dem balanserade, rakriktade, tramp med bakbenen och sen bryta av efter 3 bra galoppsprång.
Mycket nyttigt för lilla damen som har extrema problem med sin galopp.

Red även ut igår tillsammans med 3andra. Lilla damens rumpa for än hit än dit och bakbenen levde ett helt eget liv ^^
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

---

Ojoj, nu är man mör i benen! För ovanlighetens skull satt jag på annan häst idag, så jag red Akka (jag har typ bara 3 jag rider alls, inser jag ^^). Vi jobbade med volter och öppna och det var lite jobbigt sa damen, och sen dog hon, haha! Hon var väldigt trött i slutet men vi fick till en hel del bra sekvenser. Sen trillade jag av hästen^, ungefär. Helt annan typ av ridning på henne. Nyttigt.

Efter fikat tittade jag på när instruktörerna red "sina" hästar och där var Jack med, för han är dels lite rak och dels så har han tydligen börjat släppa ryggen i galoppen. Så satt och tittade och tog in vad dom gjorde och njöt lite extra av att se Jack bli riden ev en duktig ryttare. Såg också var hans svagheter syns lite extra så jag kan jobba vidare med det. Sen fick jag också lov att rida lite! Haha, härligt att ha BÅDA sina instruktörer som står och tittar på en på samma gång. Men det gick bra och jag fick beröm för min sits, äntligen! Det går framåt. Och att han gick bättre för mig i galoppen.
Då blev jag alldeles varm i magen och om kinderna :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2012

Jag fick rida ridskolans nya tillskott idag. 7 årig oldenburgare. Inriden i somras :)

Nu ska jag strax upp igen, men för en mindre rolig anledning. Vetten kommer och ev. döms min gamla sköthäst ut :cry:
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

---

Glömde att presentera mig i det förra inlägget ;) Iallafall, är 16 år och har ridit i kanske 9-10år. Rider en gång i veckan på ridskola (ibland mer) och har precis börjat tävla en ponny i lätta klasser.

I onsdags red vi iallafall ut. Skrittade ut i ca 30min innan vi red tillbaka till banan och tränade övergångar. 5 steg skritt, 5 steg trav, 5 steg skritt, 5 steg galopp osv. Red en ganska het D-ponny, men alla övergångar gjorde verkligen susen och han vart superfin i traven i spec. höger varv då vi fick till en jättefin takt. Vänster varv var lite klurigare i början eftersom han gärna sätter baken innanför och blir lite ormig, men efter mycket öppna/innåtställning så släppte också det :) Galoppfattningarna i spc. vänster varv var också superfina :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Vad härligt, grattis!

Idag har jag skrittat ut på allra raraste, lika mysigt som alltid. Njuter givetvis av att vara ute med de andra hästarna också, men.. Det är ju inte kärlek ;) Lyckats få plats på nästa veckas hoppträning med, tjoho!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Jag kan hoppa in här, har ju ändå ridit på ridskola i nio år nu :angel:
Har alltid ridit två dagar i veckan på lektion de senaste åren, en i tävlingsgrupp och en i vanlig grupp. Detta år rider jag dock bara i tävlingsgruppen. Tävlar dressyr på ridskolans storhästar och har gjort det i fyra år. Tävlar LB-LA! Min ridskola är en ridskola som har haft mycket problem, men som nu har en fantastisk styrelse och blir bara bättre och bättre. Trivs så otroligt bra med människorna där, det är nog därför jag blivit kvar i alla år trots vissa problem tidigare :love:
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

God damnit.
Hopplektion i tisdags. Min sessa har tydligen fått ovanan att hänga i min vänsterhand och kasta sig mot vänsterskänkeln.
Ush.
Men hoppade rejält fint några språng. Nu har jag tyvärr gjort illa ryggen ordentligt så kan inte rida :(
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

---

Dressyr idag, halvparader och trappan (skänkelvikning från diagonal-rakriktning-skänkelv.-rakrikt.-skänkelvikning och rakt ut på medellinjen ut på spåret igen). Hade gåsen och idag hade jag sporrar vilket gjorde det lite enklare. Fortfarande en tendens till att hamna i klämläge stundtals, främst om jag hade stigbyglarna. Undrar om det, förutom min iver att hon ska bibehålla fart (och jag vet att klämma fram blir jättedåligt, men det bara händer :P), även kan bero på hennes nya sadel och att kåpor och sådant inte hamnat på plats helt ännu, så jag försöker hålla fast mig och sadeln på hästen? Haha, kanske.

Gick i alla fall bra trots stor huvudvärk. Hon var duktig och jag var rätt duktig också. G var glad över att jag satt lika bra på henne som på Jack, äntligen börjar allt tejpande, dragande och tyngande att ge utdelning! Gick bra för hela gruppen idag, kändes härligt. Och imorgon blir det hoppträning och på söndag ska jag skritta ut med lillskiten!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Red lektion igår, dressyr som vanligt :D Red en häst jag ridit ett tag nu, inte alls min typ av häst egentligen men hon är fantastiskt nyttig för min ridning. Hon är superkänslig för skänkeln och dansar fram när man rider henne, närmare 175 cm hög. Superhäftig när man får till det. Så länge man inte "tappar" henne är hon trevlig, men hon är den hetaste hästen jag någonsin ridit. Vi jobbade med öppnor på långsidorna och tiometersvolter. Det gick inte lika bra som förra gången, men godkänt och jag tyckte jag red bra också. Min tränare var supernöjd och sa att hon såg väldigt sansad och balanserad ut för att vara henne, jag tror ibland att jag har för höga krav på mig själv. Nöjd!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

*kl

Har inte skrivit något i denna tråd dock.

Red två lektioner igår kväll.
Varav ena lektionen på finaste finaste Kiwi (underbara hjärtat), han var jätte trevlig och lyhörd och gick och bara korta genom att sitta till och var inte för pigg eller för seg som han ibland kan vara utan hade lagom framåtbjudning.
Jag blir bara mer och mer kär i hästen trots att jag ridit honom mååånga gånger, men han är bäst helt enkelt förutom när han kan få sina muppryck och så vissa lektioner. Men när han är på bra humör är han verkligen bäst :love:

Lektion nr 2 red jag på en häst vid namn bukett, inte min största favorit utan snarare tvärtom. Seg som bara den innan man fått fram henne för skänkeln, stoig och lite vinglig.
Och här kunde jag inte finrida på samma sätt som på lektionen tidigare igår utan det här var jobbigare..
tillslut gick väl traven helt okeej.

Men tror att tack vare lektionspass nr två så vart min förskylning, förkylningen from hell..
och jag ska jobba heeela helgen.

juste red ju ett ridpass på morgonen på medryttarhästen igår också :p
Ja, mitt immunförsvar måste nog älska mig just nu eller inte.
Blää, jobbade dessutom hela dagen idag och så blire långpass hela helgen på jobbet.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

---

Riktigt trevlig hoppträning. Jack var inte helt sitt vanlig jag, på gott och ont. Han kändes lite matt men samtidigt villig och lyhörd. Fröken sa att han väntade på mig mycket mer. Hoppade lite olika linjer, kombination och sen ett gäng med skarpa svängar och avslutade med bana av alltihop. Gick bra, även om han fick lite intressanta direktiv från kommandobryggan emellanåt så gjorde han vad jag bad om och gjorde sitt bästa. Vi visade även att det går alldeles utmärkt att hoppa omhoppningssvängar i fel galopp! Men är det stadigt och välbalanserat tycker jag inte att man ska jiddra med det.

Min hoppstil var däremot alldeles åt skogen emellanåt, kom lite knäppt på ett hinder som resulterade i en fin kycklingvinge-move för att inte störa honom, och ett annat som vi inte klockade totalt hade jag uppenbarligen inte tyngden i stigbyglarna. Däremot ett jädra bra gammalt hederligt knäslut, för från knäna och uppåt var det som det skulle, underskänkeln däremot, befann sig uppå/bakåt. Mycket snyggt!

Go' feedback på slutet, fröken sa att det syns så att han litar så innerligt på mig och att det är så gott att se. Kan säga att jag litar minst lika mycket på honom. Och så sa hon att han nog hade saknat mig, för han gick så bra ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Idag har vi varit ute och skrittat i skogen. Även om det är nästan 10 grader varmare idag än igår så märks det inte eftersom solen vilade upp sig idag.
Fleecetäcke på honom, underställ, mjukbyxor och thermobyxor på mig själv, bra handskar och så öronvärmare och vi var fit for fight! Och så broddar såklart. Någon har slarvat bort skiftnyckeln och jag glömmer att ta med egen varje gång, men det går faktiskt bra att brodde med en polygrip också ;)

dsc_0101_187874513.jpg
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Många inlägg av mig ^^ Men så jobbar jag ju inte just nu heller, så nått får jag ju göra ;)
Privatlektion idag, på Jack såklart (han är verkligen anledningen till att jag vill rida och fortsätta utvecklas). Gick toppen och hittade nya knappar och fick en ny känsla att sträva efer. Kul!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

*kl
I måndags red jag lektion på finaste Kiwi igen :heart, underbara älskade häst.
Även om det inte gick lika bra som förra onsdagen när jag red honom, men bäst är han oavsett :D :love:
Insåg igår att jag känt hästen i typ 9 år :O helt sinnes.

Bild på finaste:
420770_10150532258553042_556378041_8845970_538762292_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 783
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp