ryggömhet vid brunst???

L

lill_flesky

Har märkt att min häst (som brunstar ofta och väldigt kraftig) blir väldigt känslig när hon brunstar, dvs man får inte ta i ex. armbågarna, magen eller på juvret. Då piper hon och tar man lite för mycket kan hon dra upp ett bakben för att markera att det inte är okej.
I alla fall så har jag märkt att hon har en tendens till att bli öm i ryggen när hon brunstar :confused: det är ganska mycket, sätter man fingrarna på musklerna på ryggen och tyrcker så svankar hon direkt. Men samtidigt så behöver jag knappt lägga händerna på rumpan för att hon ska flexa upp ryggen vilket hon inte gör i vanliga fall.

Finns det ett samband med att hon brunstar och att hon blir känslig? Är det något extra man bör tänka på när hon brunstar och blir så pass känslig?
 
Ston som brunstar kan få problem med hudömhet, precis som vid pälsfällnig. Fällningen är en hormonomställning, likaså brunstar.

Däremot tycker jag att du skulle kolla upp pålla med vetrinär, så att det inte finns några oönskade element i livmoder eller äggledare. Om inget finns att återfinna där, skulle du kanske be någon ta sig an och kolla bäcken/höft på pållan. I övrigt låter det som om det handlar om stora hormonomställningar i samaband med brunst, det kan man behandla på olika sätt.

Först tycker jag nog att pållan bör kollas av vetrinär, brunstar hon denna årstid så är det inte riktigt ok.
 
Som jag sagt tidigare; kraftiga och täta brunster är inte normalt och du bör låta göra en riktig veterinärundersökning för att utesluta att ditt sto har någon sjukdom i livmoder eller äggstockar. Såväl endometrit (en variant av livmoderinflammation), äggstockscystor och dito tumörer ger de symptom du beskriver. Att enbart behandla med diverse örtpreparat (eller var det homeopatiska?) gränsar till dålig djurhållning. Om man däremot inte hittar någon medicinsk kan man, så länge hästen inte far illa, provbehandla med huskurer etc.

Men du har kanske haft veterinär ute sedan ditt förra inlägg?
 
mitt sto står och spänner sig så mycket i hagen när hon brunstar att hon sen bara darrar och skakar när man tar in henne. :(
 
Jag ska ta upp det med vet. när hon kommer ut och vaccinerar och kollar tänderna nästa gång, vilket hon gör snart.
Då har jag också haft en möjlighet att prova homoepatmedlet som hon får nu, reagerar hon på det så är det någonting som är fel, men skulle det vara så att det hjälper och symptomen inte kommer tillbaka så kan man ju delvis utesluta ex. cystor på äggstockarna då det borde ge hormonrubbningar så fort jag slutar med preparatet.

Men som sagt så ska jag ta upp det med vet. så snart hon kommer ut igen.
 
Bäckenet och höfterna är kollade av equiatriker och kiropraktor, hon hade en del spänningar i korsryggen för ganska länge sedan men senast jag hade ut massören kunde hon inte känna något iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Vinur
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 313
Senast: klystron
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 500
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
745
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp