Bukefalos 28 år!

Rintränings- och utställningstråd


Tack!
Hon fick fantastisk kritik, så jag är jättenöjd 🥰
IMG_2601.jpeg
 
16,5 månader gammal kom min RR-tik till slut in i sitt första löp. Tyvärr 2,5 veckor innan den inbokade tredagars-utställningen i Ronneby.

Nu återstår om någon av utställningshundarna går att ställa. En tik som just är i eller just passerat höglöp och en hane som bara vill sätta på henne 😂
 
BIM o BIR -kelpie för dagen! 💜🤎
Slyngeln slog tanten och resten av konkurrensen som för dagen faktiskt var tre till!

IMG_5097.jpeg


Wissla 💜 11årig veterantik Fin rastyp. Feminimt huvud, bra öron bra hals o rygglinje lite runt kors, bra svans. Markerat förbröst bra benstomme, lite rak bak. Utmärkt päls.
Excellent -ck - BIR Veteran -BIM -BIS Veteran 3

Mint 🤎 En hane med fina proportioner, fin rastyp. Välformat huvud bra öron bra hals o rygg, lite rund över kors, djup kropp maskulint förbröst, lite lösa armbågar bra bakställ Rör sig väl. Bra päls o färg
Excellent -ck - BIR -oplacerad BIS
 
Gimo Int gick bra för min del i stekhet värme ...

443695654_10232967775639248_1305130613144546178_n.jpg

9,5-åriga veterantiken SE UCh FI UCh Nord JV-15 SE VV-22 Xilla van het Bossche Front blev bästa tik, BIM och Bästa veteran i rasen.

442504250_10232967780759376_1586734259256636202_n.jpg

Mei Hung Ping Nan "Pinglan" 5,5 år blev tredje bästa tik med reserv-cert (hennes tredje) och reserv-cacib (hennes andra).
 
Gimo INT var en besvikelse, ett slätt Excellent då domaren tyckte hon var allt för lång i ryggen, men hundar med långa ryggar (som ägarna själv vet om) fick inget nedslag. :cautious:
Vart den långa ryggen sitter har jag inte lyckats komma på. Men jag var inte den enda som var missnöjd i Kooiker ringen, domaren hade väl inte riktigt koll på rasstandarden.😅
Det jag måste ta med mig till nästa gång är att få min hund trava normalt för just nu travar hon som en flashig dressyrhäst. 🙃
IMG_20240516_112805.jpg
 
Gimo INT var en besvikelse, ett slätt Excellent då domaren tyckte hon var allt för lång i ryggen, men hundar med långa ryggar (som ägarna själv vet om) fick inget nedslag. :cautious:
Vart den långa ryggen sitter har jag inte lyckats komma på. Men jag var inte den enda som var missnöjd i Kooiker ringen, domaren hade väl inte riktigt koll på rasstandarden.😅
Det jag måste ta med mig till nästa gång är att få min hund trava normalt för just nu travar hon som en flashig dressyrhäst. 🙃
Visa bifogad fil 145826
Men Excellent var väl bra? :)

Jag är skitnöjt med att Wallan har fått Excellent rakt igenom på alla utställningar. Tänker att hon håller en jämn kvalité :)
 
Men Excellent var väl bra? :)

Jag är skitnöjt med att Wallan har fått Excellent rakt igenom på alla utställningar. Tänker att hon håller en jämn kvalité :)
Jo ett Excellent är bra och jag bör väl vara nöjd att vi faktiskt fick det med hänsyn till kritiken. 😅
Det är väl charmen egentligen med en sådan här typ av "sport" att man vet aldrig vad man riktigt får.
Men man är ju tävlingsmänniska så ibland blir man besviken. 😎
 
Gimo INT var en besvikelse, ett slätt Excellent då domaren tyckte hon var allt för lång i ryggen, men hundar med långa ryggar (som ägarna själv vet om) fick inget nedslag. :cautious:
Vart den långa ryggen sitter har jag inte lyckats komma på. Men jag var inte den enda som var missnöjd i Kooiker ringen, domaren hade väl inte riktigt koll på rasstandarden.😅
Det jag måste ta med mig till nästa gång är att få min hund trava normalt för just nu travar hon som en flashig dressyrhäst. 🙃
Visa bifogad fil 145826
Ibland blir det CK, ibland inte. Om hundar med lång rygg fick CK så hade de kanske förtjänster som gjorde att domaren kunde bortse från ryggen. Det är sällan så enkelt att det bara är bristerna som drar ner priset, utan det kan lika gärna vara frånvaron av uppenbara förtjänster.
Jag har en chowtik som är lite lång (dock inte lång i ryggen utan lite lång i länden, vilket gör att hon alltså inte är så kvadratisk som man önskar en chow chow), men hon har under sitt liv vunnit väldigt bra (champion, BIR och grupplacering). Få domare har ens anmärkt på att hon kunde vara kortare, eftersom hon bär upp sig så bra och har sådan utstrålning och balans i ringen att man istället främst ser hennes förtjänster. Hade hon inte visat upp sig så bra och verkligen framhävt sina förtjänster så hade hennes brister blivit mycket mer uppenbara och förmodligen gjort att hon inte alls gått så bra som hon nu gjort.
Excellent är inte dåligt, men kanske är det så enkelt som att just den domaren inte är någon du behöver anmäla den här hunden för igen.
 
Gimo INT var en besvikelse, ett slätt Excellent då domaren tyckte hon var allt för lång i ryggen, men hundar med långa ryggar (som ägarna själv vet om) fick inget nedslag. :cautious:
Vart den långa ryggen sitter har jag inte lyckats komma på. Men jag var inte den enda som var missnöjd i Kooiker ringen, domaren hade väl inte riktigt koll på rasstandarden.😅
Det jag måste ta med mig till nästa gång är att få min hund trava normalt för just nu travar hon som en flashig dressyrhäst. 🙃
Visa bifogad fil 145826
Cykling brukar göra susen för bättre framåtdriv i travet tycker jag 😊
 
Tack för råd! Hon kan trava, dock utan mig i närheten... har lyxproblemet med en väldigt lydig kontaktsökande hund, det då hon leker dressyrhäst.🥴

Tittar du på henne när du springer?
Det gjorde stor skillnad för min hunds sätt att visa sig i ringen, när jag slutade kolla ner på henne och bara kollade rakt fram/på domaren :)
 
Tack för råd! Hon kan trava, dock utan mig i närheten... har lyxproblemet med en väldigt lydig kontaktsökande hund, det då hon leker dressyrhäst.🥴
Jag hade en sån hund. Hon sprang och tittade på mig hela tiden med resultatet att rörelserna inte kom fram. Jag testade med klicker. Vi sprang och så fort nosen var framåt en mikrosekund blev det klick. Hon fattade väldigt snabbt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp