Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare

Jag skulle tycka det var jattekul att se nagra bilder! Kanske pa hastarna som forekommer ofta i traden eller fran nar ni tavlar eller sa
Jag skulle gärna vilja ha bilder själv men tyvärr är det film- och fotoförbud vid lektionsridning både där jag har abonnemang och där jag brukar åka på ridläger. Det finns såklart någon anledning till att de har det. Man får dock ta kort på bara hästarna så kan kanske peta in någon bild så småningom :D.
 
Jag skulle gärna vilja ha bilder själv men tyvärr är det film- och fotoförbud vid lektionsridning både där jag har abonnemang och där jag brukar åka på ridläger. Det finns såklart någon anledning till att de har det. Man får dock ta kort på bara hästarna så kan kanske peta in någon bild så småningom :D.
Vad tråkigt man utecklas mycket av att se sig själv rida..
 
Jaa, det är väldigt synd så sett. En anledning till att jag började rida lektion var just att kunna få film för att visa om jag söker medryttarhäst. Det gick ju sådär 😅.
Kanske går att prata med ridläraren och förklara.. hade med tänkt gå på ridskola en period efter 10 års riduppehåll för att komma igång och hade behövt ridvideos. Verkar som det är svårt att komma vidare utan, en del som säljer hästar efterfrågar med detta. Kanske kan ta en privatlektion ett tillfälle, man måste väl få filma bara sig själv?
 
Lektion i går på Krullen igen.
Kände att denna gången ville jag ha lite revanch från sist. Har typ gått och grämt mig över att jag missade att fatta många galopper sist :angel:

Han var svår att komma upp på i går. Jag gjorde inget annorlunda, så jag fattar liksom inte vad som var problemet. Men upp kom jag till slut.
Vi skrittade ut som vanligt och jag var redan här på honom med att nu ska vi traska på.
Eftersom vi var sist gjorde jag även lite halter för att kunna småjoggtrava ikapp de andra - och på så vis väcka upp honom litegrann. Det funkade rätt bra.

Väl inne i paddocken märkte jag att bjudningen dog lite, så medan de andra skrittade bågar osv valde jag att rida två varv på fyrkanten med lite mera raka spår och fokus på att få bra reaktioner framåt och bra prat i tyglarna. Det tog ganska exakt de där två varven för att få någon lite bättre ordning. När jag red in på bågarna dog bjudningen igen... ridläraren tipsade om att skita i att göra många bågar i början, utan börja smått och i stället för att se till att det blev bra bågar fokusera på framåt.
Så... jag gjorde ett gäng galoppfattningar. :) Jag gillar verkligen att ha en ridlärare som förstår och litar på att det jag gör inte är "olydnad". Det gör det lättare att lyckas bra med hästarna.

Vi fortsatte sedan med att rida självständigt och fick nu lägga till traven. Krullen var mycket mer med på noterna sedan jag börjat jobba med fattningarna och det var en fröjd att jobba med honom. Jag valde att jobba med skänkelvikningar, som gick superbra, bara piloten gjorde rätt. Jobbade även vidare på böjda spår och lade in fattningar varje gång vi kom ur ett böjt spår för att det skulle vara intressant och kul hela tiden för Krullen.
Dessutom såg jag fattningarna som en ursäkt för mig att öva och jag märkte rätt så stor skillnad på min egen kropp jämfört med när jag började med detta för 3 veckor sedan. Jag tror att jag är den ultimata avslappnade fattningen på spåren :)
Vi hade några volter där Krullens bjudning framåt dog helt eller att han övergick i symaskinssteg, vissa gånger bedömde jag att det är läge att kräva att han skärper sig. Andra gånger ursäktade jag mig själv eftersom det var jag som gett honom knepiga situationer.

Efter det jobbade vi lite med att böja hästarna. Vi fick gå in på tre serpentiner och ridläraren gav instruktioner om en sak hon brukar göra som hon upplever hjälper de flesta hästar. I varenda sväng skulle vi göra ett stooort ledande tygeltag, alltså rätt ut med handen i princip. Sedan, eftersom vi ju så klart inte vill att hästen ska gå in i en volt, styra med yttertygel och sits (inte skänkel för då blir det för mycket skänkelvikning). Funkade perfekt på Krullen och han lyssnade mycket bra. Han blev ganska snart väldig mjuk, nästan för mjuk.

Sedan jobbade vi vidare ur den övningen med att flytta bogar på kvartslinjerna. Först fick jag inte riktigt till det, Krullen han gjorde precis exakt vad jag sade. Var så fokuserad och lyssnade så bra på minsta gram i min kropp som ändrade sig - så det blev galoppfattningar. Jättefina och jättelätta, och jag var så himla avslappnad i kroppen, och Krullens fattningar då blev så himla bra :cautious: Så där jag jag något nytt att fundera över. Fattar att min avslappning berodde mycket på att jag inte visste att det skulle komma en fattning. Men sen då? :angel:
Efter några gånger fick jag verkligen till det och det gjorde verkligen underverk med Krullen. Det här att komma åt boken, låta honom stretcha fint och sedan direkt rakrikta och be honom sträcka ut så mycket han bara kunde.
Han längde faktiskt jättefint, så han fick mycket klapp och beröm. Kände att jag som pilot också lyckades vara så där perfekt i sitsen som jag behöver vara på honom.

Efter det lade vi ner hästarna och skrittade av en stund. Jag ville aldrig sluta rida, det är min bästa lektion hittills på Krullen! :love:
Efter lektionen ställde jag mig utanför paddocken och lät honom beta en stund. Det hade han verkligen gjort sig förtjänt av!

Ridläraren höll med om att jag definitivt fått till mitt bästa pass På Krullen. Hon tyckte att jag även verkar lärt mig när jag kan pusha honom och liksom kräva att nej nu ska du göra detta, och när jag behöver backa lite eller mycket så att han inte tappar motivation och liksom knölar ihop kroppen, krullar ihop sig och stänger av. Hon sa att han ser glad och positiv och nöjd ut när jag rider, och det värmde verkligen stort! :love:
 
vad trakigt att inte fa fota/filma sig sjalv. Brukar be min ridlarare gora det nar vi ovar pa nagot nytt eller om jag kanner mig osaker pa nagot eller om nagot kanns riktigt bra 🙂 sa jag ska kunna se fran ett annat perspektiv vad jag gor. Tycker det ar valdigt utvecklande! Men ser garna gulliga bilder pa bara hastarna ocksa :)


Hade en bra lektion idag igen pa Magic. Men far inte till traven alls! Kanner mig lite lost. Ska nog ta och prata med lararen lite utanfor lektionstid och se om hon har nagra tips. Fortsatte pa att ova infor galoppombyte. Fick till nagra fina med 2-3 travsteg emellan. Och ett nar han liksom trasslade in sig i sina egna ben och galopperade med bak och travade fram 😂 Kul ar det i alla fall. Ingen vet om han gjort riktiga galoppombyten alls innan sa vi provar oss fram tillsammans.

Var ridbana ar ute med ett hogt plank pa ena sidan dar det gar en vag precis pa andra sidan. Idag korde det forbi en bil med massa glasskivor pa. Magic bara kikade lite pa den och gick lugnt vidare :heart Att han ar sa lugn, men anda har lite fart och gar frammat, far mig att kunna slappna av och rida betydligt battre.

Jag har aldrig sett nagon annan rida honom. Sa det ska bli valdigt kul att se honom tavlas pa lordag!
 
Jag skulle gärna vilja ha bilder själv men tyvärr är det film- och fotoförbud vid lektionsridning både där jag har abonnemang och där jag brukar åka på ridläger. Det finns såklart någon anledning till att de har det. Man får dock ta kort på bara hästarna så kan kanske peta in någon bild så småningom :D.
Anledningen är mest troligen gdpr. Så är det på min ridskola men om man frågar alla i gruppen och alla säger okej så brukar det gå bra beroende på vad man ska använda det till.
Sen kan det även vara för att barn/ungdomar lägger ut filmer på andra på nätet för att håna/mobba. Det förekommer tyvärr en del sånt på Internet
 
Anledningen är mest troligen gdpr. Så är det på min ridskola men om man frågar alla i gruppen och alla säger okej så brukar det gå bra beroende på vad man ska använda det till.
Sen kan det även vara för att barn/ungdomar lägger ut filmer på andra på nätet för att håna/mobba. Det förekommer tyvärr en del sånt på Internet
Där jag rider lektion är det inte tillåtet även om man frågar samtliga. Enligt deras policy (enskild ridning kanske det kan göras undantag för).

På ridlägren går det nog bra att fråga alla, men kan vara svårt att få med nån som har möjlighet att fota 🙂.
 
Jag fick rida en ny (för mig) häst igår! En gul, grov, lagom hög :D kille som är en av ridskolans lite yngre förmågor.

Jag hade en bra känsla redan innan passet och tyckte lektionen gick jättebra, vi matchade varann riktigt bra kändes det som.

Den här valacken är något burdus, bufflig och flamsig i hanteringen. Han är inte hotfull eller sur, men har definitivt lite bristande respekt för ens (i alla fall för mitt med fleras) personliga utrymme.

I ridningen däremot var han inte alls flamsig, utan kändes väldigt ambitiös och rar.

Vi började med framdelsvändningar, sedan trav längsmed ett mindre fyrkantsspår, sedan övergångar mellan trav och galopp. Galoppfattningar mitt på varje långsida och övergång till trav på kortsidan efter. Efter en stund så skulle vi behålla galoppen och fortsätta på det mindre fyrkantsspåret.

Traven blev bättre efter galoppen, men jag tyckte vi hittade takten riktigt bra redan innan dess.

Vi fortsatte lektionen med att rida öppna och sluta (eller i alla fall åt det hållet) på långsidorna. Först öppna halva långsidan och sedan sluta andra halvan. Lille häst verkade ha väldigt lätt för detta, speciellt slutan fick vi till riktigt bra nästan direkt. Det funkade bra i både skritt och trav.

Jag var jättenöjd efter lektionen, hade så trevlig känsla i stort sett hela passet. Det är roligt när det går bra 😊. Sällan det känns så bra första gången jag rider en häst.
 
Dressyrtavling hela formiddagen idag. Tycker det ar jatteroligt att aka och titta aven om det ar laga klasser (tyvarr jobbade jag eftermiddagen sa kunde inte stanna for att se det lite hogre som tavlade senare). Fick se "min" Magic. Och han korde samma fina skritt och galopp men korde upp huvudet i traven, aven idag. Sa det ar inte bara med mig han haller pa sa. Alltid lite skont att se 😂

En liten tjej som jag brukade rida med i min gamla klubb hade ocksa bytt och kom med en jattefin hast idag. Aldrig sett en hast med sadana steg har pa Kreta (nivan har ar ju inte jattehog precis). Han verkligen dansade fram i traven! Sa kul att se.

Sjalv glomde jag bort att jag bor i Grekland och satt dar i solen och tittade i tre timmar... Helt sonderbrand pa ryggen:banghead: tycker ju man borde lart sig efter 15 ar har...

Tyvarr missar jag hoppningen i morgon.

Satt och pratade endel med en tjej som brukar rida runt samma tider som jag. Hon sa att vi har en annan tranare som hon ridit for endel som hon var valdigt nojd med. Mycket "hardare" och mer strukturerad an henne vi rider for nu. Jag har ju varit lite missnojd med det. Sa ska nog be om att byta dag en av mina lekitoner och prova att rida for honom istallet. Langtar efter att fa kanna att jag utvecklas mer igen.
 
Var på turridning på islandshäst i går. Fick en stor fuxkille med stora gångarter. Det var en blandgrupp och jag blev väl lite besviken när det framgick att en av de som var med aldrig hade suttit på en häst tidigare. Och hästarna var redan sadlade och tränsade, så ledaren delade ut hästarna och vi gick in på ridbanan och satt upp. Och efter lite basic instruktion hur man gasar och bromsar fick vi skritta ut på fyrkantspåret. Min häst ville först inte gå och började backa och jag hann tänka ”ska jag inte ens klara av att få honom att gå framåt” innan jag fick iväg honom. Vi fick göra halt och komma fram i skritt och så gav vi oss av på turen. Mycket skritt i början och jag testade att ställa, böja och flytta lite och det funkade bra och plötsligt gick hästen så fint på tygeln i skritten. Han var lite snabbare än de andra och vi gick någonstans i mitten så jag fick hålla in honom ganska ofta så jag laborerade med hur jag skulle få till det med så lite hand som möjligt. Sedan äntligen fick vi prova på tölt och det var bara att korta upp tygeln och sitta lite tungt så var han igång. Hade föreställt mig att benen skulle liksom smattra på lite snabbare i tölt, men han hade ju så stora gångarter så det kändes inte som att benen gick så snabbt. Det var härligt väder och alla hästar var trygga och stabila så inga skutt åt sidan eller tvärstopp trots att vi red igenom ett villaområde med robotgräsklippare, hundar, cyklar, barn, plastgrejer, garage, något bullrande elverk och olika naturtyper som skog, steniga backar, leriga stigar mm. Det blev mycket skritt, men tölt några gånge och en kort galopp uppför en backe och på en raksträcka på hemvägen. Min häst kändes lite fyrtaktig i galoppen och bröt av några gånger när han inte riktigt fick plats, men försökte ändå när jag förstärkte galopphjälperna. Sedan när vi kom tillbaka fick de som ville galoppera några varv till på banan. Jag hade tyvärr lite för långa stigläder så jag tappade ena stigbygeln, men galopperade på ändå. Men kände att det blev lite fyrtakt även på banan. Sen var det av med utrustningen och direkt ut i hagen. Jag var nöjd med min häst och glad över att jag inte har tappat balans och motorik, det kändes som vanligt att rida!
 
Fredagens kurs blev kul och spännande på så många plan.
Efter uppvärmning skulle vi rida 10-15 metersvolt i galopp, och som vanligt funkade inte höger på uppvärmningen så jag var skeptisk till hela grejen men tänkte WTF jag provar. Efter volten skulle man, om det gick, fortsätta i en galoppsluta, bryta av till trav genom kortsidan och sen skritt med valfritt sluta/öppna längs långsidan beroende på vad man kände behövdes.
Första gången jag skulle komma i galopp fick jag startsignal för tidigt så jag höll på krocka med kompisen som var i volten (varken jag eller instruktören trodde han skulle vara så snabb fatta :rofl:)
Andra gången jag snubblade han precis innan jag skulle lägga volten, men det som hände då var att han liksom vaknade till rejält (han var som vanligt lite fredagstrött innan)
Tredje gången gillt gjorde vi en klockren vänsterfattning med efterföljande 15 metersvolt och galoppsluta (fjärde gången gick också tipptopp)
Så var det få dags för höger varv O_o
Klockren högerfattning, nästan som vi kom runt på en tiometersvolt och helt underbar galopp-öppna :jawdrop:
MEN, nu var mitt lilla kinderägg så jävla taggad att andra gången vi kom till fattningen var han så jävla på att han bockade och kickade bakut O_o:jawdrop::rofl::bump:
Jag var tvungen avbryta för jag började gapskratta. Bästa känslan var att jag blev inte ett dugg rädd, inte en uns ens.
Men satan i gatan vilken högergalopp han har när man får till en klockren fattning.

På onsdag står hoppning på schemat, det kan bli ännu mer spännande :p

Jag älskar min lilla 22 åriga ridskolehäst som så få vill rida för han är så tungriden och trög . Finns inget trögt hos honom öht när han vill, känsligare häst får man leta efter :cool::p:rofl:
 
Lektion i går på en häst jag red för nästan exakt ett år sedan. En Skäck.
Hon gick inte innan, så vi fick bekanta oss lite innan. Kom bara ihåg att jag knappt fick ordning på något sist jag red henne.
Rätt så mysig tjej att göra iordning!
När jag sadlade kom jag ihåg delvis varför det blivit knas förra gången, ingen manke...

Satt upp och bad ridläraren om hjälp att kolla om inte sadelgjorden kunde spännas mer då sadeln gled runt lite. Det kunde den så det var tur att jag frågat.

Vi skrittade som vanligt ut och Skäcken kändes som att rida på ett kylskåp typ. Väldigt stel och klunsig, och stel både på höger och vänster sida. Även väldigt "nybörjarriden", vilket inte är konstigt då hon nästan bara går med alla nybörjare. Schysst häst som älskar sina småpiloter :)
Jag skrittade brevid en annan i gruppen och vi pratade om lite ditten och datten. Skäcken verkade tycka det var mysigt att skritta brevid en annan och blev faktiskt piggare av det.

När vi kom in på banan började jag ganska fort med väcka upp henne. Var tvungen att stanna och fixa ett stigläder som var kortare, och efter det fick jag noll respons på skänkeln när jag ville skritta iväg. :cautious: Till slut vaknade hon och då hade jag bestämt mig för att fokusera mycket där i början på att renodla hjälper. Svänga var hon 1000% med på, men gas och broms not so much.
Det tog faktiskt inte så jättemycket tid eller ansträngning att renodla hjälperna. Så det var himla skönt. Sen var hon mycket bättre med på noterna framåt. Fick en känsla dock av att hon liksom kom igång "nybörjaranpassat" varje gång, hon tog liksom lydigt skänkeln men kom igång på ett lite mjukt vaggande sätt och ökade sedan. Önskade mig lite mer tryck i grejerna så försökte kalibrera in även det. Mycket tempoväxlingar och jogga igång i trav.
Gjorde under tiden ett gäng bågar och volter. Hon var stel och liksom rak och jag lirkade och jobbade mycket med det vi gjorde sist med lååånga ledande tygeltag i innertygeln och att yttertygeln var den som bestämde hur mycket sväng det blev.
Vet inte om det gjorde jättemycket skillnad.

Efter ett tag fick vi en väg att rida. Volter runt några bommar på ena långsidan, och på andra långsidan en stor båge med volt inåt i bågen. Vi skulle skritta några steg i början och slutet av bågen, annars fick vi välja gångarter.
Jag valde att vara rätt så konsekvent då Skäcken ändå är rätt så ny för mig. En halva av de två volterna i kort trav, den andra lite mer ökad. Fattning efter varje skritt efter volten. Fattning två gånger på kortsidorna. I bågen variera traven, och i bågens volt fokus mer på att få henne att böja ordentligt. Efter skritten på bågens volt fatta galopp, bryta av innan hörnet och en fattning på kortsidan.
Lite ambitiöst kanske 🙈 Men, det gick faktiskt riktigt bra! Första galoppfattningen blev någon platt minipilotanpassad sak, men sedan blev fattningarna mer och mer i uppförsbacke. Jag övade självklart samtidigt på min grej med avslappnade fattningar och det lyckades jag rätt så bra med tycker jag!
Två gånger förirrade sig Skäcken och ville - igen nybörjaranpassat - göra som alla andra hästarna gjorde. Ena gången svängde hon för att följa en annan häst. Jag rättade henne bara genom att styra om och styra henne rätt. RIdläraren sa att det var fint rättat. Andra gången fattade hon galopp för att hästen framför gjorde det. Rättade utan att göra större affär av det med. Efter det fattade hon att aha piloten gör egna beslut ju! och då fick jag med henne om möjligt ännu mer.
Så vi kunde jobba oss runt med min plan utan några konstigheter alls. Hon fattade precis exakt där jag ville, följde mina instruktioner kring tempo, och var väldigt fint med på noterna.
Det enda vi hade stora problem med var att hon är så himla rak och stel. Lite burdus eller hur man ska förklara i rörelserna, så det var lite svårt att få med henne på att mjuka upp sig. Men jag upplevde att hon försökte sitt bästa, och jag jobbade på och försökte hjälpa henne. Bara att få henne att ställa rätt var svårt.

Efter det gick vi in på två stora volter och galopperade. Ridläraren hade fixat två hinder på kortsidan, det var nog inte mer än 35cm. Vi skulle rulla på på vår volt, rida som en volt med noll fokus på att det stod ett hinder där typ.
Fick en liten tanke om att jag inte vågar och att jag kan rida utanför men tog tag i den demonen och kastade bort den :p
Sedan rullade jag över hindret. Skäcken skötte sig exemplariskt och var rätt så mjuk och trevlig att "hoppa".
Någon gång ibland fick jag peppa på med lite energi före hindret, annars fick jag mest kämpa med att hon skulle mjuka upp sig mer.
Fick flera gånger beröm för att jag hade hittat en toppengalopp för övningen där Skäcken verkligen bara kunde rulla på och inget blev svårt för henne.

Vi gjorde samma åt andra hållet, det gick toppen det med och Skäcken taggade till lite lagom så att jag i stället för att peppa på lite framför hindret fick reglera ner galoppen något.

Efter det red vi självständigt i trav och skritt. Här hade Skäcken äntligen lossnat något i halsen och sidorna och jag kände att bakbenen kunde vinkla in sig ytterligare. Jag jobbade vidare med uppmjukning, och Skäcken hade fått en riktigt härlig bjudning framåt.

Sedan lät jag henne beta en liten stund innan vi gick in.

Kul lektion! Kul med "ny" häst! Ridläraren tyckte vi hade hittat varandra jättebra och undrade om jag kom i håg hur det varit sist. Hon påminde om att sist hade jag haft svårt att få henne i galopp mm. Så jag läste mitt inlägg från ett år sedan.
Vilken skillnad! Precis som ridläraren sa, kan jag se det lite som ett kvitto på att jag numera är skickligare på att vara ordentlig med sitsen. Sitta rakt uppepå, i balans, inte störa etc. Det var kul att läsa om min "dåliga" lektion och jämföra med denna där i stort sett inga av mina problem jag hade då uppenbarade sig.
Tror jag har Krullen att tacka för massor av dessa framgångar :love:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 437
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp