Bukefalos 28 år!

Sv: ringorm?

Om man får ett sådant svar i från distriktet så kan man ju inte annat än tycka att det är ok så jag förstår dig.

Jag hade dock aldrig gjort det.
 
Sv: ringorm?

Enligt Statens Veterinärmedicinska Anstalt så är den 4-10 dygn. Dock så står det att det kan vara upp till flera veckor på djur.

Sen finns det väll som runt allt annat massor av olika teorier.
 
Sv: ringorm?

Förr fanns ju hästägarförsäkringen där man försäkrade att hästen inte varit i någon smittad miljö, men denna har ju tagits bort och ersatts med vad?
Den finns väl kvar på något sätt.
Iaf när man internetanmäler via equipe måste man kryssa i en ruta där man accepterar ovanstående villkor (dvs hästägarförsäkran).

På minst en tävling förra året fick jag skriva under en lista i sekretariatet före urlastning, och det var samma villkor som gamla hästägarförsäkran
 
Sv: ringorm?

Ahh, så är det nog ja. Men det står väll inte kvar på de anmälningsblanketterna man skriver ut från internet? Hmm, orkar inte kolla.

Jag har inte skrivit någon hästägarförsäkring på flera år.
 
Sv: ringorm?

Ja det förstårs.
Jag förstår självklart om man inte får tävla med det, men samtidigt låter det lite konstigt i mina öron :p

Kan ju tillägga att min häst inte har ringorm, så jag ska inte ge mig ut och tävla på en smittad häst.. ;)
Anledningen till att jag undrade, är iom att jag jobbar i en lagård där dom har ringorm, och jag är livrädd att hästen ska få det från mig.
Så jag är extraextra noga med allting nu :D
 
Sv: ringorm?

Det sa våran vet med när vi fick det ca 70 dagar från det att sista fått det eller vad man skall säga.

Till dem som har det:Tog lång tid att bli av med också ju först fick en häst sen en annan sen en till. Men man kan ju ge dem vaccin eller vad man skall kalla det som skall påskynda det hela:D
 
Sv: ringorm?

För oss tog det inte så lång tid att bli av med det, men ang. vaccinet så kan du ju inte vaccinera för att det ska försvinna när dom redan har det. Däremot kan man vaccinera mot det, men när jag pratade med veterinären sa han att det är onödigt att vaccinera mot ringorm eftersom det finns så många olika typer av ringormsbakterier så man kan inte vaccinera mot alla.
Har hästen redan haft ringorm kan den dessutom inte få just den typen av ringorm igen.
 
Sv: ringorm?

nu stog jag i och för sig i ett stall med minst 30 hästar. Enligt vår vet så kan man vaccinera för att på skynda "läkningen" och vi vaccinera även dem av mina som inte fått det just för att om dem har det skulle det gå över fortare.
Precis vaccinet är ju bara mot just den sortens ringorm men har man som då vi hade då stort stall en del som tävla så kan jag tycka att om vaccinet påskyndar så är det värt att vaccinera. Men vi hade ju som sagt en del fick tvätta ner hela stallet alla grejor inga mer än dem som hade häst just i det stallet fick gå in där. nä det vill vi inte ha fler gånger :crazy:
 
Sv: ringorm?

nu stog jag i och för sig i ett stall med minst 30 hästar. Enligt vår vet så kan man vaccinera för att på skynda "läkningen" och vi vaccinera även dem av mina som inte fått det just för att om dem har det skulle det gå över fortare.

Vi vaccinerade också för att påskynda läkningen. Sedan visade det sig att det inte var ringorm vi hade utan regnskållor, men det är en annan historia..
 
Sv: ringorm?

På en större klubb söder om sthlm där jag jobbade var det faktiskt en häst med ringorm då vi hade tävlingar. Tävlingsvet informerades om detta , men tyckte inte att det var något att bry sig om. Vet inte om det var rätt eller fel av denne, men så var fallet iaf.
 
Sv: ringorm?

Okej då vet jag.

Jag blev bara lite osäker på det, iom att det bara smittar via direktkontakt...

Även om hästen inte vidrör andra hästar så kan det smitta eftersom ringorm lever kvar på inredning o.dyl. väldigt länge i väntan på värddjur. Vi har inte haft ringorm på våra hästar med däremot på våra nötkreatur. Numer vaccinerar vi mot ringorm och det funkar bra, dom arma djuren får utstå ett enormt lidande. Har även drabbats själv och kul är det inte! Det kliar något så grymt och det hjälper inte att man kliar på utsidan som på t.e.x ett myggbett för klådan är under huden :(

Ringorm är ju en svampsjukdom och kan behandlas med pevaryl för fotsvamp. :) Lite besvärligt för djur eftersom det kladdar men får man det själv funkar det jättebra. :)

/Kicki :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
917
Hästvård Vilket tror ni, Ringorm eller pälsätare?
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har upptäckt utslag på Poppy 😓 Ser ringorm på hund ut som på marsvin eller ser det annorlunda ut? Jag tycker inte att det ser ut som...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Lyan
·
Hoppning Någon som vet varför inte Jens tävlar hingsten längre?
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp