Bukefalos 28 år!

Ringorm på häst... smittrisk till smådjur?

gul_zebra

Trådstartare
Precis fått reda på att en ponny på ridklubben har ringorm. Hur stor är risken att smitta mina djur (råttor och marsvin)? Några tips för att undvika smitta? Bortsett från tvätt av kläder och dusch och allt sånt då, finns det något mer man kan göra för att minska risken?
 
Skulle tro att det är samma sort...smittar även till människor i så fall....
 
Jo det vet jag om, men inte hur stor risken är att de smittas. Iofs har jag sportlov nästa vecka och kommer inte vara där förrän onsdagen veckan därpå, kanske hinner gå över? :confused:
 
det är stor risk att det smittar genom dig och kläder till dig och djuren.
bara tvätta/koka som tar bort skiten. vet. lärde mig att de lever även när de frysts ner och tinats upp igen så det hjälper inte (onödig information)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 645
Senast: kma
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp