Allmänt svårtränad – tips?

Är du säker på att hunden hör ordentligt? Om handtecken fungerar, är det nödvändigt att kunna använda enbart verbal kommunikation? :) Jag hade nog fokuserat att använda det som hunden fungerar bäst med, och om det är handtecken hade jag tränat in det i första hand och sen kombinerat med verbala kommandon när det sitter (under förutsättning att hörseln är bra).

Tänkte också det! Kolla hörseln! :) Pga att jag använder teckenspråk i mott jobb så använder jag mycket tecken på hundarna också, funkar utmärkt med det också! :)

Lycka till!
100 % säker att han hör! Han vänder på en femöring och kommer som en skållad råtta vid inkallning till exempel, även när han/jag är utom synhåll. Han hör också när saker händer utanför hemmet och kommer springande för att vakta. (Visste ni hur vanligt det är att främmande hundar kommer uppflygande på balkonger, tar sig in i lägenheter och förstör allt och alla i sin väg? Balder vet, han har hört att det är supervanligt, så han är skitnoga med att se till att alla grannskapets hundar (och några suspekta människor också) fattar att det är no-go hemma hos oss! Hittills med gott resultat 👍🏻💪🏻)
 
Gällande verbalkommandon, jag har en liten oerhört trygg och rätt smart sällskapshund. Lär sig handkommandon oerhört snabbt, men får vara glad att hon kan inkallning, sitt och ligg rent verbalt. Shejping är också oerhört tålamodskrävande för henne då hon är seg på att bjuda på beteenden utan gärna typ bara ställer sig och stirrar en i ögonen.

Jag nötte väldigt mycket kontakt i början 😅 men men, hon är min 1:a valp och om mitt största fel är att hon blivit för kontaktsökande så är det ju bra.

Jag tränar en del med min hund och hon kan många saker. Men nästan inga rent verbala kommandon. Jag har inte tänkt så mycket på det men på en kurs fick vi testa att gå några rallyskyltar där vi först skulle göra som vi brukade, sedan bara rösten och sedan bara hand/kroppstecken. Min hund kan "sitt" på rösten, allt annat går på tecken. Så om det funkar för din hund, varför inte använda tecken? Jag använder båda, men vet att rösten är mest för mig och hunden tittar mest på händer och kroppen.
Jag har hört Per Jensen prata om det där, att de flesta hundar tittar efter kroppsspråk innan de lyssnar till vad som sägs och till exempel lyder handtecknet över verbalkommandot om de skiljer sig (om man säger ”sitt!” men gör ”snurra runt!” med handen så snurrar hunden runt, till exempel). Det kanske är så att en del hundar är mer extrema med det, helt enkelt, och helt sållar bort det verbala. Ska definitivt experimentera mer med att strunta i verbala kommandon och köra med handtecken!
 
😁😁

Lilli är sjukt lättlärd på ca allt, men vid inlärning av ligg fattade hon absolut noll och ingenting, innan det klickade 8 månade senare.

Tror inte hon fattar poängen alls med att ligga på kommando än. Ser fortfarande helt lost och förvirrad ut, men hon lägger sig ändå 😅

Jag har en liten urhund. Utifrån att ha jobbat med honom skulle jag rekommendera att prova att träna något där din hund jobbar mer självständigt -som t.ex spår, nosework, agility, hoopers. Något där han får vara duktig och du ser honom vara det. Min hund gillar att ha ett eget jobb.

Jag rekommenderar också korta övningar. Och fokus på glädje och lek.

Min tycker det är lite mysko med kontakt bara för att. Och om man bestraffar honom så lägger han ner. Nöter man lägger han ner. Ser han ingen mening i övningen lägger han ner.

Personsök var döden (om någon valt att komma bort i skogen, så var det ingen större förlust) tills han kom på att man i den situationen faktiskt fick skälla på folk tills man kräktes.

Han måste själv komma på att något är roligt eller värt att göra. Vi kommer aldrig någonstans med lydnaden. Och ja, jag är gråhårig

Min kompis gick jättemycket kurser med sin basenji. Han kunde ändå inte ens sitta på kommando när han gick bort vid 14 års ålder. Så ras har verkligen betydelse för hur lättränade de är.

Jag brukar säga att min 4-årige springer spaniel var och kissade när Gud delade ut hjärnorna. Han är en oerhört rar hund, men smart är han inte. Man måste nöta, nöta, nöta för att han ska lära sig saker. Att lära honom kommandot "fot" var en av de mest tålamodsprövande saker jag gjort. Fördelen är att han inte hittar på bus, han är helt enkelt inte tillräckligt uppfinningsrik för att ställa till med något.

Jaa.
Knatten hade en enorm matlust. Trots att han inte var labrador utan flat. Vi brukade säga att vi glömde kryssa i hjärna på beställningsblanketten. Vi fick en med två magsäckar. :D
Jag antar att tiden får utvisa om det är jag som behöver ändra på mina träningsstrategier, om det beror på unghundstiden eller om det är min hund som är korkad helt enkelt 🥲 Det är ju onekligen så att det kan skilja väldigt mycket från hund till hund. Det är lite synd om han faktiskt bara är lite dum, för jag själv hade tyckt det vore roligt att träna lite rallylydnad och sånt… men det är Cani-Cross och specialsök som är vår målsättning, och för det behövs det ju mer entusiasm än hjärna 😄

Nämen, det är jättebra att få höra er berätta och påminna mig om att alla hundar faktiskt inte är eller behöver vara bra på allt. Det går ju rätt bra ändå.
 
Jag har hört Per Jensen prata om det där, att de flesta hundar tittar efter kroppsspråk innan de lyssnar till vad som sägs och till exempel lyder handtecknet över verbalkommandot om de skiljer sig (om man säger ”sitt!” men gör ”snurra runt!” med handen så snurrar hunden runt, till exempel). Det kanske är så att en del hundar är mer extrema med det, helt enkelt, och helt sållar bort det verbala. Ska definitivt experimentera mer med att strunta i verbala kommandon och köra med handtecken!
En av mina förra hundar var VÄRDELÖS med ord. Helt ordblind. Hörde när jag ropade dock och allt där betydde tydligen kom, spelade ingen roll vad jag ropade. Men handtecken fungerade klockrent. Innan jag upptäckte det spenderade jag 9 månader med att försöka lära henne ligg :banghead:
 
Nämen, det är jättebra att få höra er berätta och påminna mig om att alla hundar faktiskt inte är eller behöver vara bra på allt. Det går ju rätt bra ändå.

Lost in space 🤷‍♀️

DSC_1018_1.JPG


Den yngre snappade "ligg" på 3 träningstillfällen a' 5 minuter 😅
 
Jag antar att tiden får utvisa om det är jag som behöver ändra på mina träningsstrategier, om det beror på unghundstiden eller om det är min hund som är korkad helt enkelt 🥲 Det är ju onekligen så att det kan skilja väldigt mycket från hund till hund. Det är lite synd om han faktiskt bara är lite dum, för jag själv hade tyckt det vore roligt att träna lite rallylydnad och sånt… men det är Cani-Cross och specialsök som är vår målsättning, och för det behövs det ju mer entusiasm än hjärna 😄

Nämen, det är jättebra att få höra er berätta och påminna mig om att alla hundar faktiskt inte är eller behöver vara bra på allt. Det går ju rätt bra ändå.
Svår tränad betyder inte samma sak som dum. Min fattar blixtsnabbt om han anser att det lönar sig (=är roligt).

Jag tror att det är ett vanligt fel som människor gör. Tex: om hunden inte utför övningen rätt backar man och gör övningen enklare. Men det kan faktiskt vara så att hunden anser sig färdig med övningen och att då göra den ännu lättare gör den också ännu tråkigare.

Min är mer positiv till sökövningar när jag gör dem till tävlingar mellan oss (Vem hittar gömman först?). Eller gör det till en lek (bara att jag tänker att "nu ska vi hitta dynamitgubben innan den exploderar", "trollen som gömde skatten sitter utanför - nu kan vi bara viska" "Eller oj där springer gömman och gömmer sig, Ta fast den!" så är det genast mycket roligare)
 
Svår tränad betyder inte samma sak som dum. Min fattar blixtsnabbt om han anser att det lönar sig (=är roligt).

Jag tror att det är ett vanligt fel som människor gör. Tex: om hunden inte utför övningen rätt backar man och gör övningen enklare. Men det kan faktiskt vara så att hunden anser sig färdig med övningen och att då göra den ännu lättare gör den också ännu tråkigare.

Min är mer positiv till sökövningar när jag gör dem till tävlingar mellan oss (Vem hittar gömman först?). Eller gör det till en lek (bara att jag tänker att "nu ska vi hitta dynamitgubben innan den exploderar", "trollen som gömde skatten sitter utanför - nu kan vi bara viska" "Eller oj där springer gömman och gömmer sig, Ta fast den!" så är det genast mycket roligare)
De här håller jag verkligen med om. Mina tex ses som dumma men dom e såå fruktansvärt smarta o lättlärda om man tränar med dom på rätt sätt o med rätt motivation o gör de superroligt :)
 
Hundar är jag inte så bra på.
Men katter som levt ett uteliv utan påverkan av människor reagerar väldigt olika mot katter som växt upp med människor.

En vildkatt jag gett mat i 3 år lyssnade aldrig på min röst. Ropade att det fanns mat eller lockade på honom när han satt ganska nära fick jag ingen respons. Han tittade men inte mer.

Min nuvarande hittekatt som bor inne funkar med allt, jättemysig. Men leksaker, där är han trögfattad. Komma när man ropar inne nej om det inte gäller mat. Ute så kommer han.
Så jag tror dom lär sig människosaker på ett helt annat sätt ibland. Dom är streetsmarta lärt sig den hårda vägen ,men vad människor håller på med är något helt annat.
 
Hundar kommunicera främst med kroppsspråk, de är avlade på att läsa vårt kroppsspråk. Att hunden lyssnar bättre på handtecken än på verbala kommandon är egentligen rätt naturligt.

Skulle du vilja tävla rallylydnad så är handtecken tillåtna, hur många som helst så länge du inte rör hunden.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en terrier som gärna tränar men bara om passen består av 80% av sådant hon redan kan och hon får briljera och 3 minuter av sådant som jag vill att hon ska lära sig.
Det tog ett tag innan jag insåg att hon tyckte inte det var kul på samma sätt som jag.
Tränaren som jag tränade för då var peppande med att jag inte hade hittat rätt belöning i form av godis/leksak.
Men nej, hon tycker bara inte att det är kul med den typen av träning. (Inte ens rallylydnad gick hem.)

Specialsök och uppletanden är hennes grej. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Caps
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 033
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp