Bukefalos 28 år!

Roliga övningar

M

maximilia

Idag lekte vi med hästarna i paddocken. Trampa på en presenning, rulla stora tunnor och hoppa små hinder. Jätteroligt tyckte både vi och hästarna! :D
Men nu lider jag av idétorka, och skulle vilja ha hjälp med roliga skrämsel/lek/lydnadsövningar.
Brukar ni hitta på bus med era hästar, och vad gör ni då? Har ni dom lösa eller i grimskaft?
 
Något jag själv vill och ska öva med min häst är att gå under pressening men har ej haft möjlighet att hänga upp någon ännu. Passera olika saker som fladdrar och hoppa hinder med saker som fladdrar...
Lycka Till /MissSindra
 
Roliga övningar är bara nyttigt för hästen och kul att göra.
Såg ett program om polishästar vad dom gör när dom utsätts för olika saker för att klara av folkmassor.
Men det var lite för avanserat mot vad vi fritidryttare gör.

Gör det själv med min tinkerhäst.
Du kan rulla fotboll :eek: mellan benen på hästen,använd dig av ett paraply och fäll upp det :eek:,kasta boll över hästen, :eek: ja låt fantasin flöda men här var det några förslag vad du kan göra.
Men allt ska göras med sunt förnuft och blir hästen rädd :eek:så fortsätt tills hästen accepterar det du gör och sluta när hästen kan stå avslappnad :) :) innan du går på nästa övning.
men gör inte allt på samma dag.
Lycka till.
 
Inspireras av bruksridning och agility!
Vippbrädor (stabila!), bildäck att kliva i, lastpall att gå upp på (spika fast brädor uppepå.
Öppna grindar, flytta "post" mellan brevlådor. Tänk bara på att allt måste vara dimensionerat efter storleken på pållen så inget går sönder som de trampar på.
 
Har sett på när de har polishäststräning här i ridhuset. då brukar de göra en dek skojiga saker, bla. hoppa eldhinder (tror INTE du ska försöka dej på det :crazy:), spelat med jättestor boll med hästarna, rider förbi parasoll som svajar, rider över-under-genom-på presenningar, lägger presennimngen mellan sadeln och sig själv så den åker bakom hästen sedan gäller det att man ska rida på varandras sån så att den åker av. Rida med flaggor, dra en pinne i en stor tunan så det låter massvis.

det e vad jag kommer på nu.
 
Trampa på lastpall har vi funderat på, ska bara göra den lite stabilare först..ena hästen är en biffig paint :crazy:
Paraply/parasollidén var bra, det kan ju vara bra att vänja dom vid.
Tunnan ska jag försöka få dom att rulla, och jag har dragit en vattenslang och en spann under magen och mellan benen.

Dig som skrev om presenningen: Har du testat att lägga den över hästen? Kan ju vara bra att öva på om du inte kan ordna så du kan gå under den.

Mer tips! :banana:
 
Jag brukar leka med hästarna i hagen, lösa såklart för då är det upp till dem om de vill vara med....ofta blir de så nyfikna när matte kommer med olika saker som ex en svart soppåse som krängs över huvudet...burkar, pressening, som man kan gå över och under..eller bara att race ikapp med dem...får akta mig för den ena pållen hon blir lätt närgången så jag får hoppa undan när hon kommer springande i full karriär!!

Men jätte kul!!

Prova att få hästen att följa med dig, sen tvärvänd och spring andra hållet...lovar att de följer efter och gör sig såååå fina!!!

Snöbollskrig hade jag med min ettåring...men nu när hon är fyra så är det tyvärr inte lika roligt....men det finns jätte mycket!!!

:DSam
 
Jag har dom oxå lösa, fast jag är i paddocken med en i taget. Följer mig gör stoet oftast, iaf när vi har hållt på en stund. Har sprungit och tvärvänt oxå, det tycker hon är kul!
Soppåse ska testas!
 
Du hade ju en vattenslang som du hade dragit under magen har du prövat och skaka den som en orm på marken och vässa lite grann eller lekt spöke med ett lakan eller satt på musik kommit med papperspåsar med en boll i så att den rör sig om du vill lägga ner lite jobb har du det så kallade vattenfallet en sönderklippt presenning i remsor som den ska gå igenom m.m.m.m ibland får man övertyga att det inte är farligt och då har jag dom i grimma men för det mesta är dom utan man får ju ge dom tid att komma fram och titta vad det är för konstigt...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har en häst som älskar att gå på uteritt( är då pigg, framåt, känslig för hjälperna)men att vara på banan och göra...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 655
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp