Så kluven, en ponny till eller inte?

Mli

Trådstartare
Jag funderar och funderar, känner att jag behöver lite input. Här kommer mina förutsättningar:

Jag har idag en åring som blir D-ponny som ska ridas in om två år och köras in sommaren som kommer. Det kommer ta två år minst innan hon är ridbar för barnen och minst lika lång tid till innan jag litar på att köra ut henne med barnen med.

Min andra ponny är en a-ponny, 4 år, som jag kör mycket med. Superstabil. Tyvärr tråkig i ridningen då den är förbannat ponnyenvis. Vill bara gå i ett varv när den rids i paddock. Men funkar jättebra i körningen och när man rider ut.

Mina barn är 5 och 6 år, 5-åringen, sonen, promenerar jag ut med på a-ponnyn ett par dagar i veckan och han följer också med när jag kör. Ingen ambition att lära sig rida ordentligt, bara ridterapi. 6-åringen, dottern, rider på ridskola och tycker att det är roligare än att rida hemma. Hemma är det kul att rida ut i skogen. När jag hade en annan bättre ridponny förut tyckte hon det var kul att rida i paddocken. Jag vill inte pressa henne till ridning, hon får ta det i sin takt.

Och så har vi ju mig också, jag har ingen ambition att rida i en paddock utan är nöjd med körningen. Inga tävlingsambitioner, men det är kul att träna ponnyerna och målet är att kunna köra tur i stadsmiljö. Hämtar ofta barnen på dagis/skola vilket uppskattas. Jag har hästarna hemma på min gård, jag har plats till fler och kostnaden för foder är minimal för en ponny till.

Jag funderar nu på att köpa en till ponny av följande orsaker:

  • Med en till a-ponny kan min dotter följa med ut på ridpromenad tillsammans med mig och sonen, vi behöver inte vänta på att pappan ska komma hem från jobbet.
    Jag skulle kunna köra längre/tuffare vägar om två ponnysar drar i par. Och hela familjen eller barnen med fler kompisar kan åka med.
    Min dotter kanske skulle det tycka att det var kul att ha en ridbar ponny.
    Min körponny kan "göra nytta" längre tid om man kan köra i par. Om ett par år är han urvuxen i ridningen.
    Om behovet kommer att sälja så är det ett högre värde att sälja ett synkat ponnypar än en endast enbetskörd ponny.
    För min egen del kan jag inte ha en "egen" häst utan får tänka på att optimera tillfällena med barnen. Att köra par hade varit en utmaning i hobbyn.

Jag vill inte köpa en ponny till av följande orsaker:

  • En till ponny som blir urvuxen ifall jag inte har tid att köra.
    En till ponny som kostar pengar (inte särskilt mycket dock...)
    En till ponny som ska motioneras separat ifall dottern inte heller vill rida ut, och ifall den inte fungerar i par. Går ju dock att sälja även fast det inte är kul för oss eller ponnyn.

Har också funderingar på en större ponny men då faller hela parkörningsidén.
Vad tycker ni, hur tänker ni? Vad hade ni gjort?
 
Sv: Så kluven, en ponny till eller inte?

Hm...det var mycket på en gång. Tycker att du har vettiga funderingar på alla håll för och emot.

Varför inte sälja a-ponnyn och satsa på 2 b-ponny i stället, t.ex russ? dom "varar" ju lite längre när barnen växer. Och barn växer ju rasande fort! Det vet vi ju!

Men visst, då får du ju en ponny till att motionera när du inte kör. Är du liten o nätt och kan rida en b-ponny? Eller köp två c-ponny?

Ja, det är inte lätt. Men a-ponnyn kommer ju snart att vara för liten så något måste du ju göra.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 678
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 964
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 374
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 179
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Bra liten bil?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp