Bukefalos 28 år!

Sa nej till boendestöd

Det ordinarie boendestödet på tisdagar är långtidssjuk. Så jag har haft en vikarie i flera veckor. Tyvärr fungerar han inte alls som boendestöd. Jag får tänka åt honom och vara hans ögon. Hela tiden. Jag förväntas dessutom vara hans arbetsledare. Det blir en belastning för mig som jag inte orkar med. Tyvärr finns det ingen annan som kan komma. Så det blir inget boendestöd på tisdagar. Jävla skit liksom.

Och så har läkaren på sjukhuset där jag låg inlagd skrivit ut melatonin. Jag fattar inte varför. Jag vaknar förvisso ofta på nätterna men tycker inte det är ett jätteproblem. Melatonin har däremot hög risk för att ge kognitiva problem och dagtrötthet. Och trötthet på dagen står jag inte ut med. Det förstör mitt liv.

Sen har läkaren även skrivit ut alimemazin droppar. Utan att ens diskutera saken med mig. Jag vill INTE ha droppar. De smakar så fruktansvärt illa och smaken sitter i väldigt länge. Det är dessutom svårt att dosera droppar. Jag fattar inte alls varför han skrev ut droppar och inte kapslar.

Och så är det planerat att provtagning ska ske på onsdag, om det bara löser sig med boendestödet den dagen.
 

Håller med om dubbel belastning osv men tycker samtidigt synd om boendestödet som blev utkastad- ju fler som gör så desto färre vill väl jobba som boendestöd och då blir det som det blivit nu- det finns ingen annan.
Det är inte synd om boendestödet, man har inte som ansvar att göra dom glada och nöjda. Förhoppningsvis så tar han upp problematiken och lär sig hur han bör uppträda och agera hos dom han är boendestöd hos. Man ska inte må dåligt av boendestöd, blir det en stress i sej självt så hjälper dom ingenting.
 
Det är inte synd om boendestödet, man har inte som ansvar att göra dom glada och nöjda. Förhoppningsvis så tar han upp problematiken och lär sig hur han bör uppträda och agera hos dom han är boendestöd hos. Man ska inte må dåligt av boendestöd, blir det en stress i sej självt så hjälper dom ingenting.
Jo det tycker jag att det är när, som här, ett boendestöd blir illa behandlad.
 
Det där är inte lika med att bli illa behandlad och nej, det är absolut inte synd om boendestödet. Det boendestödet behöver lära sig mer och få bättre vägledning av dom han jobbar för så han lär sig hur han ska bemöta och läsa av och hantera folk.
Boendestöden kanske sitter i samma sits som @Wille , måste ta det jobb som erbjuds. Det är säkert så att han behöver mer vägledning men betänk att även han kan ha svårigheter i livet så jo jag tycker att bli utsparkad o otrevligt bemött inte hör dit , där kan man säga till på ett trevligt sätt att jag tror inte vi passar ihop- men han va väl bara jävlig.
 
Boendestöden kanske sitter i samma sits som @Wille , måste ta det jobb som erbjuds. Det är säkert så att han behöver mer vägledning men betänk att även han kan ha svårigheter i livet så jo jag tycker att bli utsparkad o otrevligt bemött inte hör dit , där kan man säga till på ett trevligt sätt att jag tror inte vi passar ihop- men han va väl bara jävlig.
Nej, man behöver inte alls som omsorgstagare ta ansvar för personalens välmående. Det är arbetsgivaren som har det ansvaret.

För utvärderingen av insatsens genomförande är det mindre bra att göra det till en fråga om att "personer inte passar ihop" istället för att lägga fokus på vad det är för konkreta aspekter i utformning och genomförande som inte matchade personens behov och funktionsförmåga.
Det är utifrån de sakliga grunderna till varför det inte fungerade som man kan förbättra insatserna. Om det nu är instruktionerna till personalen, kompetensnivån, eller den behovsanalys som görs tidigare i kedjan som behöver förändras. Istället för att på trial-and-error skicka en ny person och bara hoppas att det ska gå bättre.
 
Jag har också nekat en person som mitt boendestöd för att denne 'gav fel energi'. Och det var inget konstigt med det? Jag pratade med min kontaktperson på boendestödet och sa som det var, denne person kunde inte ge vad jag behövde. Jag provade ett par gånger till men nej, det blev inte bättre.

Så då fick jag en annan.

Inte det minsta synd om personen som helt enkelt fick en annan brukare istället för mig. Som personen, förhoppningsvis, matcahde med bättre.

( sen har jag också en historik hos dem av att fungera med alla andra de skickat och att vara tydlig i det jag behöver.)
 
Jag har också nekat en person som mitt boendestöd för att denne 'gav fel energi'. Och det var inget konstigt med det? Jag pratade med min kontaktperson på boendestödet och sa som det var, denne person kunde inte ge vad jag behövde. Jag provade ett par gånger till men nej, det blev inte bättre.

Så då fick jag en annan.

Inte det minsta synd om personen som helt enkelt fick en annan brukare istället för mig. Som personen, förhoppningsvis, matcahde med bättre.

( sen har jag också en historik hos dem av att fungera med alla andra de skickat och att vara tydlig i det jag behöver.)
Jag hade en bs som jag bara kände att jag vill att h*n ska ut ur min bostad. H*n var inte dum utan jag hade bara en stark känsla av att jag inte ville ha h*n hos mig. Så då fick jag en ny.
 
Boendestöden kanske sitter i samma sits som @Wille , måste ta det jobb som erbjuds. Det är säkert så att han behöver mer vägledning men betänk att även han kan ha svårigheter i livet så jo jag tycker att bli utsparkad o otrevligt bemött inte hör dit , där kan man säga till på ett trevligt sätt att jag tror inte vi passar ihop- men han va väl bara jävlig.
Jag vet inte hur det är på andra ställen men här är boendestödjare ett yrke som man behöver kvalifikationer för. De anställer inte första bästa arbetslösa person.
Min ena har läst socialpsykiatri och den andra är mentalskötare med lång erfarenhet.
De går även fortsättningsutbildningar genom jobbet.

https://www.framtid.se/yrke/boendestodjare-boendeassistent
Boendestödet beviljas för personer med olika typer av funktionsnedsättningar och bygger på individanpassat stöd, vilket gör att boendestödjarens arbetsuppgifter styrs utifrån brukarens behov och kan därför variera ganska mycket. Boendestödjaren ansvarar för att insatserna utförs metodiskt och pedagogiskt.
Lämplig utbildningsbakgrund för en boendestöjdare/boendeassistent är gymnasial eller eftergymnasial utbildning, som bland annat kan finnas inom Yrkeshögskolan, med inriktning psykiatri.

Du ska ha arbetserfarenhet av målgruppen psykiskt funktionshindrade. Det är meriterande om man har utbildning inom neuropsykiatri och beroendelära.
 
Det är nog ingen lätt sak att vara boendestöd men har man utbildning så ska man ju klara jobbet. Och jag tror att ingen får fast jobb som boendestöd om de saknar utbildning. Jag har haft en jättebra vikarie som inte fått fast jobb för att hon saknade utbildning.

Men jag har haft boendestöd som kommit in genom dörren och sen blivit stående tysta och jag har suttit och undrat "hur ska jag kunna hjälpa det här boendestödet?" Jag har haft boendestöd som fipplat med sin mobil under sin tid här och denna person körde sönder ett större krukfat för mig. Sen tog denne tid från min beviljade tid för att köpa ett nytta fat. De var undanplockade för säsongen, personen hade inte mål i mun att fråga personalen så hen kom hit tomhänt. Och jag fick mindre tid.

Men den jag nu sagt nej till tar nog priset.
 
Jag hade inte bestämt något alls när jag skrev inlägget. Jag vet inte vilken tanke läkaren haft, för jag tycker själv att jag inte har så stora sömnproblem. Brukar vakna några gånger per natt och snabbt somna om.

På apotekets hemsida varnades det för sömnighet och dålig reaktionsförmåga dagen efter man tagit medicinen. Det kom upp när jag la medicinen i kundvagnen.
Antagligen vaknar du för att du inte kommer ned i djupsömn, det är i djupsömnen som den riktiga återhämtningen sker så den är viktig för hjärnan. Prova melatonin det är ju kroppseget och borde inte ge några direkta biverkningar. Sömn är extremt viktigt för psykisk och fysisk hälsa, så får du ordning på den så är det mycket värt. Tex är det ett tecken på att man inte får god sömn om man är trött på morgonen när man vaknar, inte sömnig utan fortfarande trött.
 
Antagligen vaknar du för att du inte kommer ned i djupsömn, det är i djupsömnen som den riktiga återhämtningen sker så den är viktig för hjärnan. Prova melatonin det är ju kroppseget och borde inte ge några direkta biverkningar. Sömn är extremt viktigt för psykisk och fysisk hälsa, så får du ordning på den så är det mycket värt. Tex är det ett tecken på att man inte får god sömn om man är trött på morgonen när man vaknar, inte sömnig utan fortfarande trött.
Min psykolog sa att det är normalt att vakna på natten, för annars skulle vi inte kunna vända på oss så vi skulle få liggsår.
 
Min psykolog sa att det är normalt att vakna på natten, för annars skulle vi inte kunna vända på oss så vi skulle få liggsår.

Ja, vi går ur djupsömn men man behöver ju absolut inte vara vaken för att vända på sig på natten.

Jag rör mig mycket i sömnen, även med 12kgs täcke, och inte vaknar jag för det.

Däremot får jag ett avvikande sovmönster (vaknar) när jag mår psykiskt dåligt.
 
Min psykolog sa att det är normalt att vakna på natten, för annars skulle vi inte kunna vända på oss så vi skulle få liggsår.
Fast det är väl ändå mera att man ”omedvetet” vaknar.
Inte att man vaknar och är vaken.
Information här nedan är från min Fitbit som mäter sömnen. Alla gula streck är när jag har ”vaknat” men det är så korta stunder så jag märker som inte ens.
Denna sömnen är registrerad som utmärkt och jag var verkligen utvilad när jag vaknade den dagen.
IMG_4107.jpeg
 
Fast det är väl ändå mera att man ”omedvetet” vaknar.
Inte att man vaknar och är vaken.
Information här nedan är från min Fitbit som mäter sömnen. Alla gula streck är när jag har ”vaknat” men det är så korta stunder så jag märker som inte ens.
Denna sömnen är registrerad som utmärkt och jag var verkligen utvilad när jag vaknade den dagen.
Visa bifogad fil 145525
Väldigt intressant att man inte djupsover mer än så. Om jag hade fått gissa utefter din bild så hade jag trott att det var någon med sömnproblem, inte någon som sov utmärkt :D

Men skönt att veta, jag oroar mig en del för att jag sover dåligt. Brukar sova oavbrutet fram till runt 4-tiden. Efter det är det max 20 minuter i stöten.
 
Väldigt intressant att man inte djupsover mer än så. Om jag hade fått gissa utefter din bild så hade jag trott att det var någon med sömnproblem, inte någon som sov utmärkt :D

Men skönt att veta, jag oroar mig en del för att jag sover dåligt. Brukar sova oavbrutet fram till runt 4-tiden. Efter det är det max 20 minuter i stöten.
Här är jämförelse med liknande personer och där ligger jag lågt på vaken tid (på just denna natten) och det är ju bra
IMG_4137.jpeg
 
Väldigt intressant att man inte djupsover mer än så. Om jag hade fått gissa utefter din bild så hade jag trott att det var någon med sömnproblem, inte någon som sov utmärkt :D

Men skönt att veta, jag oroar mig en del för att jag sover dåligt. Brukar sova oavbrutet fram till runt 4-tiden. Efter det är det max 20 minuter i stöten.
Jag brukar inte heller vara i djupsömn mer än ca 1 - 1,5 timme per natt. Tyvärr brukar jag vara vaken ungefär lika mycket också... :cautious: Jag vaknar oftast - minst - varannan timme under natten. De nätter där jag har mer djupsömn än vaken tid räknar jag ändå som bra... :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 949
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp