Rutan - jag blir galen!

R

Raderad medlem 19815

Jag blir galen på att jag inte lyckats lära in rutan (lk2) på min hund. Vi har hållit på i evigheter känns det som och jag lyckas inte lära henne!

Ibland känns det som att nu fattar hon men nästa skick står hon som en fågelholk och strosar sen iväg och nosar lite vid sidan.

Jag har använt några olika metoder, mest target.

Hon förstår så länge jag visar henne att jag lägger targeten i rutan. Har jag gjort det 5 gånger och skickar henne utan target den 6 gången så fattar hon men tar vi en paus på en kvart och gör om samma sak utan target så är det inte alls säkert att det fungerar.

Börjar jag med att ställa av henne, går fram till rutan, pillar lite i marken och säger "här är rutan" så kan det hända att hon gör rätt, men alls inte alltid.

Vad ska jag göra?? Vi kommer inte vidare! Steget till att inte hjälpa henne genom att låta henne se på när jag ställer fram rutan och visar target känns jättelångt. Men jag vill ju komma ifrån targeten så fort som möjligt.
 
Sv: Rutan - jag blir galen!

När jag lärde min hund gick jag ända fram till rutan själv,så fort han gick in i rutan sa jag -Rutan o slängde bollen (eller va nu din hund gillar) till honom,så belöningen kom från mig inne i rutan,jag vill helst inte ha nåt på marken då de lätt blir en massa nosande då. Efter några ggr kunde jag stanna lite innan o skicka in honom o till slut hela vägen. De är förvisso 10 år sen min rottweiler o jag tränade o de har kommit nya träningsknep men så lyckades vi:)

Lycka till!
 
Sv: Rutan - jag blir galen!

Jag har ingen ruta när jag lär in detta moment utan en linje - 4 koner nära varandra i en linje. Sedan får hunden börja med att springade passera denna linje om och om igen. Jag läger en stor synlig trasa alldeles bakom konerna så hunden har en synretning varje gång.
När hunden börjar att aktivt "söka efter" konerna så gör jag synretningen mindre och mindre. (Dvs när jag kan säga "Var är rutan?" och hunden börjar se sej om efter konerna.)
När hunden springer och passerar konerna även utan synlig trasa så minskar jag avståndet fram till rutan till 3-4 meter max och lägger belöningen lite längre bort. Nu lägger jag till ett "Stå"/"Stanna" kommando så fort hunden passerat raden av koner. I detta skede minskar jag även ner till tre koner med längre mellanrum.

Dvs. "Rutan" hunde springer förbi kon-raden, "Stå" - hunden stannar, "Varsågod" - hunden får ta trasan/kampdonten.

När detta sitter flyttar jag snabbt isär konerna så att det bara står två koner längst fram och kör detta ett antal ggr. Därefter ställer jag dit de två bakre konerna och hittills så har ingen hund ens brytt sej om dessa.

Hoppas du förstod! :)

/Swat
 
Sv: Rutan - jag blir galen!

Din metod låter logisk och bra. Ska absolut prova den (tror du hon hinner lära sig till söndag då vi debuterar 2an?:angel:)!

Tycker dock att hon borde "se" konerna ändå så många gånger som jag har visat.
 
Sv: Rutan - jag blir galen!

Att hon ser dem är nog säkert :) Men frågan är ju vad de betyder för henne?

För oss betyder koner "passerar jag dem så ligger min belöning på andra sidan" - typ :D

/Swat
 
Sv: Rutan - jag blir galen!

jag kör något liknande som swat fast jag har en vanlig ruta med en skål med en boll i bakom. jag har provat med "stanna, varsågod", men så fort han börjar förvänta sig ett ställande går farten ner eller så försöker han smita runt rutan (för då kommer han slippa ett ställande tror han? ;)). så jag kör en 3-4 skick rakt igenom för varje gång jag ställer.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 943
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 996
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp