Bukefalos 28 år!

Såååå besviken

Sv: Såååå besviken

Utan att veta ett enda dugg om TS, eller om hennes ekonomi, drämde du till med att kalla henne för "oseriös" för att hon ordnade ett lån.

Jag blir så trött på det där "man har rätt att uttrycka sin åsikt" som folk använder som täckmantel för att motivera alla möjliga onödiga kommentarer. Visst, man har rätt att uttrycka sin åsikt, men man kan också överväga ibland om det är motiverat att göra det.

Faktiskt.

Bra skrivet :bow:
 
Sv: Såååå besviken

Jag (och säkert flera med mig) som säljer hästar ganska regelbundet önskar att fler spekulanter ordnade med lån för att köpa häst - istället för att be att få låna pengar av mig, dvs köpa på avbetalning... ;)
 
Sv: Såååå besviken

KL
en handpenning är ju i första hand till för att säkra upp SÄLJAREN med lite plåster på såren och "sveda och värk" pengar, om köparen skulle dra sig ur.
Utan påskrivet kontrakt med handpenning så lär en säljare om det är SÄLJAREN som vill dra sig ur affären, fortfarande utan problem kunna backa ur, och motivera det med att handpenningen givetvis återbetalas.

som köpare ska man som sagt vara högst medveten om att en handpenning är en förutsättning för att hästen ska vara "bokad" och inte gå till annan spekulant. Dock har jag varit med om säljare som varken begärt handpenning eller på ngt sätt fått iden att jag sagt att jag skulle köpa hästen. Provred en häst för många år sen, där jag efter besöket framhävde att jag var intresserad men skulle prova fler hästar till salu innan jag kunde säga om jag var intresserad av faktiskt köp av hästen. Säljaren sa nemas problemas och om jag ville fick jag komma och provrida en 2:a gång. Jag sa att visst - om jag inte hittar ngt annat som väger tyngre under tiden kommer jag gärna tillbaks för provridning en gång till innan jag bestämmer mig, OM hästen då inte redan var såld till ngn annan. Vi bokade ett preliminär datum 14 dagar fram i tiden och jag lovade att uppdatera säljaren om ngt hände under tiden som gjorde att jag inte längre var intresserad av hästen och framhävde att givetvis förväntade jag mig också att hästen i sin tur kunde vara såld till ngn annan under tiden.
2 dagar innan den preliminära provridningen nr 2, var jag och provred en annan häst som jag tackade ja till direkt jag kommit hem. Ringde då omedelbart säljaren till häst nr 1 och förklarade vad som skett och att jag därför inte längre var spekulant på dennes häst. Denne blev SKITSUR.
Nästa dag ligger hästen utannonserad med texten "Pga STRUL med tidigare spekulant är hästen åter till salu".
Ursäkta?! Vi hade inte ens pratat pris på hästen, än mindre besiktning eller annat.
 
Sv: Såååå besviken

Nåt liknande har hänt mig under tiden jag letade ponny till dottern för nåt år sen.

Jag hade hittat en ponny som verkade okej- inte jättebra, men okej. Pratar med säljaren och bestämmer tid för att komma och provrida. Tyvärr blev dottern sjuk precis i den vevan och när jag ringde och sa att vi inte kunde komma den dagen, men vi kanske kunde ta en ny tid en vecka senare eller så så att hon hann bli bra igen. (detta var ett par dagar innan provridningen, men feber och förkylning brukar inte ge med sig på ett par dagar på henne)

var det som att öppna upp en flodvåg. Jag var den mest oseriösa människa som fanns, trodde jag att hon var dum i huvudet? Osv. På en dag fick jag nästan 50 mail med hur hemsk jag var. Och sen kom en ny annons ut där hästen lades ut igen pga oseriös köpare.

Vi hade ju aldrig ens sett hästen! :eek:
Sen hittade vi perfekta tant. Åkte och tittade, red lite och la handpenning där och då. :love: Och det har vi inte ångrat.
 
Sv: Såååå besviken

Ja jag tog faktiskt illa vid mig. Tycker inte att man kan kalla någon oseriös för att man lånar pengar...min mamma lärde alltid mig att "HAR DU INGET SNÄLLT ATT SÄGA SÅ ÄR DU TYST". Det handlar om att vara en bra medmänniska och jag ger alltid andra människor ett leende eller kan kommentera nåt som jag tycker är snyggt eller är bra. Sånt lyfter andra människor, det behövs så lite. Tragiskt att man måste sänka folk med onödiga kommentarer som inte ens hör till sammanhanget.
 
Sv: Såååå besviken

Ja jag tog faktiskt illa vid mig. Tycker inte att man kan kalla någon oseriös för att man lånar pengar...min mamma lärde alltid mig att "HAR DU INGET SNÄLLT ATT SÄGA SÅ ÄR DU TYST". Det handlar om att vara en bra medmänniska och jag ger alltid andra människor ett leende eller kan kommentera nåt som jag tycker är snyggt eller är bra. Sånt lyfter andra människor, det behövs så lite. Tragiskt att man måste sänka folk med onödiga kommentarer som inte ens hör till sammanhanget.

:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 811
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 154
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 206
Senast: Sasse
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp