Istället för en boxer?

Staffe har ett sämre hälsoläge än boxer skulle jag säga. Sämre höfter, mer allergier. Det ska vara om de är mindre utsatta för cancer, det har jag inte koll på.

I övrigt är jag fel person för att svara, tycker inte det finns någon bra "ersättare". :)
Det var framför allt cancern jag tänkte på.
 
Bortsett från pälsen:

Det verkar väl helknäppt att föreslå att du tittar på cocker spaniel, men nu gör jag det.

Anledning:

Det du vill göra passar bra för en cocker som inte är av soffpotatis-linjer. Och det är de flesta inte. De gillar att hänga med och är pigga på mycket. Men att slappa i soffan några dagar går bra det med.

Sedan är en typiskt cocker spaniel en väldigt glad hund. Jag har en god vän som haft boxer hela livet och hon vaktar min cocker lite då och då. Hon säger att just glädjen ser hon som gemensamt hos två annars olika raser.

Smidigt format, ca 40 cm +/- några cm och 10-17 kg beroende på kön och individ.

Det finns en del saker (t ex hälsotester) som ska kollas upp innan man väljer uppfödare, men det kan vi gå in på om det skulle vara intressant.
 
@Tratt


Valde mellan boxer (gick bort pga sjukdomar)
Staffe (umgås med mkt andra hundar så gick bort, vet att det finns staffar som funkar bra med andra med för mkt chansning för min det haft staffe förut)
Pinscher (mellan) - svårt hitta bra exemplar. Men är fortfarande en stor favorit.

Dalmatiner- vilket vi landade i tillslut.
Han är otrolig snäll, okomplicerad allround hund. Älskar allt vi hittar på, älskar barn älskar djur/andra hundar och människor.
Trygg i sig själv, kan vara själv osv
. Finner sig i situationer och även om han måste chilla någon vecka så river han inte hemmet utan tar det med ro.
Ute är det fullt ös medvetslös, springa lös är himmelriket och är alltid lika glad.
 
Men kanske whippet? Mellanstor. Enkel, lat och pigg på samma gång. Min älskar att dra cykel, och då går det undan! vi har kört mudrace och ska prova kickbike snart. Även tränat och tävlat (en gång) i rallylydnad. Specialsök och viltspår är också nått vi sysslar med hemma. Provat agility men det var ingen hit här, men vet whippets som tävlar i det. De är inte korkade men man får lägga upp träningen liiiite annorlunda.

Hänger med på allt, så länge han får vara med är han nöjd. Vandring, restaurang, hotell, sup-bräda, inga problem. Väldigt keliga och mysiga, ingen vakt och rätt tysta. Riktiga clowner och väldigt uttrycksfulla. Nästintill noll pälsvård, dock lite mer kloskötsel än andra raser.

Nackdel kan vara att vissa har separationsångest (enligt whippetgruppen på facebook) och att det är svårt att ha dom lösa hur som helst, de har stark jaktinstinkt.

Skickar med en ful bild på min hund när han var kränkt över att jag väckt honom när vi skulle gå hem från puben och han var tvungen att ha på sig dragselen igen.
 

Bifogade filer

  • 86BCF41D-9EEE-4756-8142-D8F5EDCE9A91.jpeg
    86BCF41D-9EEE-4756-8142-D8F5EDCE9A91.jpeg
    93,6 KB · Visningar: 56
Bortsett från pälsen:

Det verkar väl helknäppt att föreslå att du tittar på cocker spaniel, men nu gör jag det.

Anledning:

Det du vill göra passar bra för en cocker som inte är av soffpotatis-linjer. Och det är de flesta inte. De gillar att hänga med och är pigga på mycket. Men att slappa i soffan några dagar går bra det med.

Sedan är en typiskt cocker spaniel en väldigt glad hund. Jag har en god vän som haft boxer hela livet och hon vaktar min cocker lite då och då. Hon säger att just glädjen ser hon som gemensamt hos två annars olika raser.

Smidigt format, ca 40 cm +/- några cm och 10-17 kg beroende på kön och individ.

Det finns en del saker (t ex hälsotester) som ska kollas upp innan man väljer uppfödare, men det kan vi gå in på om det skulle vara intressant.
Jag brukar passa och promenera med en cocker spaniel ibland. Jag har inte åkt skidor med henne men ägaren har gjort det och hon drar bra, vilket jag kan tänka mig för det är verkligen fart i henne. Hon är en av de enklaste hundar jag nånsin träffat, men samtidigt rolig: med på allt. Långtur i lera, regn, blötsnö? Alltid kul! Största nackdelen är de där öronen som släpar i leran, och att hon är lite väl taggad på fåglar. Jag vågar inte ha henne lös men jag tror ägaren har bättre kontroll på henne. Inne är hon hur enkel som helst, första gången hon var hemma hos mig lekte hon en stund och sen la hon sig och sov och verkade känna sig som hemma.
 
Men kanske whippet? Mellanstor. Enkel, lat och pigg på samma gång. Min älskar att dra cykel, och då går det undan! vi har kört mudrace och ska prova kickbike snart. Även tränat och tävlat (en gång) i rallylydnad. Specialsök och viltspår är också nått vi sysslar med hemma. Provat agility men det var ingen hit här, men vet whippets som tävlar i det. De är inte korkade men man får lägga upp träningen liiiite annorlunda.

Hänger med på allt, så länge han får vara med är han nöjd. Vandring, restaurang, hotell, sup-bräda, inga problem. Väldigt keliga och mysiga, ingen vakt och rätt tysta. Riktiga clowner och väldigt uttrycksfulla. Nästintill noll pälsvård, dock lite mer kloskötsel än andra raser.

Nackdel kan vara att vissa har separationsångest (enligt whippetgruppen på facebook) och att det är svårt att ha dom lösa hur som helst, de har stark jaktinstinkt.

Skickar med en ful bild på min hund när han var kränkt över att jag väckt honom när vi skulle gå hem från puben och han var tvungen att ha på sig dragselen igen.

Ja, whippet är verkligen roliga hundar! Så lättsamma, tränar gärna men sover lika gärna i soffan om inget händer. Jag tävlar rallylydnad och nosework med min äldsta (3.5 år) och tränar även lydnad, hoopers och spår, han är med på allt. Även den yngre gillar att göra saker, tyvärr är han lite rädd för främmande hundar så det jobbar vi med just nu.

Jag har haft brukshundar i 35 år men funderar allvarligt på att bara ha whippet framöver (min yngsta beauceron är knappt 3 år så det lär ju förstås dröja, förhoppningsvis) eftersom det är så mycket enklare med dem på så många sätt (storlek, aktiveringsnivå, matkostnad etc etc) och jag kan ändå fortsätta träna och tävla. Ju äldre jag blir, desto bekvämare med en lite mindre hund, samtidigt som de inte är FÖR små.
 
@Niyama - det låter som en typisk cocker och det temperament jag vill ha. Alla mina tidigare har varit som du beskriver bortsett från en primadonna som var väl väderkränkt (regn? FY!!! Fast regnoverall var snäppet värre😅) men hon hängde alltid glatt med på allt.

Min nuvarande är tyvärr en mer orolig själ, men hon uppskattar ändå de flesta aktiviteter och tar sig an dem med typisk cocker-glädje (dvs med fullt ös!).
 
Ja, whippet är verkligen roliga hundar! Så lättsamma, tränar gärna men sover lika gärna i soffan om inget händer. Jag tävlar rallylydnad och nosework med min äldsta (3.5 år) och tränar även lydnad, hoopers och spår, han är med på allt. Även den yngre gillar att göra saker, tyvärr är han lite rädd för främmande hundar så det jobbar vi med just nu.

Jag har haft brukshundar i 35 år men funderar allvarligt på att bara ha whippet framöver (min yngsta beauceron är knappt 3 år så det lär ju förstås dröja, förhoppningsvis) eftersom det är så mycket enklare med dem på så många sätt (storlek, aktiveringsnivå, matkostnad etc etc) och jag kan ändå fortsätta träna och tävla. Ju äldre jag blir, desto bekvämare med en lite mindre hund, samtidigt som de inte är FÖR små.
Dom är dessutom stapelbara om man har fler!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp