Bukefalos 28 år!

Sadelhjälp

Helenan

Trådstartare
Jag letar ny sadel har nu en bomlös Barefoot London men vill ha en annan sadel då jag vill komma "ner " mer på hästen och sitta stadigare. Hästen är ett varmblod som är överbyggt med bred rygg. Har tidigare försökt mig på att hitta en bomsadel med gav tupp och köpte en bomlös för inget passade. Har även varit till utprovare men inte heller då blev det bra. Försöker nu här för att se om ni kan ha något tips åt mig
DSC_0575_zpsclkjm8zg.jpg
[/URL][/IMG]
DSC_0575_zpsclkjm8zg.jpg
 
Lånade för ett tag sen en Knights Bareback sadel då min häst är ungefär som din, svår att hitta passande sadel till. Knights Bareback sadeln låg super, var skön och man kom ner på hästen väldigt bra! Tyvärr blev det inget med den sadeln då säljaren tydligen inte fick sälja den :confused: men den kan jag rekommendera
 
Spontant tänker jag direkt Sensation, man sitter nära hästen och väldigt följsam sadel, rätt dyra men finns en del begagnat då och då :) jag är väldigt förtjust i min, vill inte sitta i något annat :D
 
Spontant tänker jag direkt Sensation, man sitter nära hästen och väldigt följsam sadel, rätt dyra men finns en del begagnat då och då :) jag är väldigt förtjust i min, vill inte sitta i något annat :D
Jag tänker att en sensation kommer hamna rakt på manken. Om man kikar på var hästen kommer att ha sadelgjorden och hur manken ser ut rakt ovanför så tror jag att hög belastning kommer ske på manken, i värsta fall skav på manken.
Jag tror inte att sensation är en god idé till denna rygg. Själv har jag sensation och håller med om att den är skön, men jag tror den passar bättre till hästan med rund rygg utan markerad manke.
 
Jag tänker att en sensation kommer hamna rakt på manken. Om man kikar på var hästen kommer att ha sadelgjorden och hur manken ser ut rakt ovanför så tror jag att hög belastning kommer ske på manken, i värsta fall skav på manken.
Jag tror inte att sensation är en god idé till denna rygg. Själv har jag sensation och håller med om att den är skön, men jag tror den passar bättre till hästan med rund rygg utan markerad manke.

Eftersom ryggen är bred tror jag att det ändå kan vara värt att kika på :) min hybrid ligger jättefint på båda mina med manke just för att de är så breda över ryggen :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
701
Senast: Karoliten
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 086
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 978
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 385
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp