Bukefalos 28 år!

Riesenschnauzer vs boxer

Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Åh, jag kan ju stark rek riesen. Är uppväxt med två stora och en dvärg. Köpte en mellan när jag flyttade hemifrån :love: . Helt underbara hundar. Boxer har jag tyvärr ingen som helst erfaranhet av. Vi tränade regelbundet med våra och hade dom även utlånade till försvaret. Helt suveräna. Som stora nallebjörnar med mycket motor. Men det är väl mycket inavel på dom nu, så man ska nog kolla upp dom ganska ordentligt. Mycket sjukdomar :(
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Släktskap = Sannolikheten att två individer bär på en identisk kopia av samma ursprungliga allel.

inavel = sannolikheten att samma ursprungliga allel ska förekomma i dubbel uppsättning i en individ (=inte så bra)...

Inom varje hundras är populationen sluten, vissa raser har en stor effektiv avelsbas vilket gör att dessa, med en välplanerad avel kan hålla nere inavelsgradens ökning, dvs en inavelsgrad nära noll för varje ny generation (avkommor). Trots allt kommer inavelsgraden teoretiskt hela tiden att öka (eftersom populationen är sluten - alla kommer bli släkt med alla fastän på väldigt lång sikt beroende på populationsstorleken) och därför är det inavelsgradsökningen man beräknar när man planerar parning, har du en viss inavelsgrad i en population kan du inte avla bort denna om du inte blandrasparar, dvs parar ut med en annan sluten population (annan hundras). Dvs inavelsgraden kan aldrig minska i modern hundavel som den ser ut idag. I en liten population blir detta problem eftersom alla individer blir släkt med alla inom en mycket kortare period = man får en mycket snabbare inavelsgradsökning/generation, vilket i slutänden slutar med ökad homozygotigrad hos individerna i populationen. Detta ger i sin tur minskad chans att kunna buffra för miljöeffekter osv, dvs i förlängningen mer sjuklighet.

Idag säger vissa att de raser som knappt kan överleva pga en sådan liten population borde få gå under, eftersom "de inte klarar sig själv", men om man tittar på hur aveln ser ut idag så är det bara en tidsfråga innan alla andra raser kommer gå samma öde till mötes - skillnaden är bara hur lång tid det kommer ta innan problemen visar sig. Jag tror att det om en ca 150-200 år inte längre kommer finnas ren rasavel längre - då har man så kraftig homozygotigrad inom de enskilda raserna att det inte går att hålla dem vid liv pga så kraftig sjukdomsutveckling till följd av inavelsutvecklingen.

Jag tyckte också att det lät konstigt med motsatsförhållande i början och hade lite svårt att acceptera det, men det är så det är. Det blir lättare att förstå om man ser det rent statistiskt, för ju mer man selekterar för de båda egenskaperna i en population, desto kraftigare negativ korrelation kommer man få mellan egenskaperna. Vet inte när avhandlingen kommer, men antagligen går den inte i tryck förrän under nästa vår. Hoppas dock att jag ska få läsa igenom den innan dess, för jag tror att den är i princip klar redan nu.

Nu måste jag plugga vidare, tentadax :crazy:
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

En annan tanke på det hela är ju att modet hela tiden förändras, vad som var snyggt förut är inte snyggt idag. SÅg bl.a. ett gammalt foto på en boxer från i början av 1900-talet och min första tanke var att det var en amstaff - så fruktansvärt lik var den i ansiktet. Sen är det ju inte säkert att den var speciellt rastypisk men det talar ändå om hur mycket aveln kan förändras på, låt säga 15 generationer.

Något som jag hört inom riesen varit ett motsatsförhållande är att man på utställning vill ha stora maffiga hundar, medan man i skogen vill ha en lite lättare typ för att de ska hålla i sök, rapport, skyddet osv - kan detta vara en avgörande faktor för de problem som uppstått idag? att utställningsbiten har ökat i popularitet? är inte schäfrarna ett exempel på detta där det finns extrema exteriöra skillnader mellan bruks och utställningsschäfrar?

Men sedan är det ju också så att vad som är snyggt är väldigt subjektivt också, det är ju ingen ovanlighet att även utsällningsdomare har vitt skilda åsikter...

Bara en liten filosofisk tanke.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

belzebub skrev:
Jag tyckte också att det lät konstigt med motsatsförhållande i början och hade lite svårt att acceptera det, men det är så det är. Det blir lättare att förstå om man ser det rent statistiskt, för ju mer man selekterar för de båda egenskaperna i en population, desto kraftigare negativ korrelation kommer man få mellan egenskaperna. :crazy:

Förstår fortfarande inte! Kanske är jag korkad...Det finns ju de facto uppfödare av flera bruksraser som har både BCH och UCH i sina linjer. Att det sen inte finns så många som är intresserad av att meritera sina hundar på bägge sätten, är ju en annan sak. Det måste ju då vara samma förhållande mellan att avla på både friska och bra brukshundar? Det är ju inget vi ifrågasätter om det går!

Sen kan jag hålla med om att det bland domare finns väldigt skilda idéer. Ibland undrar man om dom öht läst standarden...Och visst är det så att modet växlar till viss del.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Bläddrade snabbt i mina papper och insåg att vi fått utdrag från Per-Erik Sundgrens analys av bla FCR aveln, FCR har ju haft en hel del problem hälsomässigt och har länge legat långt under den effektiva avelsbasen som skulle varit nödvändig - kan det ha varit så att rasklubben under den senaste 10-årsperioden har lagt upp avelskraven med främsta mål att förbättra hälsan inom rasen och man pga detta varit tvungen att selektera mindre på andra saker? det skulle isådana fall kunna förklara en del, men knappast allt...

Vi har haft flattar tidigare och två av de fyra dog vid en medelålder av 3,5 år - det är ingen vidare statistik :(
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Jag har en Riesentik p/s.. har aldrig träffat en ballare hund! Hon älskar att arbeta å tar sig för allt från agillity till lydnad, bevakning, spår, rapport å springa m hästen.. Hon är godheten själv å tog t.ex. hand om kattans kattungar å mamma över dom:love:
Men hon har mycke vakt över sig å släpper inte "mysko" (ex fulla eller hotfulla) människor i närheten av matte.. Vaktar även huset men "gör" inget om man inte ber henne! Jobbar gärna men är kolugn inne, aldrig hets å härj! Riesen har en tendens å bli enmanshundar å så även denna.. d e mattes vovve, men hon funkar bra m övriga familjen oxå.
Som sagt tålig men det är inte alltid en fördel, skador å dyl. upptäcks ofta sent för att hunden inte visar smärta.

Min gamla tränare gjorde en liknelse mellan Riesen å boxer (hennes dotter har boxer medan hon har riesen): Om man binder fast en boxer och en riesen vid varsitt träd vill hunden tillslut där ifrån.. Bägge drar då i kopplet för att upptäcka att dom sitter fast. Boxern sätter sig då för att vila å gräver sedan upp trädet å kommer loss. Riesenen ser friheten, fortsätter dra å drar tillslut upp trädet med rötterna... bägge hundarna är lösa..
Sensmoralen skulle då vara att Boxern är smart å Risen e stark;)
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

jo, men det handlar ju om hur stor populationen är också, man kan inte selektera hur hårt som helst om populationen är för litet totalt - då har du tillslut inga djur som kan paras med varandra pga så hög inavel och de som är möjliga att paras med kommer inte klara kraven. Om man drar det till sin yttersta spets.

Tar man ut de bästa djuren som blir föräldradjur till en grupp individer som ligger över genomsnittet, sedan ska man fortsätta att selektera de bästa av de bästa. Ju mer man selekterar desto större variationer kommer man att få mellan egenskaperna man selekterar för, totalt sett kommer individerna att vara "bättre" än genomsnittet man började selektera med, men inom gruppen kommer variationen av individer spridas sig allt mer, dvs man kan få kanonaxteriörer med bättre mentalitet men man får även individer med det omvända - dvs man får ingen homogenicitet inom gruppen. Plockar man då fram medlet av medlet (de mest homogena djuren) har man visserligen nått ett framsteg avelsmässigt, men det blir svårt att hela tiden plocka fram de bästa av de bästa, det går alltid till en viss grad (beroende på den effektiva populationsstorleken) men sedan kommer man inte så mycket längre pga ett sådant fåtal individer och farligheten är då att man har satsat så hårt på att få fram det bästa att man har gått miste om den genetiska mångfalden på vägen. Det här sättet att avla används mycket på bla. nöt & svin men där är vägen öppen för inblandning av andra raser och därför är det möjligt, de har också så otroligt mycket mer individer att röra sig med, men frågan är om de också kommer till ett stopp en vacker dag, det kan jag inte svara för.

Än så länge är de flesta djuren i regel friska och sunda men ändå så kommer man, ju mer man avlar, att få mer och mer problem även med hälsan. Det kommer man aldrig att komma ifrån. Hälsoproblemen kommer i mångt och mycket med den ökade inavelsgraden och det går inte att bryta detta förrän man börjar bedriva systemastisk blandrasavel mellan rasgränserna, med dagens avel försöker man avla bort de problem man har vetskap om, men jag är övertygad att man hela tiden kommer stöta på nya problem iom att man i princip i alla parningar hela tiden för en ökande inavelsgrad inom populationen (ökad homozygoti) - dvs individerna får svårare och svårare att buffra för miljöeffekter då man inte längre har en backup-gen som kan kompensera. Hur fort problemen kommer uppstå beror sedan på den effektiva populationsstorleken, det kan ta ett femhundra år, det kan ta femtio år.

Obs! jag är ingen anhängare av blandrasavel, men det är först nu jag har insett hur det hela hänger ihop och det känns faktiskt lite skräckartat när man börjar inse vad som vi människor eg håller på med.

Eg. är BCH och UCH verkligen så jättehöga meriter? klart att det är mycket men i mångt och mycket vill jag tro att mycket (det mesta) hänger på föraren, en bra förare lyckas meritera sina brukshundar (om vi nu talar riesen, de andra raserna har jag ingen jättekoll på)men det gäller att ha tid, ork och engagemang. Hade detta funnits hos samtliga valpköpare till hundarna hade vi nog sett betydligt fler UCh och BCh bland dessa, ett UCh får man ju dessutom inte förrän man har sina bruksmeriter... Det hade varit roligt att veta hur många det finns av våra svenska riesen, har du någon koll?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Tack, för att du försöker förklara för mig! Ska läsa igenom mer noggrant en dag då jag är piggare i huvudet.

Visst har du rätt att det till stor del handlar om hundägarens tid när det gäller att ta de olika titlarna! Det är ju inte dom som går i arv... Men hur ska vi mäta? Visst förekommer det några hundar som inte egentligen är bra som blir BCH, men man får nog ändå utgå från att de flesta har en hel del av de egenskaper som en brukshund ska ha.
Att titta på mentaltester kan ju vara ett sätt, men inget som jag ser som någon total sanning. Det bästa är naturligtvis att träffa så många hundar som möjligt från de tilltänkta linjerna och bilda sig en egen uppfattning.

Vill ändå ha en hund som är både och!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 062
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 942
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 359
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 448
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp