Bukefalos 28 år!

Sadel till arab

J

jecki

Finns det någon som möjligtvis har en arab med samma ¨problem¨som min? Eller någon kanske har tips ändå.
Jag måste köpa ny sadel och det är hur omöjligt som helst att hitta någon som passar.
Han är lite överbyggd likt många andra araber sen så har en rund mage.
Sadelgjorden åker alltid fram pga hans mage(det är inte att han är tjock utan han har sådan kropp), midjan är alltså inte rakt under det normala sadelgjordsläget .
Så sadeln åker alltid fram om det endast beror på sadelgjorden vet jag inte.
Sadeln som jag har idag trycker bak på ryggen så att där utvecklas inte musklerna(aj aj).Förmodligen för att den hamnar förlångt fram på honom och jag hamnar även i fel sits eller så är sadeln helt enkelt för rak på honom?
Han behöver dessutom en bred bom men ändå en kort sadel.
Snälla finns det någon som har haft liknande problem men hittat lyckan??
 
En kompis hade en arab innan med just sadelproblem. Men hon köpte en wintec sadel där det var med 6 bommar som man kunde byta ut. Och resultet blev lyckligt. mvh malin :p
 
Jag har haft detta problemet fast på mitt halvblod.
Fick tag på en begagnad kloster Schöntal "Baron von Trenck" i bomvidd 31 som passar perfekt(hoppsadel) men har försökt hitta dressyr men har ännu inte lyckats !!
 
Håller med svea ;)
Bomlöst passar jättebra på min arab som har varit svår att hitta sadel till.
Har haft jätteproblem och köpt och sålt ett antal olika sadlar.
Nu har jag äntligen en sadel som tycks passa honom men jag säljer aldrig min bomlösa. Den är bra att ha kvar.
 
Arab westernsadel passar definitivt inte min arab.
Jag har provat några stycken från olika tillverkare. Den som passade bäst var den från Simco men den var fortfarande för trång över manken så jag fick lämna tillbaka den också.

Crates med arab-bom var ett skämt, passade inte alls. Har provat ett gäng olika på Tumbleweed men ingen passade min arab.
 
Funderar på att prova Appaloosa, är det någon som har någon erfarenhet av dom?
 
inte till arab, men dom brukar ligga bra på häster som är lite svankiga/svängda, och det går att få rätt så brad bom. Prova skadar definitivt inte! :)
 
En varning för passformen av Wintec/Bates-dressyren på överbyggda arabryggar.
Sadeln är för rak och situationen förvärras av kilbossorna, oavsett bomvidd sitter sadeln fel (min erfarenhet, har haft Wintec och överbyggda araber :D).
Hoppsadlarna sitter bättre.
 
Prova först och främst en såndär ny modell av sadelgjordar som är utskurna, de är speciellt framtagna till hästar med kulmagar och motverkar att den drar hela sadeln framåt.

Om du inte spänner åt gjorden, sitter sadeln lika dåligt då också? Araber brukar funka finfint med sadlar som har raka bommar, men bomvidden kanske är för trång? Kanske skulle det funka bättre med en bredare bomvidd?

Undvik sadlar med kilbossor och cutback, de tenderar att vara ännu längre än sadlar med rundbossor.
 
Jag har en appalooosa "Red Star" på min arab....den passar helt perfekt men å andra sidan är han tydligen inte alls "arabig" eller vad de nu kallar arabryggar... :smirk:
Min sadelutprovare sa att han brukar bli kallsvettig när någon ringer och har en arab...
"Det är som att sätta en sadel på en flaskhals!" sa han lite olyckligt...
Jag hade tur som hittade en sadel så snabbt.
Bomlöst brukar man rekomendera arabägare som inte hittar sadel till sitt skrälle :D

Lycka till!!! :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på en ELT eller typ g-boots avlastningsgjord. Hur mäter man storlek hästen ska ha? I stallet har folk dessa gjordar och...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: Novalisa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 789
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 832
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
590
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp