Bukefalos 28 år!

Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte bara i Frankrike, överallt. Annefrid i ABBA är en tysketös och mobbades under sin uppväxt i Norge, hur det var för hennes mamma som ung och ensamstående är inte så svårt att räkna ut. Sen ska vi inte heller glömma att när tyskarna slogs tillbaka och de allierade kom så var inte heller de några änglar, även om det inte direkt var våldtäck alla gånger så hade unga kvinnor inte så mycket val än att ställa upp även om de fick en chokladkaka eller ett par nylonstrumpor.

Krigsförbrytelser begås inte enbart av motståndarna. Det har varit en del skandaler även när det gäller trupper FN skickat in till oroshärdar runt om i världen.
Fruktansvärda övergrepp begicks mot barn till tyska soldater, men Frida kom till Sverige innan hon var två år gammal tillsammans med sin mormor. Familjen blev utstött och mormodern insåg att flickan måste bort. Mamman stannade först i Norge, men anslöt efter några månader. Tragiskt nog blev hon njursjuk och dog vid 21 års ålder. Frida växte upp i Sverige och blev svensk medborgare så fort hon kunde bestämma själv,. vilket var vid 16 år (Källa: Carl Magnus Palm: ABBA - the story samt intervju med Frida i Skavlan).

Efter att ha kommenterat detta inom ett av mina eh... nördområden :p håller jag med om allt annat i inlägget. Mycket av det som gjordes av den vinnande sidan i WW2 tycks ha begravts. Jag hörde ett inslag för några år sedan som diskuterade sovjetiska soldaters övergrepp mot kvinnor i Berlin, vilka var helt fruktansvärda.
 
Så vitt jag vet har det bott rysktalande i Ukraina sedan ca 1500-talet. Att utesluta deras språk från det offentliga rummet är ett väldigt starkt ställningstagande. Det är inte heller någon liten minoritet det handlar om, ca 30 % av befolkningen har ryska som modersmål.
Att terrorbomba denna rysktalande befolkning är ett betydligt kraftfullare ställningstagande.
 
Appropå tortyr, övergrepp och brutalitet i krig, flera av de tyska memoarer jag läst beskriver hur man flydde väst mot krigets slut, bort från de sovjetiska soldaterna även om man inte var säkra på vilket bemötande man skulle få av västmakterna. Och under flera tidigare år hade man begått vidriga handlingar mot tillfångatagna sovjetiska soldater tillika. I nazisternas extensiva dokumentering av sina krigsövergrepp ingick det bland annat noteringar om hur lång tid efter att man slutat mata de sovjetiska fångarna det tog innan de började äta varandra.
Krig tar fram det absolut värsta i människan. Det finns en psykologisk effekt en del ägnat sig åt att studera, som gör att helt vanliga människor kan begå rent ofattbara brott när samhällsstrukturen bryts ned och våldet flyttar in. Likväl kan de flesta sedan återgå till ett normalt liv efter krigets slut.
 
Jag förstår inte varför man sänder ut representanter att förhandla med Ukraina, kommer överens om humanitära korridorer för evakuering och sedan istället bombarderar området när människor skall försöka evakuera. Är det så att kommunikationen är så dålig att överenskommelsen inte når ut till trupperna?
 
Appropå tortyr, övergrepp och brutalitet i krig, flera av de tyska memoarer jag läst beskriver hur man flydde väst mot krigets slut, bort från de sovjetiska soldaterna även om man inte var säkra på vilket bemötande man skulle få av västmakterna. Och under flera tidigare år hade man begått vidriga handlingar mot tillfångatagna sovjetiska soldater tillika. I nazisternas extensiva dokumentering av sina krigsövergrepp ingick det bland annat noteringar om hur lång tid efter att man slutat mata de sovjetiska fångarna det tog innan de började äta varandra.
Krig tar fram det absolut värsta i människan. Det finns en psykologisk effekt en del ägnat sig åt att studera, som gör att helt vanliga människor kan begå rent ofattbara brott när samhällsstrukturen bryts ned och våldet flyttar in. Likväl kan de flesta sedan återgå till ett normalt liv efter krigets slut.
Fast jag har lite svårt att tro att de flesta kunde återgå till ett normalt liv efteråt. Jag tror att de flesta försökte trycka undan minnena, men att de återkom ju äldre de blev. Eller så tog man till flaskan, eller andra medel.
PTSD var ju något som myntades senare. Så "normalt" liv är väl relativt.
 
Jag förstår inte varför man sänder ut representanter att förhandla med Ukraina, kommer överens om humanitära korridorer för evakuering och sedan istället bombarderar området när människor skall försöka evakuera. Är det så att kommunikationen är så dålig att överenskommelsen inte når ut till trupperna?
Jag undrar det, eller vill man (Putin) bryta ned moralen hos befolkningen så pass att man utnyttjar dessa tillfällen att bomba områden där man vet att civila kommer att samlas vid en viss tidpunkt?
Avskyvärt isåfall.
 
Man ska nog inte underskatta "mitten ryssen" här. Alla vet att det finns gott om ryssar som gillar Putin och tycker att allt han gör är toppen, och vi vet att det finns dom som hatar Putin och är beredda att protestera trots att dom riskerar fängelse för det. Men jag skulle tro att bägge dom här grupperna har Putin rätt bra koll på

Men så finns det en grupp som kanske tyckt Putin är en helt ok ledare tills nu, som inte är beredda att protestera öppet, som har vänner och familj i Ukraina. Det är dom som kommer ge Putin problem när alla sanktioner verkligen börjar synas, människorna som hade stått ut med honom om han inte gjorde det här. Den gruppen är nog mycket mycket större än Putin räknade med när han inledde det här kriget.
 
Fast jag har lite svårt att tro att de flesta kunde återgå till ett normalt liv efteråt. Jag tror att de flesta försökte trycka undan minnena, men att de återkom ju äldre de blev. Eller så tog man till flaskan, eller andra medel.
PTSD var ju något som myntades senare. Så "normalt" liv är väl relativt.
Man beskrev det som "reintegration into society" och hade tittat på faktorer som anställning, avhållande från brott, bildande av familj osv.
 
Jag undrar det, eller vill man (Putin) bryta ned moralen hos befolkningen så pass att man utnyttjar dessa tillfällen att bomba områden där man vet att civila kommer att samlas vid en viss tidpunkt?
Avskyvärt isåfall.

Det har jag svårt att tro, men vad sanningen är spörs det. För min del känns det troligare att man kan vilja köpa tid för att flytta på markfolket, eller att det är så svårt att kommunicera att överenskommelsen inte nått hela vägen fram. Även om det senare verkar mindre troligt, eftersom den andra sidan inte hade några problem att förmedla informationen och stod redo att evakuera.
Dock är det definitivt nedbrytande för de som är beredda att evakuera och som nu är utan mat, vatten, värme och el, så ja kanske.
 
Det har jag svårt att tro, men vad sanningen är spörs det. För min del känns det troligare att man kan vilja köpa tid för att flytta på markfolket, eller att det är så svårt att kommunicera att överenskommelsen inte nått hela vägen fram. Även om det senare verkar mindre troligt, eftersom den andra sidan inte hade några problem att förmedla informationen och stod redo att evakuera.
Dock är det definitivt nedbrytande för de som är beredda att evakuera och som nu är utan mat, vatten, värme och el, så ja kanske.
Ändå rätt märkligt att det skett nu igen om det nu är kommunikationsbrist det hänger på.


https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rysk-beskjutning-stoppar-evakuering
 
Jag har tänkt på saken. "Ett rike, ett språk" är en föråldrad, nationalromantisk tanke från slutet av 1800-talet.

Så vitt jag vet har det bott rysktalande i Ukraina sedan ca 1500-talet. Att utesluta deras språk från det offentliga rummet är ett väldigt starkt ställningstagande. Det är inte heller någon liten minoritet det handlar om, ca 30 % av befolkningen har ryska som modersmål. (Kollade nyss andelen).

Vet inte om det är jämförbart, men många länder har flerspråkig förvaltning. T.ex Finland, Belgien, Schweiz, Kanada.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att lagstiftarna i dessa länder plötsligt börjar kräva att t.ex minoritetsmedia måste översättas till majoritetens språk.

Först ett tankefel, Ukrania försöker skapa sig egen identitet, att ta klivet ifrån Ryssland, Belgien, Schweiz och Kanada har inte i modern tid tillhört något annat land, de har inte varit påtvingade ett annat språk.
Men om vi tittar på Finland som har tillhört Sverige och Ryssland/Sovjet så slåss de också för att finskan ska vara det rådande språket. Idag är det finska och svenska som är officiella språk i Finland, men det finns en stark rörelse som arbetar för att svenskan ska tas bort som officiellt språk och istället bli ett minoritetsspråk i Finland.

Sen gäller det att förstå skillnaden och rättigheter för officiellt språk och minoritetsspråk, i Sveriges språklag står det tydligt:
4 § Svenska är huvudspråk i Sverige.

5 § Som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.

6 § Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas. ( https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...attningssamling/spraklag-2009600_sfs-2009-600 )

På samma sätt vill Ukrania att urkraniska ska vara huvudspråket, som alla ska ha tillgång till och kunna använda inom alla samhällsområden. Att vi i Sverige inte kräver att tidningar på minoritetsspråk ska ha lika stor del svenska är för att svenskan har en betydligt starkare ställning än något minoritetsspråk. I Ukrania har ryska haft den ställningen under många många år och nu vill man stärka sin egen identitet.
Försök hitta ett enda land som inte har officiella språk, eller som har det inhemska språket som oviktigt. Att tro att språk är oviktigt är en extremt priviligerat synsätt och för någon som aldrig har blivit ifråntagen sitt språk. Språk är identitet och den ukraniska befolkningen vill återta sin identitet. Om länder inte spelade någon roll skulle vi inte förfasa oss över kriget i Ukrania - det är lika mycket ett krig om språket som om landet.

Det i sig är inget hinder att gå med i vare sig EU eller NATO, har du sett ett EU möte där alla har tolkar på sitt språk just för att det egna språket är det viktigaste?
 
Fruktansvärda övergrepp begicks mot barn till tyska soldater, men Frida kom till Sverige innan hon var två år gammal tillsammans med sin mormor. Familjen blev utstött och mormodern insåg att flickan måste bort. Mamman stannade först i Norge, men anslöt efter några månader. Tragiskt nog blev hon njursjuk och dog vid 21 års ålder. Frida växte upp i Sverige och blev svensk medborgare så fort hon kunde bestämma själv,. vilket var vid 16 år (Källa: Carl Magnus Palm: ABBA - the story samt intervju med Frida i Skavlan).

Efter att ha kommenterat detta inom ett av mina eh... nördområden :p håller jag med om allt annat i inlägget. Mycket av det som gjordes av den vinnande sidan i WW2 tycks ha begravts. Jag hörde ett inslag för några år sedan som diskuterade sovjetiska soldaters övergrepp mot kvinnor i Berlin, vilka var helt fruktansvärda.
Jag jobbar med äldre i Tyskland som upplevt WW2, både ryssar och amerikaner gjorde fruktansvärda övergrepp på framförallt kvinnor efter de vunnit, även om de flesta säger ryssarna var utan tvekan de värsta.
 
Det har jag svårt att tro, men vad sanningen är spörs det. För min del känns det troligare att man kan vilja köpa tid för att flytta på markfolket, eller att det är så svårt att kommunicera att överenskommelsen inte nått hela vägen fram. Även om det senare verkar mindre troligt, eftersom den andra sidan inte hade några problem att förmedla informationen och stod redo att evakuera.
Dock är det definitivt nedbrytande för de som är beredda att evakuera och som nu är utan mat, vatten, värme och el, så ja kanske.
Ändå rätt märkligt att det skett nu igen om det nu är kommunikationsbrist det hänger på.


https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rysk-beskjutning-stoppar-evakuering
Nej med tanke på hur enkelt Ukrainarna, som knappt har elekticitet, får ut informationen tycks det högst tveksamt att det skulle vara problemet.
Lät mer som att alla skyller på alla men inte att det skulle röra sig om en miss i kommunikation
Jag tänker även på att ryssen bombade ett par tågvagnar och järnväg som skulle användas för att evakuera en stad. Det var ett väldigt lägligt ställe för bomberna att hamna på.

Jag kan tänka mig att det är något som man pratar om med ryssen men så länge Putin inte själv säger det rakt ut så ser ryssarna inte det som ett löfte, och soldaterna kan bara fortsätta med sitt arbete medan man hummar. Med fördelen att man då har vetskap om en särskild plats och tidpunkt där desperata civila kan komma samlas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 085
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 372
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 150
Senast: Missemus
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
736
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp