Ridstövlar MH, storlek & töjning

walkaway-

Trådstartare
Hej! Nu har jag tänkt investera i ett par ridstövlar, och det kommer att bli mina första! Precis därför känner jag lite oro över just det här med storlek och töjning. Ridstövlar, töjer de sig?

Jag är intresserad av ett par Mountain Horse, Venice High Rider. Men jag passar liksom inte in på deras storleksguide, så man blir lite fundersam på vad man bör göra. Mina mått är; 36 i fot, 42cm längd samt 34,5-35cm vidd med ridbyxor.

Men vidden på den ridstövlen är 32-34. Skulle ni säga att det då är kört? Eller de töjer sig? Bör jag då istället välja en större fotstorlek (och lägga in sulor & dylikt) för att få en större vidd? Vad hade ni gjort?
 
Sv: Ridstövlar MH, storlek & töjning

Okej. Det känns som ett svårt beslut. Den storleken jag är intresserad av är för liten i vidden med cirka 0,5-1,0 cm. Det är frågan om man kommer in i dem..

Man kanske kan gå in dom med shorts eller något?! :laugh:

Andra tips och erfarenheter?
 
Sv: Ridstövlar MH, storlek & töjning

Jag har ett par MH men annan sort och de har resår längs dragkedjan och de hade du absolut kunna köpa lite mindre, inte för att de töjer sig utan för att resåren flexar. Hur ser det ut på Venice?
 
Sv: Ridstövlar MH, storlek & töjning

"Unik slitstark elastisk infällning vid sidan av dragkedjan hjälper till att anpassa stöveln till en individuell passform"

Jag antar att detta är den resåren du pratar om? Jag tror att det ska finnas. Det ser inte helt självklart ut på bilderna på den hemsidan jag hade tänkt beställa dem från, men på andra bilder ser det ut som att det är en resår vid sidan om dragkedjan.

Känner lite hopp.. :)
 
Sv: Ridstövlar MH, storlek & töjning

Jag har supreme och de har töjt och format sig fint.
Gå in dem hemma utan ridbyxor med bara stövelstrumpa.
 
Sv: Ridstövlar MH, storlek & töjning

Är det så lite som 0,5-1 cm så hade jag inte oroat mig speciellt mycket, MH's stövlar brukar töja sig en del och dessutom "sätta" sig lite och således halka ner någon cm vilket kan ge ytterligare lite på vidden (beroende lite på modell och hur dina vader ser ut).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 325
Senast: Squie
·
Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Fanny1012
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 268
Utrustning Under Falsterbo 2015 ska jag nog prova och nog köpa mina första ridstövlar. Jag har väldigt svårt med att hitta en modell som passar...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp