Sadel till rak rygg

whitediamond

Trådstartare
Tänkte låna hem lite sadlar till häst med vad jag anser ha spikrak rygg m enorm manke. Gammal bild men ryggen ser ungefär ut som på bilden nu. Har redan en jag ska kika efter, en albion k2 som jag läst ska passa spikrak rygg. Hur är dessa, bekväma/mkt stöd?
Fler märken som kan tänkas passa? Kanske någon som har en häst med liknanade rygg? Vore kul att höra vilka sadlar andra har. Är både hoppsadel+ dressyrsadel jag söker.
Sadlar som går bort är knights och wintec, de har jag testat och de passade inget vidare, inte tillräckligt raka till hästen.

bjklo.jpg.html

http://s630.photobucket.com/user/scroffi/media/bjklo.jpg.html?sort=3&o=0
 
Senast ändrad:
Min har spikrak rygg i arbete och han har en Tekna S-line ( går att byta koppjärn i). Även cutback. Så det är ett tips.
Hört att M&N är till för raka ryggar och likaså Amerigo Vega.
 
Min häst passar i prestige arezzo, Bates elevation och momentum i hopp, teckna s Line och Albin k2 i dressyr.

Vi brukar dock få problem med bomvidderna. Då hästen är väldigt bred vid manken, där är det bara bates och tekna som fungerat.
 
Jag har en Amerigo CC till två ryggar som är raka i arbete men med ganska mycket manke. Finns både som hopp- och dressyrmodell
 
Jag har en Amerigo CC till två ryggar som är raka i arbete men med ganska mycket manke. Finns både som hopp- och dressyrmodell
Tack för era förslag! Kollat upp sadlarna. Teknan ser ju väldig rak ut, amerigon trevlig men ser ut att vara ngt svängd, el inbillar jag mig? Prestige arezzon ser helt underbar ut, tyvärr håller inte min plånbok med :/
Hittade nåt gammalt inlägg där det stod att albion k2 hoppsadeln inte alls var lika rak som dressyrmodellen är, stämmer detta? Verkar ju vara en hel del som har albion-sadlar så kanske ngn kan jämföra deras modeller, hur pass raka de är?

Hästens rygg är ju inte superlång direkt, kanske behöver en sadel som är rätt så kort, vad tycker ni? Ryggen är inte helt platt utan "sluttar" något ska tilläggas. Största problemet med ALLA sadlar jag testat är att de alla rör sig otroligt mycket, hästen är väldigt rörlig i ryggen vid arbete, hela sadeln/schabraket "åker" längs ryggen om ni förstår hur jag menar?
 
Pessoa, Kieffer och Crown är också raka. Kieffer är inte jag förtjust i då de åtminstone tidigare var väldigt smala i kanalen.
 
min förra häst hade en enorm manke, spikrak rygg. Ganska så takformad rygg. Honom hade jag en Santa cruz sir Arthur dressyr.
 
Senast ändrad:
Tänkte låna hem lite sadlar till häst med vad jag anser ha spikrak rygg m enorm manke. Gammal bild men ryggen ser ungefär ut som på bilden nu. Har redan en jag ska kika efter, en albion k2 som jag läst ska passa spikrak rygg. Hur är dessa, bekväma/mkt stöd?
Fler märken som kan tänkas passa? Kanske någon som har en häst med liknanade rygg? Vore kul att höra vilka sadlar andra har. Är både hoppsadel+ dressyrsadel jag söker.
Sadlar som går bort är knights och wintec, de har jag testat och de passade inget vidare, inte tillräckligt raka till hästen.

bjklo.jpg.html

http://s630.photobucket.com/user/scroffi/media/bjklo.jpg.html?sort=3&o=0
Jag brukade ha en albion k2 dressyr till ponnyn, hon har mindre manke än din men minst lika rak rygg. De är bra att rida i tycker jag, ger väl rätt mycket stöd. Om sadeln glider så glöm schabrak och använd enbart en antiglidpad under sadeln. Dock, om sadeln verkligen passar brukar den ligga still.
 
Jag brukade ha en albion k2 dressyr till ponnyn, hon har mindre manke än din men minst lika rak rygg. De är bra att rida i tycker jag, ger väl rätt mycket stöd. Om sadeln glider så glöm schabrak och använd enbart en antiglidpad under sadeln. Dock, om sadeln verkligen passar brukar den ligga still.
Ja, antiglidpad vore ju bra, om så tillfälligt.
Av alla som fått sadlarna utprovade, finns det någon som har en sadel som glider lite/ ngt ändå? Vore intressant att höra då jag börjar undra om det inte är omöjligt till min häst..rörligare rygg har jag aldrig varit med om..vi snackar inte om att det rör sig lite, utan schabraket åker fram-tillbaka som bara den..
 
Min häst ser nåt liknande ut och till henne har jag en Amerigo Classic dressyr och en Bates Caprilli CC hopp. Har även provat modeller från Santa Cruz, Prestige, Passier, M&N och Jaguar som legat bra på henne.
 
Tack för tipsen, har en del märken att kolla upp nu. En till fråga; vad tror ni om en wellington elite till denna häst`? Är det värt att prova? Eller är den för svängd? Man blir ju nästen förvirrad för alla skriver så olika..vissa säger att den passar mer svängd rygg, andra säger rakare..
Om man jämför W.E med tex isabell dressyr?
 
Jämfört med Isabellen är Wellington Elite mer böjd. Jag tycker dock ett dessa sadlar brukar passa en rak rygg som sluttar uppåt mot korset eller överbyggd häst. Jag upplever att böjen på bommen kommer ganska långt bak om du förstår vad jag menar.. Jag tror den kan vara värd att prova!
 
Så, efter flera sadlar: Denna sadel fastnade jag verkligen för, underbart skön, bra stöd, super kvalitet, men..ja kolla bilderna.
Jeffries, (elite) finns det nån mer sadel som liknar den? Vill ha, vill ha :love:
(Muskelfattig häst efter vila)





 
Min häst har en rak rygg, och jag har en Albion K2 Legend hoppsadel utprovad till honom. Tror inte "vanlig" K2 och Legend är samma... Jag har faktiskt en Wellington Elite dressyrsadel hemma också, till en annan häst. Den ligger okej på häst nr 1 men är inte ultimat, lite för svängd.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Jeps
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 689
Senast: Mogge
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
695
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp