Sadel till häst med knasig rygg

daniellasjostrom

Trådstartare
Hej!

Söker en Dressyrsadel som passar min D-ponny med svängd och överbyggd rygg, hon behöver bogfrihet och har kort avstånd (under 21 cm), alltså en sadel med sitsen längre fram.

Jag har testat många olika sadlar och har en Appaloosa Top Dressage (bästa jag har kunna hittat). Nu är det ju så att den sadeln är uppbyggd bak, vilket gör att jag får knasig sits hur jag en försöker sitta riktigt, varför det blir så är ju om man tänker en häst som är överbyggd, med en uppbyggd sadel, det gör ju att man knuffas fram. Sitter jag riktigt, så har jag knäna utanför och hamnar nästan i stolsits, och därför sitter jag och svankar ganska mycket, vilket leder till att jag får jätteont i svanken.

Vad har ni för sadlar om ni har en häst med svårare rygg?

10wogg2.jpg

etwdbl.jpg
 
Sv: Sadel till häst med knasig rygg

Min häst ser nästan ut som din, fast min är ngt längre. Kan tyvärr inte hjälpa dig speciellt mycket eftersom jag inte heller har hittat någon sadel :( är på jakt efter en top dressage att prova, men pållen min är så bred att han måste ha 37 (det räcker förhoppningsvis) och det är ju inte så vanligt...

Vet du om det var en vanlig Top dressage eller om det var en Top Dressage SP? Tror att sp är mer uppbyggd bak för att passa raka hästar :) annars har jag läst att Prestige Venus är ganska lik i passformen, kanske den passar?
 
Sv: Sadel till häst med knasig rygg

Min häst har en 36:a, men den är lite uttöjd så att det blir som en 37:a. :)

Oj, såg nu att det måste vara en "kw" jag har, hittade en bild på en exakt likadan i sätet, http://medien.markt.de/bilder/2012/...mage/0/appaloosa_prestige_top_dressage_kw.jpg
SP ser tydligen ut såhär: http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=673125

Svårt att veta om venus skulle vara bättre, vill helst hitta en dressyrsadel med mer "hoppsadels-säte", close contact :)
Tack för hjälpen iallafall! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Aifos
·
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp