Bukefalos 28 år!

Sadel som åker fram

L

little_blondie

Om sadeln åker fram är bommen för smal då eller för vid?Om det är ett ganska stort mellanrum mellan manke och framvalv?
 
Min sadel åkte fram på mitt sto trots att den var perfekt i bommen. Sadelmakaren satte om stropparna på den istället så att den låg still.
 
Den behöver varken vara för smal eller vid. Den kan passa i bomvidd, fast den åker fram. Har en sådan sadel. Om sadeln åker fram så kan du ju sätta på en svanskappa?
 
Svanskappa var en dum idé tycker jag!
Det betyder ju att sadeln inte passar!
Sadeln ska ligga rak över hästens rygg, dvs den skai nte vara varken lägre eller högre bak än fram.
En sadel med stroppar långt fram och ganska stora bossor under bakvalvet hjälpte på min häst.

Åk till Sharpans och prova ut en som passar!! De är jätteduktiga! Och hittar du en begagnad kan du få en kanonsadel ganska billigt!

Lycka till!
 
Jodå. Sadelmakaren tyckte att jag skulle ha svanskappa på min sadel som passar, för den åker fram.
 
Ser sadeln uta att ligga "ovanpå" hästen så kan den vara för smal. Låna andra sadlar och prova och se om det blir nån skillnad.

Svanskappa kan vara ok ibland. Men då på sadelmakares inrådan.
 
Jag tror setenhårt efter alla mina turer med konstiga hästryggar och sadlar som åker fram att det finns en passande sadel för alla hästar så att man slipper svanskappa. har haft både halvblod, små ponisar samt stora cobbar med oftast för breda ryggar, dåliga mankar som fått sadlar som passat utan svanskappa. I de stora hästarnas fall har det blivit Hubertus Flexline som sadelmakaren breddat bommen på och de små har fått Crown alt Henri de Rival. Det har inte blivit billigt men helt klart värt det. Nu glider inga sadlar fram längre :) Här i Sthlm har vi turen att ha Mustang :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: Silje
·
Utrustning Hej, Har provat en sadel från Lippo på min häst och försöker nu komma fram till vilken modell det faktiskt är. Någon som vet var på...
Svar
2
· Visningar
494
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
893
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp