Sadel till arab med rak rygg och normal manke?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nea_

Trådstartare
Hej på er!
Har nu sadlat om från nordis till arab och har en ung kille på tre år som man framöver ska rida in...nu är han omusklad och ganska sen i kroppen så vi ska jobba med longering och tömkörning och lite muskeluppbyggande men framöver kommer ju en sadel behövas. Har en bomlös men han kommer ju behöva en bomsadel också.

Har ni några tips på bra sadlar? har inget emot syntetsadlar då man ofta kan få en sådan av bra kvalite till en billigare peng än en i läder men alla tips är välkomna.

Red min nordis i en griffin haflinger/cob och trivdes i den men den lär ju knappast passa denna kille...Har tyvärr ingen bild men som sagt rak rygg och normal manke och arab så han har inte så lång rygg.

Vad har ni på era hästar? Rekommenderar?
 
Sv: Sadel till arab med rak rygg och normal manke?

har du provat den du har då?
araber brukar ju va rejält breda! och griffin är raka. men den kanske blir för lång?
 
Sv: Sadel till arab med rak rygg och normal manke?

Har till min arab med rak, kort rygg med normal manke en Globus Clic dressyr, bomvidd 36. Han var 4 år och ganska omusklad när jag köpte den så jag fick padda upp. Nu är den precis, så jag lär nog snart få byta :(. Hoppas att en i bomvidd 38 kommer att passa för jag är mycket nöjd med min Globus som är bekväm och ger mycket stöd.
Fick även tips om Frank Bains när jag letade efter sadel men jag hittade aldrig någon begagnad som var tillräckligt vid och en ny hade jag inte råd med.
 
Sv: Sadel till arab med rak rygg och normal manke?

albion och M&N är dom som jag har fått rekomenderade av sadelutprovare till araber.
 
Sv: Sadel till arab med rak rygg och normal manke?

Utrustningsforumet är nog det forum, som bäst kan besvara din fråga. Det finns flera sadeltrådar där och duktiga sadelfetischister. :bow:

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: Fiorano
·
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 317
Senast: Oknytt
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp