Rimlig framförhållning?

Du beskriver, så långt jag kan läsa, en ekonomiskt utsatt grupp.
Det är inte självklart att det är den grupp som har det största vårdbehovet, medicinskt sett.

Jo, den gruppen individer finns.
Den grupp som har största vårdbehovet, objektivt sett, är den äldre delen av befolkningen.

På individbasis kan det skilja, från den friska 95-åringen som inte har mediciner, till den ordentligt sjuka 25-åringen.
Men igen, på gruppnivå är det äldre människor som har störst vårdbehov.
Ja, gruppen finns, och ja de behöver också vård som många gånger inte kan tillgodses på kontorstid tyvärr. I min hemstad är det nu två vårdcentraler som provar att vara öppna på kvällstid, också för att avlasta akutmottagningar. Ett utmärkt intiativ tycker jag.
 
Cellprov är avgiftsfritt så ordet faktura nämns ju inte.
Det står att om man inte kan komma så behöver man inte avboka men om man vill omboka ska man kontakta dem.
På mina kallelser har det stått att jag inte behöver avboka och det framgår tydligt att det är många personer kallade till samma tid. Detta är Region Skåne. Jag går aldrig dit jag blir kallad då det är på helt fel håll utan går istället till den mottagningen som ligger på vägen till jobbet och har drop in 2 dagar i veckan på morgonen. Men jag gillar kallelsen för då vet jag att det är dags att gå dit.
 
Fast på den tiden jobbade fler människor kontorstider. Så går inte att jämföra med dagens samhälle.
Jasså, har du källa på det?
Varken jag eller någon i mitt släktträd/stamtavla har arbetat kontorstider.
Håller dock med om att det fanns sämre utbud av varor/tjänster på icke kontorstid förr. Själv var jag ung vuxen när precis allting var stänkt på långfredagen, inte ens pressbyrån var öppen under högmässan.
 
De som slutar 20 en söndag kanske behöver det?
Vi kan ju återgå till hur det var för många år sen, 3 h öppet på lördag och helstängt på söndag.
Det var mindre matsvinn och antagligen mer ekonomiskt att planera sin inhandling så att det räckte över helgen, så för många individer skulle det säkert vara bra. Men du missar poängen, mataffären tjänar på att ha längre öppettider, annars skulle de inte ha det. Sjukvården förlorar pengar på att ha dygnet runt öppet, lika väl som veterinärer som enbart ha mottagning dagtid kan hålla lägre priser än den veterinär som har personal dygnet runt och kan ta emot patienter över natten.
 
Det var mindre matsvinn och antagligen mer ekonomiskt att planera sin inhandling så att det räckte över helgen, så för många individer skulle det säkert vara bra. Men du missar poängen, mataffären tjänar på att ha längre öppettider, annars skulle de inte ha det. Sjukvården förlorar pengar på att ha dygnet runt öppet, lika väl som veterinärer som enbart ha mottagning dagtid kan hålla lägre priser än den veterinär som har personal dygnet runt och kan ta emot patienter över natten.
Jag håller med om att man inte kan jämföra sjukvården och butiker.

Men jag tycker att matsvinnsteorin inte riktigt håller.
Jag tänker att eventuellt matsvinn nog beror på många faktorer. Jag har svårt att se att svinnet är större ny för att jag nu köper en brödlimpa när den jag har är slut jämfört när jag bodde på landet och handlade en gång i veckan och skulle lista ut hur många limpor som skulle behövas till nästa vecka.
Snarare tvärtom i mitt fall.
 
Varför tror du det? Inom vården, lantbruket, industrin har det alltid jobbats på alla tider på dygnet.
Jasså, har du källa på det?
Varken jag eller någon i mitt släktträd/stamtavla har arbetat kontorstider.
Håller dock med om att det fanns sämre utbud av varor/tjänster på icke kontorstid förr. Själv var jag ung vuxen när precis allting var stänkt på långfredagen, inte ens pressbyrån var öppen under högmässan.
För att ta exempel så är butiker öppna längre och på helger nu vilket ger mer icke kontorstidsjobb. Kombinera det med att fler å fler service yrken ökar sina öppetider och telefonservice tider.
 
Jag håller med om att man inte kan jämföra sjukvården och butiker.

Men jag tycker att matsvinnsteorin inte riktigt håller.
Jag tänker att eventuellt matsvinn nog beror på många faktorer. Jag har svårt att se att svinnet är större ny för att jag nu köper en brödlimpa när den jag har är slut jämfört när jag bodde på landet och handlade en gång i veckan och skulle lista ut hur många limpor som skulle behövas till nästa vecka.
Snarare tvärtom i mitt fall.
Antagligen var det fler förr som bakade sitt matbröd själva. ;) Men så svårt är det inte att räkna ut hur mycket som går åt, och inte kommer man på 23:30 att frukostbrödet är slut och kommer att svälta om affären inte är öppen. Rent ekonomiskt så är det nog många som bara ska gå in och köpa det där brödet och kommer ut med mycket annat som de inte behövde. ;)
 
De som slutar 20 en söndag kanske behöver det?
Vi kan ju återgå till hur det var för många år sen, 3 h öppet på lördag och helstängt på söndag.
Den som slutar kl 20 en söndag kanske inte slutar jobbet kl 20 alla dagar i veckan.
jo, det är självklart att det är bekvämt att kunna handla nästan när som helst.
Det jag försöker peka på är att det är en ganska stor skillnad mellan behov och praktiskt önskemål.
Det som finansieras av gemensamma medel ligger ju mer på behovs-nivån. Och att man försöker få ut så mycket som möjligt av skattepengarna, att man hushållar med medlen.
Då är det inte rationellt eller rimligt att lägga stora medel på ökad bekvämlighet för vissa och då låta behov hos andra stryka på foten (dyrare verksamhet ger mindre mängd verksamhet för samma pengar).
Tycker jag.
 
Den som slutar kl 20 en söndag kanske inte slutar jobbet kl 20 alla dagar i veckan.
jo, det är självklart att det är bekvämt att kunna handla nästan när som helst.
Det jag försöker peka på är att det är en ganska stor skillnad mellan behov och praktiskt önskemål.
Det som finansieras av gemensamma medel ligger ju mer på behovs-nivån. Och att man försöker få ut så mycket som möjligt av skattepengarna, att man hushållar med medlen.
Då är det inte rationellt eller rimligt att lägga stora medel på ökad bekvämlighet för vissa och då låta behov hos andra stryka på foten (dyrare verksamhet ger mindre mängd verksamhet för samma pengar).
Tycker jag.

Okej, ja om man inte kan få större resurser att räcka till mer saker så är det ju inte konstigt att vården ser ut som den gör.
 
Antagligen var det fler förr som bakade sitt matbröd själva. ;) Men så svårt är det inte att räkna ut hur mycket som går åt, och inte kommer man på 23:30 att frukostbrödet är slut och kommer att svälta om affären inte är öppen. Rent ekonomiskt så är det nog många som bara ska gå in och köpa det där brödet och kommer ut med mycket annat som de inte behövde. ;)

DU kommer inte på att brödet är slut 23.30. Alla är inte som du faktiskt.
 
DU kommer inte på att brödet är slut 23.30. Alla är inte som du faktiskt.
Fast man lär väl komma på när man tar sista skivan att brödet är slut?
Nu finns bara problemet för de som bor en bit ifrån affären och måste planera sin handling. Men jag kan inte anse att en screening ska ha samma tillgänglighet som en mataffär, där måste man titta på rimliga öppettider och vilken nytta det har för hela befolkningen. Om man väljer mellan några få vårdcentraler med öppet dygnet runt och vårdcentraler utspridda över hela landet för att så många som möjligt har nära så tycker jag att närhetsprincipen är viktigare än öppettider dygnet runt.
 
Jag bor i en liten by, och vår affär är öppen
måndag, onsdag, fredag 9,30-18,00
Tisdag och torsdag 11,30-18,00
lördagar 10,00-18,00
söndagar stängt.
(Då vi har lågsäsong) inte har vi svultit ihjäl för det!
Man lär sig planera, OCH spara pengar på impulsköp.
Några skivor bröd i frysen, och långhållbarhetsmjölk. Då fixar man nödkost, OM man nu skulle jobba dygnet runt.

* Jenny *
 
Står det att man inte behöver avboka, eller står det att man inte får faktura även om man uteblir?

Vi har samma system, det står uttryckligen att man inte behöver avboka tiden eller boka en ny tid, utan att man går in på 1177 och kollar en drop in-tid när det passar en. Supersmidigt!

På min kallelse står det dessutom att det är en kallelse till en tid som fler har fått och att väntetid kan förekomma. Jag har dock sällan behövt vänta mer än några minuter. Tycker det är otroligt bra att provet finns och erbjuds gratis och vår Mvc har ett väldigt bra system för det tycker jag :)
 
Ja, gruppen finns, och ja de behöver också vård som många gånger inte kan tillgodses på kontorstid tyvärr. I min hemstad är det nu två vårdcentraler som provar att vara öppna på kvällstid, också för att avlasta akutmottagningar. Ett utmärkt intiativ tycker jag.
Min nya vc har kvällsöppet och när jag bokade frågade de om jag kunde komma kl 18.30 , fast jag kan ju komma när som helst egentligen.
 
Jag bor i en liten by, och vår affär är öppen
måndag, onsdag, fredag 9,30-18,00
Tisdag och torsdag 11,30-18,00
lördagar 10,00-18,00
söndagar stängt.
(Då vi har lågsäsong) inte har vi svultit ihjäl för det!
Man lär sig planera, OCH spara pengar på impulsköp.
Några skivor bröd i frysen, och långhållbarhetsmjölk. Då fixar man nödkost, OM man nu skulle jobba dygnet runt.

* Jenny *
Vid sommar stugan har butiken öppet mån-fre 17:00-19:00 och lör 10-12. Söndagar kan man köpa tidningen utanför genom att swisha eller lägga kontanter. ;) Å andra sidan så om det är kris och katastrof kan man ringa till ägarna så kommer de och öppnar så man kan köpa det man har akut behov av. :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 301
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 760
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 322
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp