Sadel till häst med brett mellan bogbladen

Rimfaxe

Trådstartare
Vad finns det för sadlar i lägre prisklass, typ omkring 5000 kr eller sådär, som passar till häst med brett mellan bogbladen? Dvs järnet framtill ska inte vara V-format, utan mycket platt, typ UU-format. Dessutom bör sadeln ha en bred kanal mellan bossorna.

Sadeln är tänkt till ett kallblod, som är just bred mellan bogbladen och behöver ordentligt med utrymme för tornutskotten.

Jag vet att det finns sadlar i det dyrare segmentet som uppfyller detta, men finns det även billigare sadlar som uppfyller detta?
 
Vad finns det för sadlar i lägre prisklass, typ omkring 5000 kr eller sådär, som passar till häst med brett mellan bogbladen? Dvs järnet framtill ska inte vara V-format, utan mycket platt, typ UU-format. Dessutom bör sadeln ha en bred kanal mellan bossorna.

Sadeln är tänkt till ett kallblod, som är just bred mellan bogbladen och behöver ordentligt med utrymme för tornutskotten.

Jag vet att det finns sadlar i det dyrare segmentet som uppfyller detta, men finns det även billigare sadlar som uppfyller detta?

Jag vet inte riktigt om billigare.
Men sån rygg har jag haft Amerigo och Equipe på utan prob.

När jag sen började rida hästen och den blev lite utbildad kom manken upp och ryggen kräver smalare bom och mer v-form.
 
Kollat på Hidalgo Stockholm? Trodde aldrig araben i stallet skulle kunna ha ngn typ av sadel alls men den ser liksom ut som en sadel på henne. Bomlös dressyrsadel.
 
Jo det finns bomlösa alternativ. :) Själv har jag bl a haft en FreeForm för många år sedan och den funkade bra, förutom att sadelgjordsstropparna var infästa för långt bak, så till en häst med mage så gled sadeln fram. Sedan har jag en annan bomlös sadel just nu, men den är inte så uppbyggd i sitsen.
Star Trekk har ju sadlar där panelerna går att flytta isär, så det finns lite alternativ på den marknaden. Dock skulle jag vilja ha tag i en sadel med bom, för stabilitetens skull.

Hästen är ett äldre kallblod, och har breddat ut mellan bogbladen med åldern.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 867
Senast: caballus
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 644
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 352
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 055
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp